Hulp en contact voor professionelen
Hoe kunnen we jou helpen?
Hoe kunnen we jou helpen?
Om documenten elektronisch te ondertekenen, heb je het volgende nodig:
Je kan jouw documenten dan elektronisch ondertekenen door de stappen te volgen die beschreven staan op de eID-site van de Belgische Federale Overheidsdienst.
Belangrijk: Vergeet niet de optie ‘Vergrendel het document na ondertekening’ aan te vinken behalve als het om een document gaat dat ook nog door een medewerker van Triodos Bank moet ondertekend worden.
Kijk voor alle details of bij technische problemen op de pagina met vragen en antwoorden van de eID-site van de Belgische Federale Overheidsdienst of neem rechtstreeks contact op met hen.
R-kap
Er wordt geen dividend uitgekeerd. Alle winsten worden herbelegd in het compartiment.
R-dis
De dividenden worden jaarlijks uitbetaald op een rekening die u kiest.
Om te beleggen in onze fondsen in (het nieuwe deel van) Internet Banking of in de Mobile App, volg je deze stappen:
1: Nadat je bent ingelogd, ga je naar de effectenrekening en kies je voor 'Start met beleggen' of 'Andere beleggingen'.
2: Je komt op de overzichtpagina met alle fondsen in ons aanbod. Kies het gewenste fonds.
3. Je bent nu op de productpagina van dit fonds. Lees de informatie door tot helemaal beneden.
4: Eens je onderaan de pagina bent, wordt de knop ‘Aankopen’ groen. Klik erop om verder te gaan.
In de volgende schermen kies je:
5: in welke klasse je wilt investeren (R-Cap – kapitalisatie of R-DIS – distributie)
6: het bedrag dat je wilt investeren
7: de frequentie (eenmalig of maandelijks)
Nadat je die stappen hebt doorlopen, bevestig je de transactie met je geheime code (via de app) of met je wachtwoord (via Internet Banking).
Ter info is dit het verdere verloop:
Wat doet Triodos Foundation?
Triodos Foundation steunt kleinschalige projecten in België die een duidelijke impact hebben: sociaal, ecologisch of cultureel. Voorbeelden zijn projecten in domeinen als jeugdzorg, milieu, kunst en cultuur, onderwijs of gezondheidszorg. De bijdrage van Triodos Foundation moet een reëel verschil maken voor het begunstigde project.
De middelen van Triodos Foundation zijn afkomstig van rechtstreekse giften van burgers.
Alle info op https://www.triodos.be/nl/foundation
Triodos Fonds en Triodos Foundation, wat is het verschil?
Triodos Fonds is de officiële naam van de juridische entiteil, een vzw opgericht in 1993, om de ontwikkelingen aan te moedigen van positieve, vernieuwende, kleinschalige projecten die plaatselijk een grote verandering willen realiseren. Triodos Foundation is de naam die gebruikt wordt in de communicatie vanaf mei 2021.
Aan welke criteria moet je project voordoen om in aanmerking te komen voor een schenking van Triodos Foundation ?
Hoe kan ik steun aanvragen bij Triodos Foundation?
Vul het formulier op die pagina om een aanvraagformulier te ontvangen.
De aanvraag moet 4 maanden vóór de start van uw project gebeuren. Het evaluatiecomité van Triodos Foundation vergadert 4 keer per jaar om de aanvragen van de projecten te bespreken. Daarna krijgt u een brief met daarin de beslissing van het comité.
Neem contact op met de helpdesk: stuur een mail met de omschrijving van het probleem naar [email protected].
Vermeld in de mail uw naam, voornaam en het serienummer van de digipass.
Stuur uw digipass terug zodat wij die recycleren. Wij zullen deze gratis vervangen en u afzonderlijk per post uw nieuwe pincode en digipass toesturen.
Een CODA (CODed statement of Account) of gecodeerd rekeninguittreksel is een elektronisch bestand met daarin de gegevens vermeld op uw rekeninguittreksels en hun bijlagen.
Iedere beweging op uw rekening wordt op gestructureerde wijze geïdentificeerd aan de hand van een eigen code, waardoor uw IT-systeem die beweging ondubbelzinnig kan herkennen en opnemen in uw boekhouding.
Volg deze stappen om een nieuwe pincode in te stellen:
Met uw digipass bij de hand, belt u nu een medewerker van de helpdesk op het nummer 02 548 28 00 (van 09.00 tot 13.00). Die medewerker helpt u verder met het instellen van een nieuwe persoonlijke pincode.
Contacteer ons van maandag tot zaterdag tussen 8 en 18 u op het nummer 02 548 28 00 voor meer informatie over de status van je kaart of om je pincode aan te vragen.
Een actieve entiteit is een exploitatiebedrijf waarvan minstens 50 % van de bruto-inkomsten afkomstig is van activiteiten.
Een passieve entiteit is een entiteit waarvan:
Vraag raad aan uw belastingadviseur als u niet zeker weet of de inkomsten van uw entiteit actief of passief zijn.
Met de Europese Domiciliëring (SEPA Direct Debit) automatiseer je de betaling van je terugkerende facturen en de inning van je facturen bij klanten.
Uitgaande betalingen
Om je facturen gemakkelijk via een SEPA-domiciliëring te betalen, neem je het best contact op met je leverancier en sluit je een domiciliëringsmandaat op basis van de gegevens in je contract. Deze laatste zal zich dan rechtstreeks richten tot Triodos Bank om de betaling uit te voeren.
Je voorkomt laattijdige betalingen en elke factuur wordt automatisch van je rekening gedebiteerd zonder dat je de betaling zelf hoeft uit te voeren.
Zo behoud je de controle over je schuldeisers, deadlines en je betalingen met domiciliëring via Internet Banking en onze mobiele applicatie.
Binnenkomende betalingen
De Europese Domiciliëring (SEPA Direct Debit) geeft je bedrijf of organisatie de mogelijkheid om facturen of invorderingen onmiddellijk te innen bij klanten die jou hiertoe een mandaat hebben gegeven. De invorderingen worden automatisch betaald zonder dat je klant hierin moet tussenkomen. De Europese Domiciliëring kan gebruikt worden in de gehele SEPA-zone voor betalingen in euro.
Zo vind je de pincode van je Triodos-debetkaart terug in de Triodos Mobile Banking app:
De Triodos Impact Portfolio is een vorm van discretionair vermogensbeheer.
De initiële storting bedraagt steeds minimum 25.000 EUR.
Nadien is het mogelijk om bijkomende stortingen te doen die steeds minstens 250 EUR bedragen.
De Triodos Impact Portfolio bestaat uit twee rekeningen: de effectenrekening en de lopende rekening.
In de effectenrekening beheert Triodos de beleggingen.
De lopende rekening is de rekening waarop je kan storten.
Je kan de te beleggen som rechtstreeks vanuit je huisbank overmaken op deze lopende rekening.
Het is ook mogelijk om via je Triodos Online Banking het bedrag over te maken vanuit je spaarrekening.
Bij verlies of diefstal moet je je kaart onmiddellijk laten blokkeren door Card Stop te bellen op 078 170 170 (24/7).
Indien je kaart niet kan worden teruggevonden, kun je een nieuwe kaart bestellen via Internet Banking (vervanging kost 10 euro per kaart).
Je kan per titularis één kaart bestellen.
Het is niet mogelijk om meerdere kaarten te hebben per persoon die titularis is van een Business zichtrekening.
Als je titularis bent van meerdere rekeningen, kun je wel voor die andere rekeningen ook een kaart aanvragen.
Ga naar Internet Banking (in het menu Self Service) of open de Mobile App (in het menu Meer). Je kunt op elk moment eenvoudig:
De betalingslimieten van je kaart verlagen voor elk type van verrichting: betalingen in de winkel en/of online en/of geldafhaling. Natuurlijk kun je die limieten later altijd opnieuw verhogen (zonder de standaardlimieten, hieronder vermeld, te overschrijden)
De betalingslimieten gedurende zeven dagen tijdelijk verhogen (tot 10.000 euro voor betalingen in winkels en tot 5.000 euro voor online betalingen, in België en in het buitenland). Belangrijk: deze service is alleen beschikbaar voor wie bij ons als zelfstandige geregistreerd staat.
Dit zijn de standaardlimieten voor geldopname of betalingen op de Triodos Business debetkaart:
Betalingen: tot 2.500 euro per dag, online of in de winkel, in België of in het buitenland.
Contactloze betalingen: tot 50 euro.
Geldopnames: tot 650 euro per dag, in België of in het buitenland.
Als je een verrichting niet herkent of als je een dubieuze verrichting opmerkt (bijvoorbeeld een bedrag dat twee keer wordt gedebiteerd voor dezelfde aankoop, of een aankoop die je niet hebt gedaan … ), vragen we je om eerst met de verkoper contact op te nemen om dit te controleren.
Kan de verkoper je niet helpen, neem dan telefonisch contact op met de klantenservice op +32 2 548 28 00 (bereikbaar van maandag tot zaterdag tussen 8.00 en 18.00 uur) en neem contact op met de afdeling Geschillen.
Als je je kaart niet meer gebruikt, maar je zichtrekening wilt behouden, stuur je ons een beveiligd bericht via Internet Banking met de vraag om je kaart te annuleren.
Is je kaart zoek of gestolen, blokkeer ze dan meteen door te bellen naar Card Stop op 078 170 170 (7d/7, 24u/24).
Het kaskrediet is een faciliteit die op uw zichtrekening ter beschikking wordt gesteld. U gebruikt dit volgens de betalingen die u moet doen en betaalt het automatisch terug met de ontvangsten die op uw rekeningen komen.
Met het voorschot op vaste termijn financiert u uw tijdelijke liquiditeitsbehoeften. Voor het gebruik van een voorschot op vaste termijn moet u precies het nodige bedrag kunnen bepalen en ook de datum waarop u dit zal kunnen terugbetalen. Aan het einde van de periode wordt uw rekening voor het geleende kapitaal en de verschuldigde interesten gedebiteerd.
De uiteindelijke begunstigden zijn de natuurlijke personen die de vennootschap/juridische constructie bezitten of er de uiteindelijke controle over hebben, direct of indirect (via tussenliggende vennootschappen). Meestal zijn het de grootaandeelhouders, de voornaamste begunstigden en de besluitvormers.
De wet maakt een onderscheid naargelang het over een vennootschap of een andere juridische vorm (vzw, stichting,...) gaat.
Wie als uiteindelijke begunstigde wordt beschouwd en welke vakken je moet aanvinken en invullen op de verklaring over de identiteit van de uiteindelijke begunstigden: die informatie vind je ook bij die vakken zelf en/of in de verklarende nota hieronder.
De Excel-file voor het invullen van de verklaring is op vraag beschikbaar.
Voor looptijden van meer dan 1 jaar kun je kiezen tussen:
- een jaarlijkse interestbetaling (uitkering)
- een jaarlijkse kapitalisatie van je interesten en een betaling in één keer wanneer je polis vervalt, bijvoorbeeld na 5 jaar (kapitalisatie). De jaarlijkse interest die je niet ontvangt (kapitalisatie) wordt opgeteld bij het bedrag dat je op je termijnrekening hebt gestort. Er wordt dus ook rekening mee gehouden bij het berekenen van de volgende jaarlijkse interest. Dit wordt samengestelde interest genoemd.
Voorbeeld: je hebt een termijnrekening van 10.000 euro met een jaarlijkse interestvoet van 2,50% (de interestvoet in je contract is de bruto jaarrente). Op het einde van het eerste jaar krijg je dus 250 euro bruto. Als je ervoor kiest om voor een tweede jaar te kapitaliseren, verdien je niet alleen deze 2,50% jaarlijkse interest op het kapitaal van 10.000 euro, maar ook op het interestbedrag zelf. Of anders gezegd, op een totaal kapitaal van 10.250 euro. Deze logica wordt dan elk jaar toegepast volgens de looptijd van het gekozen contract.
De roerende voorheffing (30%) wordt al van je interest afgetrokken wanneer die je wordt uitbetaald.
Er zijn verschillende redenen waarom je kaart door een geldautomaat kan zijn ingeslikt: drie foutieve pincodes, te lange wachttijd, de kaart is niet meer geldig enz.
Als dit jou overkomt, kun je in Internet Banking een nieuwe kaart aanvragen. Hiervoor worden vervangingskosten in rekening gebracht (10 euro).
Triodos Bank gebruikt cookies om je beter en persoonlijker van dienst te zijn. Daarnaast zetten we cookies in om de website goed te laten functioneren en om anonieme informatie te verzamelen waarmee we de website kunnen verbeteren. Ook gebruiken we cookies van derden voor marketingdoeleinden. Door op ‘Aanvaard alle cookies’ te klikken, geef je hier toestemming voor. Wil je meer uitleg over elk type cookie of wil je de standaardcookie-instellingen aanpassen, klik dan op
‘Mijn cookievoorkeuren’.