Hoe voorkom ik phishing?

  • Wat is phishing?
    • Via phishing verzamelen fraudeurs uw persoonlijke, geheime gegevens. Dat gebeurt op verschillende manieren: via e-mail, via een pop-up-venster op een website, via uw favoriete links in uw browser (een van uw favoriete links werd aangepast waardoor u op een andere site belandt) en zelfs telefonisch en via sms.
  • Wat kunt u doen?
    • Laat u niet misleiden door een e-mail die afkomstig lijkt van een bekend bedrijf en waarin u onder het mom van ‘controle of update van bestanden’ gevraagd wordt om te klikken op een link om uw persoonlijke gegevens aan te vullen.
    • Triodos Bank en andere betrouwbare bedrijven zullen u nooit vragen om op zo'n manier dat soort gegevens te verstrekken.
    • Let ook op met informatie die u achterlaat op socialenetwerksites, bijvoorbeeld op Facebook en Netlog. Bepaalde gegevens zijn immers een goede bron van inlichtingen voor criminelen.
    • Controleer altijd of het adres van uw Internet Banking-sessie begint met https://banking.triodos.be/. Als dat niet het geval is, bent u op een valse website beland. Verlaat die zo snel mogelijk.
    • Hebt u een verdachte e-mail ontvangen in naam van Triodos Bank? Stuur die e-mail (inclusief eventuele bijlagen) onmiddellijk door naar phishing@triodos.be.
    • U kunt ook contact opnemen met onze helpdesk Online Banking op 02 548 28 00, van maandag tot vrijdag van 9 tot 17 uur.
    • Voor meer informatie over phishing en andere fraudetechnieken kunt u ook terecht op de site van Febelfin: http://www.safeinternetbanking.be/nl.