Ik heb een verdacht mail ontvangen waarin naar mijn persoonlijke gegevens wordt gevraagd. Wat kan ik doen?

Een belangrijke vorm van internetfraude gebeurt via phishing. Het doel van phishing is het verzamelen van uw persoonlijke, geheime gegevens. Dat kan via verschillende manieren: via e-mail, via een pop-up, via uw favorieten (een van uw favoriete links werd aangepast waardoor u op een andere site belandt) of zelfs telefonisch.

Laat u niet misleiden door een e-mail die afkomstig lijkt te zijn van een bekend bedrijf waarin u onder het mom van ‘controle of update van bestanden’ gevraagd wordt om te klikken op een link om uw persoonlijke gegevens aan te vullen!

Triodos Bank en andere betrouwbare bedrijven, zullen u nooit vragen om op dergelijke wijze dat soort gegevens te verstrekken.

Let ook op met informatie die u achterlaat op sociale netwerksites, bijvoorbeeld op Facebook en Netlog. Bepaalde gegevens zijn immers een goede bron van inlichtingen voor criminelen.

Wat kunt u doen?

  1. Controleer altijd of het adres van uw Internet Bankingsessie begint met https://banking.triodos.be/. Als dat niet het geval is, bent u op een valse website beland. Verlaat die zo snel mogelijk.
  2. Hebt u een verdachte e-mail ontvangen in naam van Triodos Bank? Stuur die e-mail (inclusief eventuele bijlagen) onmiddellijk door naar phishing@triodos.be.
  3. U kunt ook contact opnemen met onze helpdesk Internet Banking op 02 548 28 00, van maandag tot vrijdag van 9 tot 17 uur.

Voor meer informatie over ‘phishing’ en andere fraudetechnieken kunt u ook terecht op de site van Febelfin: http://www.safeinternetbanking.be/nl.