Ik heb een verdachte mail ontvangen waarin naar mijn persoonlijke gegevens wordt gevraagd. Wat kan ik doen?
Een belangrijke vorm van internetfraude gebeurt via phishing. Het doel van phishing is het verzamelen van uw persoonlijke, geheime gegevens. Dat gebeurt op verschillende manieren: via e-mail, via een pop-up, via uw favorieten (een van uw favoriete links werd aangepast waardoor u op een andere site belandt) en zelfs telefonisch en via sms.
Laat u niet misleiden door een e-mail die afkomstig lijkt te zijn van een bekend bedrijf waarin u onder het mom van ‘controle of update van bestanden’ gevraagd wordt om te klikken op een link om uw persoonlijke gegevens aan te vullen!
Triodos Bank en andere betrouwbare bedrijven, zullen u nooit vragen om op zo'n manier dat soort gegevens te verstrekken.
Let ook op met informatie die u achterlaat op sociale netwerksites, bijvoorbeeld op Facebook en Netlog. Bepaalde gegevens zijn immers een goede bron van inlichtingen voor criminelen.
Wat kunt u doen?
Controleer altijd of het adres van uw Internet Bankingsessie begint met https://banking.triodos.be/. Als dat niet het geval is, bent u op een valse website beland. Verlaat die zo snel mogelijk.
Hebt u een verdachte e-mail ontvangen in naam van Triodos Bank? Stuur die e-mail (inclusief eventuele bijlagen) onmiddellijk door naar [email protected].
U kunt ook contact opnemen met onze helpdesk Online Banking op 02 548 28 00, van maandag tot vrijdag van 9 tot 13 uur.
Voor meer informatie over ‘phishing’ en andere fraudetechnieken kunt u ook terecht op de site van Febelfin: http://www.safeinternetbanking.be/nl.
Heeft deze informatie je geholpen ?
PSD2 is een Europese richtlijn voor het betalingsverkeer die bedoeld is om meer concurrentie en innovatie op de financiële markt mogelijk te maken. De Europese Commissie wil het betalingsverkeer er ook veiliger en goedkoper mee maken.
Uw betalingen: nog veiliger, nog handiger en alleen als u dat wilt
We betalen met z’n allen alsmaar meer digitaal. Daarom is de nieuwe betaalrichtlijn PSD2 belangrijk en goed nieuws.
Betalen wordt nog veiliger In ons land liepen we al voorop in veilig aankopen op het internet. Nu wordt dat in heel Europa nog veiliger. Voor al uw digitale betalingen moet uvanaf nu vaker aantonen dat u het echt bent. Afhankelijk van de situatie, moet u zich identificeren aan de hand van twee van de hieronder vermelde criteria: ─ iets wat u weet (bijv. uw pincode), ─ iets wat u bezit (bijv. uw kaartlezer of smartphone), ─ iets wat u eigen is (bijv. uw vingerafdruk).
Een overzicht en inzicht maken het u nog makkelijker Vanaf nu kunt u al uw betaalrekeningen bij verschillende banken raadplegen in één app, in één overzicht. Dat is zo bij de meeste banken en binnenkort ook bij Triodos Bank. Zo krijgt u meteen ook meer inzicht, bijvoorbeeld in hoe u uw geld uitgeeft. Dat overzicht en inzicht krijgt u uiteraard alleen als u uw gegevens deelt met andere banken of partijen.
Alleen als u dat wilt U beslist zélf welke gegevens u deelt en met wie. U geeft wel of niet de toestemming aan andere banken of partijen om uw gegevens te gebruiken voor andere doeleinden. U merkt het: bankieren wordt dus echt wel nog veiliger, nog handiger en nog persoonlijker. En dat dankzij de Payment Services Directive – PSD2. Want zo heet ‘de nieuwe Europese richtlijn voor online betalingen’ officieel in het Engels.
Lees alle details over PSD2 en hoe Triodos Bank die richtlijn in de praktijk brengt in onze FAQ’s.
Je kan jouw documenten dan elektronisch ondertekenen door de stappen te volgen die beschreven staan op de eID-site van de Belgische Federale Overheidsdienst. Belangrijk: Vergeet niet de optie ‘Vergrendel het document na ondertekening’ aan te vinken behalve als het om een document gaat dat ook nog door een medewerker van Triodos Bank moet ondertekend worden.
Om te beleggen in onze fondsen in (het nieuwe deel van) Internet Banking of in de Mobile App, volg je deze stappen:
1: Nadat je bent ingelogd, ga je naar de effectenrekening en kies je voor 'Start met beleggen' of 'Andere beleggingen'. 2: Je komt op de overzichtpagina met alle fondsen in ons aanbod. Kies het gewenste fonds. 3. Je bent nu op de productpagina van dit fonds. Lees de informatie door tot helemaal beneden. 4: Eens je onderaan de pagina bent, wordt de knop ‘Aankopen’ groen. Klik erop om verder te gaan.
In de volgende schermen kies je:
5: in welke klasse je wilt investeren (R-Cap – kapitalisatie of R-DIS – distributie) 6: het bedrag dat je wilt investeren 7: de frequentie (eenmalig of maandelijks)
Nadat je die stappen hebt doorlopen, bevestig je de transactie met je geheime code (via de app) of met je wachtwoord (via Internet Banking).
Ter info is dit het verdere verloop:
De aankoop gebeurt op de bankwerkdag (D) waarop we het geldige aankooporder ontvangen vóór 11.30 u. Ontvangen we het order later, dan wordt je aankoop pas de volgende bankwerkdag verwerkt.
Op D+1 wordt de NIW (netto-inventariswaarde) berekend op basis van de beurskoers van de activa van het compartiment van de vorige dag (dag D) en krijg je een bevestiging van de uitvoering via Online Banking en/of per post, afhankelijk van jouw keuze.
Een bankattest is een officieel document dat jouw Triodos rekeningnummer bevestigt.
Het saldo kan desgewenst ook vermeld worden.
Het is ook mogelijk om de taal van het attest te kiezen.
Je kan zelf een gratis bankattest downloaden vanuit Internet Banking.
Het attest kan je downloaden door in te loggen in Internet Banking en vervolgens te navigeren naar Self Service > Downloads > Bankattest.
Heeft deze informatie je geholpen ?
Ja, we aanvaarden nu ook een elektronische handtekening, maar alleen als u die met uw Belgische identiteitskaart plaatst. Andere elektronische handtekeningen aanvaarden we niet.
Stuur ons daarna het elektronisch ondertekende document bij voorkeur per beveiligd bericht (via Internet Banking) terug of als u nog geen toegang hebt tot Internet Banking kan dat ook per e-mail .
Een paar aandachtspunten:
Wanneer u elektronisch tekent, zorg er dan voor dat u de optie ‘Vergrendel het document na ondertekening’ aanvinkt, anders wordt uw aanvraag niet aanvaard.
Als er voor een document meer dan één handtekening nodig is, moeten ze ofwel allemaal elektronisch ofwel allemaal handgeschreven zijn. Een combinatie van handgeschreven en elektronische handtekeningen op hetzelfde document wordt niet aanvaard.
Banken vervullen een cruciale rol in de economie doordat ze financiële transacties en betalingen mogelijk maken. Maar er is ook een keerzijde: soms wordt geld gebruikt om criminele activiteiten zoals terrorisme te financieren, of wordt geld uit criminele milieus witgewassen.
Om de samenleving daartegen te beschermen, zijn banken door (inter)nationale wetten verplicht bepaalde gegevens op te vragen, verdachte praktijken of verrichtingen op te sporen en zo nodig verder te onderzoeken en eventueel te melden bij de bevoegde overheid.
Om dat proces op te starten, moeten banken weten wie hun klanten zijn en waarom ze een rekening willen openen. Daarom vragen we jou om identiteits- en andere gegevens te delen en om die regelmatig te actualiseren. We beseffen dat dit voor jou een administratieve last is. Maar het is een noodzakelijk onderdeel van de strijd tegen witwassen en fraude.
Heeft deze informatie je geholpen ?
Uw browser
Uw verbinding is beveiligd met de SSL-techniek (Secure Socket Layer). De informatie wordt hierdoor versleuteld verzonden. Het slotje en de 's' van secure, in het internetadres (https://) tonen aan dat u surft via een beveiligde internetverbinding. Afhankelijk van de gebruikte browser vindt u het slotje terug op een andere plaats.
Als u op het slotje klikt, ziet u de website-identificatie en de toegekende certicaten.
Het (groen) kleuren van uw adresbalk is ook een aanwijzing dat u veilig surft.
Uw toegang
Als unieke gebruiker hebt u een persoonlijk geheim wachtwoord.
Als u 3 maal een fout wachtwoord ingeeft, wordt de toegang tot Internet Banking geblokkeerd.
Als u 3 maal een fout pincode ingeeft, wordt uw digipass geblokkeerd.
Als u 15 minuten niet actief bent, wordt uw sessie automatisch onderbroken.
Heeft deze informatie je geholpen ?
Elke rekening heeft een daglimiet. Voor particulieren is de standaardlimiet 5.000 euro per dag per rekening.
Je kan de daglimiet tijdelijk verlagen of verhogen via de Triodos Mobile Banking app of via Internet Banking. De daglimiet kan tot 50.000 euro verhoogd worden en gaat in vier uur na je aanvraag voor een periode van maximaal zeven dagen.
Zo pas je de daglimiet aan:
Triodos Mobile Banking app: in het menu onderaan kies je ‘Meer’ en vervolgens 'Rekeningen instellen'. Kies de rekening waarvan je de limiet wilt aanpassen en ga naar ‘Daglimiet’.
Internet Banking: kies in het menu Self Service > Rekeningen instellen. Selecteer de rekening waarvoor je de limiet wilt wijzigen en klik op 'Daglimiet'.
Heeft deze informatie je geholpen ?
Wanneer je een bankrekening opent, vragen we jou om je te identificeren aan de hand van je identiteitskaart.
Verder hebben we minstens deze gegevens nodig:
Natuurlijke personen: naam, voornaam, geboorteplaats, datum en officieel adres
Rechtspersonen: maatschappelijke naam, adres van de maatschappelijke zetel, identiteitsgegevens van de bestuurders, gemachtigden en uiteindelijke begunstigden.
Afhankelijk van je beroep of je gezinssituatie, kunnen we je ook vragen waarom je een rekening wil openen en wat de herkomst en hoeveelheid is van het geld dat op de rekening zal circuleren. In dat geval vragen we je ook bepaalde documenten die je antwoorden staven.
Heeft deze informatie je geholpen ?
Je bent een “US Person” als je volgens de onderstaande definities een Amerikaanse staatsburger of een Amerikaanse inwoner bent.
Amerikaanse staatsburger
Je bent een Amerikaanse staatsburger wanneer je:
geboren bent in de Verenigde Staten;
geboren bent in de Commonwealth van Puerto Rico, Guam, of de U.S. Virgin Islands;
geboren bent in de Commonwealth van de Northern Mariana Islands na 3 november 1986;
genaturaliseerd bent tot Amerikaanse staatsburger;
of ten minste één ouder hebt die een Amerikaanse staatsburger is. In dit geval moet ook nog aan andere voorwaarden worden voldaan. Welke dat zijn, kan je vinden op www.irs.gov.
Amerikaanse inwoner
Je wordt als een Amerikaanse inwoner beschouwd indien je:
een bepaald soort U.S. Green Card bezit of bezeten hebt. Om welk soort U.S. Green Card het gaat, kan je aan een belastingadviseur vragen. Je kan informatie over U.S. Green Cards ook vinden op www.irs.gov.
voldoet aan de zogeheten test van aanwezigheid, zoals hierna gedefinieerd.
Test van aanwezigheid
Om aan de test van aanwezigheid te voldoen, moet je fysiek aanwezig zijn geweest in de Verenigde Staten gedurende ten minste:
31 dagen in het lopende jaar; en
183 dagen in de driejaarsperiode die bestaat uit het lopende jaar en de twee direct voorafgaande jaren. Voor de 183 dagen-test geldt de som van: i. alle dagen waarop je aanwezig was in het lopende jaar; ii. een derde van de dagen waarop je aanwezig was in het eerste jaar dat voorafgaat aan het lopende jaar; en iii. een zesde van de dagen waarop je aanwezig was in het tweede jaar dat voorafgaat aan het lopende jaar
Wanneer ben je Amerikaanse belasting verschuldigd?
Indien je wordt aangemerkt als verbonden aan de Verenigde Staten, kan je Amerikaanse belasting verschuldigd zijn. Er zijn echter uitzonderingen, bijvoorbeeld voor studenten met een visum en diplomaten. Er kunnen ook nog andere omstandigheden zijn op grond waarvan je Amerikaanse belasting verschuldigd bent of een vrijstelling daarvan geniet. Let op, de lijst hierboven is niet exhaustief. Indien je er niet zeker van bent of je verbonden aan de Verenigde Staten bent, kan je een belastingadviseur of de site www.irs.gov raadplegen
Er bestaan heel wat soorten digitale fraude. We hebben een handig overzicht gemaakt met de verschillende vormen, hoe je ze herkent, en wat je in dat geval kunt doen. Alles daarover op deze pagina.
Heeft deze informatie je geholpen ?
Eenmaal je rekening geopend is, wordt ze gescreend op dubieuze activiteiten en verdachte of verboden transacties (bv. met landen waartegen een embargo bestaat). Die screenings worden uitgevoerd op basis van vooraf bepaalde parameters, zoals het risicoprofiel van de landen, organisaties en personen die betrokken zijn bij de transacties. Ook wordt gecheckt of het klantenprofiel overeenkomt met het doel en de aard van bepaalde transacties.
Het is dus mogelijk dat we je vragen stellen over een bepaalde transactie, zoals: ‘wat is je band met de tegenpartij?’ of ‘Waarom beschik je over een rekening in het buitenland?’. Ook kunnen we je vragen om bewijsstukken voor te leggen, zoals een factuur of een schenkingsakte, die de herkomst of het gebruik van de fondsen staven.
Dat helpt om er zeker van te zijn dat de transactie normaal is binnen jouw klantenprofiel. Bij twijfel wordt verder onderzoek opgestart en zal Triodos, indien nodig, melding doen bij de bevoegde overheid.
Heeft deze informatie je geholpen ?
Neem zo snel mogelijk contact op met de helpdesk via telefoon op het nummer 02 548 28 00 (van 09.00 tot 13.00) of via mail: [email protected]. Triodos Bank doet het nodige om uw digipass te blokkeren.
Daarna sturen wij u afzonderlijk per post uw nieuwe pincode en digipass. Elke nieuwe digipass kost 25 EUR. Dat bedrag wordt gedebiteerd van de rekening vermeld op het aanvraagformulier Internet Banking.
Heeft deze informatie je geholpen ?
Je kan je rekeninguittreksels als pdf downloaden in Internet Banking via Self Service > Downloads.
De frequentie van je rekeninguittreksels kan je wijzigen via Rekeningen instellen > Instellingen van je rekeninggegevens.
Op diezelfde plaats, onderaan, kan je ervoor kiezen om rekeninguittreksels niet langer per post te ontvangen door het vakje uit te vinken.
In de Triodos Mobile Banking app kan je je papieren rekeninguittreksels deactiveren via Meer > Rekeningen instellen.
Heeft deze informatie je geholpen ?
Neen. Wij vinden relaties en contacten tussen mensen heel belangrijk, maar we versterken wel onze multichannel-aanpak. We integreren digitalisering in onze administratieve procedures. Het gebruik van de meest recente technologieën en van multifactoridentificatie biedt meer veiligheid. En onze klanten meer snelheid/flexibiliteit/gebruiksvriendelijkheid aanbieden, leidt tot meer efficiëntie.
Op die manier kunnen we onze medewerkers vrijstellen van taken die geautomatiseerd kunnen verlopen. Zo kunnen zij zich meer toeleggen op vragen waar hun expertise nuttig is, waar hun advies een echte meerwaarde heeft, en waar de technologie niet van pas komt, bijvoorbeeld om met jou te spreken over een grote belegging of een hypothecaire lening.
Wij zijn een middelgrote bank en het gebruik van digitale technologieën is onze manier om onze groei en kosten te beheren zodat we onze opdracht verder kunnen vervullen.
Heeft deze informatie je geholpen ?
Wij vragen je nooit om via een link in een sms of e-mail in te loggen. Heb je een phishing-sms of phishing-e-mail ontvangen, klik dan niet op de link, maar volg deze stappen:
Heb je wel op de link geklikt? Scan je mobiele telefoon of computer dan met een virusscanner. Als je geen gegevens hebt ingevuld via de link, hoef je verder niets te doen. Heb je wel gegevens ingevuld en heb je een rekening bij Triodos Bank? Stuur dan zo snel mogelijk een e-mail naar [email protected] . Heb je een rekening bij een andere bank, neem dan contact op met die bank.
Heeft deze informatie je geholpen ?
Op basis van de ingezamelde informatie voeren we een risicoanalyse uit en maken we een specifiek klantenprofiel op. Om de gegevens up-to-date te houden, herhalen we die standaardveiligheidsprocedure geregeld. Dat proces verloopt in alle transparantie en zowel jij als Triodos hebben baat bij die controle.
Heeft deze informatie je geholpen ?
Ben je verhuisd ?
Zodra je adres officieel is gewijzigd, geef je jouw nieuwe adres aan ons door:
via Internet Banking > Self Service > Domicilieadres > Wijzigen
via de Mobile app > Meer > Persoonlijke gegevens
Heb je een nieuw telefoonnummer of emailadres?
Dit kan je zelf aanpassen in Internet Banking via het menu Self Service of in de app via het menu 'Meer' en dan "Persoonlijke gegevens".
U kunt de pagina's het best bekijken met de volgende browsers:
Microsoft Internet Explorer 8 of hoger
Mozilla Firefox 10.0 of hoger
Safari 5.0 of hoger
Chrome 20.0 of hoger
Heeft deze informatie je geholpen ?
In het algemeen staat de wetgeving inzake de bescherming van persoonsgegevens de verwerking van dergelijke gegevens alleen toe op wettelijke basis. In deze sectie beschrijven we de basis van de legitimatie die door Triodos Bank wordt ingeroepen.
1: Naleving van wettelijke en reglementaire bepalingen Als financiële instelling is Triodos Bank gebonden aan bepaalde wettelijke en reglementaire verplichtingen, zoals:
de strijd tegen het witwassen van geld en de financiering van terrorisme;
de naleving van de toepasselijke wetgeving inzake internationale sancties en embargo's;
de strijd tegen fraude en belastingontduiking, de naleving van belastingcontroles en rapportageverplichtingen;
de strijd tegen marktmisbruik;
de naleving van de wetgeving inzake beleggersbescherming (MIFID);
het respecteren van de algemene bank- en financiële regelgeving;
antwoorden op officiële verzoeken van openbare of gerechtelijke autoriteiten die daartoe zijn gemachtigd.
Om aan die reglementering te voldoen, moet de Bank u identificeren, uw identiteit verifiëren, uw profiel bepalen door verschillende gegevens te verzamelen, uw financiële verrichtingen controleren en in sommige gevallen bepaalde transacties blokkeren en feiten overmaken aan de bevoegde instanties.
2. Uitvoering van een contract tussen Triodos Bank en u of de uitvoering van precontractuele maatregelen Vooraleer een contract af te sluiten, moet Triodos Bank uw aanvraag analyseren om correct in te schatten of het contract kan worden afgesloten en onder welke voorwaarden. Daarom zal de Bank sommige van uw persoons gegevens moeten verwerken wanneer u een krediet aanvraagt of een rekening opent. Als onderdeel van de uitvoering van een contract, zal Triodos Bank ook een aantal van uw p persoons gegevens moeten verkrijgen en verwerken om te voldoen aan haar boekhoudkundige en administratieve verantwoordelijkheden, het beheer van rekeningen, betalingen, kredietverlening, het opvolgen van kredieten, het opvolgen van zekerheden, transacties op financiële instrumenten, discretionair beheer, enz.
3. Behartigen van gerechtvaardigde belangen van Triodos Bank Triodos Bank zal uw persoonsgegevens ook moeten verwerken bij de uitvoering van haar gerechtvaardigde belangen. Uw persoonsgegevens worden dus bijvoorbeeld verwerkt voor beveiliging van o.a. IT-infrastructuur, het voorkomen van fraude , archivering en bewijsbehoeften, het gebruik van cookies noodzakelijk voor het navigeren op onze website en het gebruik van Triodos Internet Banking, het verbeteren van onze diensten aan de hand van enquêtes, de analyse van onze communicatiecampagnes. Bovendien verwerkt Triodos Bank ook uw gegevens voor het verzenden van haar aanbiedingen en diensten, informatie, het magazine ‘De Kleur van Geld' of gepersonaliseerde communicatie per post of digitaal (e-mail, via Triodos Internet Banking of de Triodos Mobile Banking app. In die marketingcontext betekent gerechtvaardigd belang dat we u enkel marketinginformatie sturen over producten of diensten die mogelijk interessant voor u zijn op basis van wat we al over u weten. Triodos Bank zal er altijd voor zorgen dat haar gerechtvaardigde belangen in balans zijn met de uwe. Als u toch bezwaren hebt tegen die verwerking, kunt u uw recht van bezwaar uitoefenen, zoals hieronder vermeld in artikel 7.
4. De toestemming Als u nog geen klant bent bij Triodos Bank en informatie wilt ontvangen over dat onderwerp, kunt u die aanvragen via www.triodos.be, door ons op te bellen of onze kantoren te bezoeken. U zal dan worden gevraagd ons uw gegevens en uw toestemming te geven voor het gebruik van uw gegevens bij de verzending van de gevraagde documenten. Als u daarna geen informatie meer van ons wilt ontvangen, kunt u uw toestemming intrekken, conform artikel 7 hieronder, wat ertoe leidt dat u zich afmeldt bij de betrokken diensten.
Wat als u ervoor kiest om uw persoonsgegevens niet te door te geven? In gevallen waarbij Triodos Bank persoonsgegevens moet verzamelen krachtens de wet of krachtens de voorwaarden van een contract dat u bent aangegaan of wilt afsluiten, en u ervoor kiest om de persoonsgegevens niet te voorzien of te voorkomen dat uw persoons gegevens worden verwerkt, dan kan Triodos Bank geen gevolg geven aan uw vraag en zal in sommige gevallen de bankrelatie beëindigen
Of vul de formulier “Wijzigingen in de Online Banking-instellingen voor particuliere klanten” in en stuur het ondertekend terug via Internet Banking, via e-mail naar [email protected] of per post.
Ter info of ter herinnering:
Vanaf je Triodos Impact Savings spaarrekening kun je alleen geld overschrijven naar vooraf vastgelegde begunstigde rekeningen. Die moeten op jouw naam staan of op naam van je medetitularis en geopend zijn bij een Belgische bank.
Voor een Triodos Impact Savings Junior rekening moeten de begunstigde rekeningen eveneens in België geopend zijn en op naam van de minderjarige. Als het rekeningen bij Triodos Bank in België zijn, kunnen ze ook op naam staan van de wettelijke vertegenwoordigers.
Vermeld in de mail uw naam, voornaam en het serienummer van de digipass. Stuur uw digipass terug zodat wij die recycleren. Nadien sturen wij u afzonderlijk per post uw pincode en uw digipass.
Als u uw digipass verloren bent
Neem zo snel mogelijk contact op met de helpdesk via telefoon op het nummer 02 548 28 00 (van 09.00 tot 13.00) of via mail [email protected].
Triodos Bank doet dan het nodige om deze digipass te blokkeren. Nadien sturen wij u afzonderlijk per post uw nieuwe pincode en digipass.
Elke nieuwe digipass kost 25 EUR. Dit bedrag wordt automatisch gedebiteerd van de rekening vermeld op het aanvraagformulier Internet Banking.
Heeft deze informatie je geholpen ?
Beveilig dan uw draadloos netwerk met een persoonlijk wachtwoord. Zo vermijdt u niet alleen dat derden op uw kosten surfen, maar ook dat vreemden zich toegang verschaffen tot uw computer.
Het is eveneens belangrijk dat u het wachtwoord voor het beheer van uw draadloze router niet op het standaard paswoord dat u van de leverancier kreeg, laat staan.
Heeft deze informatie je geholpen ?
Als je een rekening wil openen bij Triodos Bank NV, dan is de eerste stap: je identificeren. Dat doe je door ons de nodige identiteits- en andere gegevens te bezorgen. Dat laat ons toe om de klantenrelatie op een correcte manier te omkaderen en, indien nodig, gepaste maatregelen te nemen tegen financiële criminaliteit. Banken hebben namelijk een cruciale rol in de economie op dat vlak.
We beseffen dat daar ook langs jouw kant best wat administratief werk komt bij kijken, maar het is noodzakelijk, want met jouw antwoorden op onze informatieverzoeken help je mee om terrorismefinanciering en witwassen een halt toe te roepen. Je gegevens worden vertrouwelijk behandeld en bewaard met het grootste respect voor je privacy.
Heeft deze informatie je geholpen ?
De Triodos Mobile Key is een functie van de Triodos Mobile Banking app waarmee je op een zeer veilige manier jouw identiteit kan aantonen.
In de banksector is veiligheid van het allergrootste belang. Bij het openen van jouw eerste rekening (bij het aansluiten bij de bank), voor het beheer van je rekening of om veilig transacties uit te voeren, moeten we controleren of jij het wel bent. Bekende traditionele verificatiemethoden zijn de digipass of de combinatie van een login en een wachtwoord.
De Triodos Mobile Key is een nieuwe digitale verificatiemethode die het hoogste veiligheidsniveau garandeert.
Waarom?
Met de Triodos Mobile Key kan je jouw identiteit op een zeer veilige manier aantonen via een multifactor-verificatie:
smartphone en identiteitskaart (wat je hebt)
gezichtsregistratie (wie je bent)
een 5-cijferige persoonlijke code (wat je weet)
Deze unieke combinatie van verschillende factoren vermindert het risico op fraude aanzienlijk omdat identiteitsdiefstal zo uiterst moeilijk wordt gemaakt.
Bovendien kan deze technologie steeds rekenen op de laatste updates die door de Europese wetgeving EIDAS (Electronic Identification Authentication and trust Services) worden bepaald.
Hoe gaat dat praktisch in zijn werk?
De Triodos Mobile Key is een functie in de Triodos Mobile Banking app die geactiveerd moet worden.
De procedure is snel en eenvoudig:
Om te beginnen download je (via je smartphone) in de App Store of Play Store de laatste versie van de Triodos Mobile Banking app (Triodos Banking BE).
Kies je taal en klik op ‘Aanmelden’ en dan op ‘Triodos Mobile Key’. Vul dan de informatie in. Je krijgt een e-mail met een verificatiecode. Klik in de app op ‘Volgende’ en vul de verificatiecode in.
Eén enkele keer dien je een opname te maken van de voor- en achterkant van jouw identiteitskaart (wij raden aan om de kaart op een neutraal gekleurde ondergrond, zoals een vel papier, te leggen en erop te letten dat je enkel de kaart fotografeert).
Ook één enkele keer neem je een selfie van jouw gezicht (wij adviseren om voor een neutraal gekleurde muur zonder decoratie te gaan staan en jouw hoofd langzaam opzij te draaien).
Nu kan je een geheime code van 5 cijfers kiezen.
Binnen maximaal 24 uur zullen wij per e-mail bevestigen dat jouw identificatie geslaagd is. Dan ben je klaar met de installatie van de Triodos Mobile Key.
Om aan te melden bij Online Banking (op je pc door de QR-code te scannen) of om transacties te bevestigen, zal je vanaf nu uitsluitend je smartphone gebruiken met de door jou gekozen geheime code van 5 cijfers.
Dat is makkelijk omdat je die waarschijnlijk altijd bij je hebt.
Bovendien is het niet langer nodig om ingewikkelde logins en wachtwoorden te onthouden.
Enkel wanneer je jouw telefoon verandert of voor transacties met een hoog risico (bv. grote bedragen) zullen wij opnieuw om de 3-factorcombinatie vragen.
Vroeger kon je enkel aanmelden met gebruikersnaam en wachtwoord, een traditionele authenticatiemethode. Nu is er een nieuwe manier: je kunt je aanmelden met de Triodos Mobile Key, een extra functie in de Triodos Mobile Banking app. Je kan er niet alleen mee aanmelden maar ook verrichtingen mee uitvoeren op je computer of smartphone. Dat is:
(veel) sneller: je hoeft niet meer te wachten op een brief met de inloggegevens en hebt in enkele minuten toegang tot je rekeningen.
gemakkelijker: voor je verrichtingen heb je alleen maar je smartphone nodig, die je wellicht altijd bij je hebt. Je hoeft dus geen gebruikersnaam of wachtwoord meer te onthouden
zeer veilig: deze manier van inloggen biedt meer veiligheid, want hij wordt voortdurend geactualiseerd volgens de Europese regelgeving EIDAS (Electronic Identification Authentification and trust Services). Tot slot vermindert deze methode de kans op fraude aanzienlijk doordat je identificatie en authenticatie gegarandeerd zijn.
Hoe gaat dat praktisch in zijn werk?
De Triodos Mobile Key is een functie in de Triodos Mobile Banking app die geactiveerd moet worden.
De procedure is snel en eenvoudig:
Om te beginnen download je (via je smartphone) in de App Store of Play Store de laatste versie van de Triodos Mobile Banking app (Triodos Banking BE).
Kies je taal en klik op ‘Aanmelden’ en dan op ‘Triodos Mobile Key’. Vul dan de informatie in. Je krijgt een e-mail met een verificatiecode. Klik in de app op ‘Volgende’ en vul de verificatiecode in.
Eén enkele keer dien je een opname te maken van de voor- en achterkant van jouw identiteitskaart (wij raden aan om de kaart op een neutraal gekleurde ondergrond, zoals een vel papier, te leggen en erop te letten dat je enkel de kaart fotografeert).
Ook één enkele keer neem je een selfie van jouw gezicht (wij adviseren om voor een neutraal gekleurde muur zonder decoratie te gaan staan en jouw hoofd langzaam opzij te draaien).
Nu kan je een geheime code van 5 cijfers kiezen.
Binnen maximaal 24 uur zullen wij per e-mail bevestigen dat jouw identificatie geslaagd is. Dan ben je klaar met de installatie van de Triodos Mobile Key.
Om aan te melden bij Online Banking (op je pc door de QR-code te scannen) of om transacties te bevestigen, zal je vanaf nu uitsluitend je smartphone gebruiken met de door jou gekozen geheime code van 5 cijfers.
Dat is makkelijk omdat je die waarschijnlijk altijd bij je hebt.
Bovendien is het niet langer nodig om ingewikkelde logins en wachtwoorden te onthouden.
Wil je de Triodos Mobile Key niet gebruiken? Stuur ons een mailbericht op [email protected] of bel 02 548 28 00 en we bezorgen je alsnog een nieuwe gebruikersnaam en/of een nieuw wachtwoord.
Heeft deze informatie je geholpen ?
De vroegere manier van aanmelden met gebruikersnaam en wachtwoord wordt niet meer aangeboden. Voortaan kan je aanmelden met de Triodos Mobile Key, een extra functie in de Triodos Mobile Banking app. Je kan er niet alleen mee aanmelden maar ook verrichtingen mee uitvoeren op je computer of smartphone. Dat is:
(veel) sneller: je hoeft niet meer te wachten op een brief met de inloggegevens en hebt in enkele minuten toegang tot je rekeningen.
gemakkelijker: voor je verrichtingen heb je alleen maar je smartphone nodig, die je wellicht altijd bij je hebt. Je hoeft dus geen gebruikersnaam of wachtwoord meer te onthouden
zeer veilig: deze manier van inloggen biedt meer veiligheid, want hij wordt voortdurend geactualiseerd volgens de Europese regelgeving EIDAS (Electronic Identification Authentification and trust Services). Tot slot vermindert deze methode de kans op fraude aanzienlijk doordat je identificatie en authenticatie gegarandeerd zijn.
Je hebt van ons al een e-mail of brief gekregen over de veranderingen die gaande zijn en over de voordelen van de Triodos Mobile Key. Je krijgt ook nog een verificatiecode van ons om de Triodos Mobile Key te activeren. Vervolgens hoef je alleen nog de stappen op je scherm te doorlopen. Dat gaat snel, in enkele minuten.
Heeft deze informatie je geholpen ?
Dat is afhankelijk van het bedrag en het land. Raadpleeg hier de tarieflijst.
Hebt u nog vragen? Neem dan contact op met een medewerker van de dienst betalingsverkeer:
Uw verbinding is beveiligd met de SSL-techniek (Secure Socket Layer). De informatie wordt hierdoor versleuteld verzonden. Het slotje en de 's' van secure, in het internetadres (https://) tonen aan dat u surft via een beveiligde internetverbinding. Afhankelijk van de gebruikte browser vindt u het slotje terug op een andere plaats.
Als u op het slotje klikt, ziet u de website-identificatie en de toegekende certicaten.
Het (groen) kleuren van uw adresbalk is ook een aanwijzing dat u veilig surft.
Uw toegang
Als u 3 maal een fout wachtwoord ingeeft, wordt de toegang tot Internet Banking geblokkeerd.
Als u 15 minuten niet actief bent, wordt uw sessie automatisch onderbroken.
Heeft deze informatie je geholpen ?
Uw cookies kiezen
Triodos Bank gebruikt cookies om je beter en persoonlijker van dienst te zijn. Daarnaast zetten we cookies in om de website goed te laten functioneren en om anonieme informatie te verzamelen waarmee we de website kunnen verbeteren. Ook gebruiken we cookies van derden voor marketingdoeleinden. Door op ‘Aanvaard alle cookies’ te klikken, geef je hier toestemming voor. Wil je meer uitleg over elk type cookie of wil je de standaardcookie-instellingen aanpassen, klik dan op ‘Mijn cookievoorkeuren’.