Wat als ik mijn smartphone of tablet verlies of breek of als die gestolen wordt?
Geen zorg. Net zoals een bankkaart, kan niemand de app gebruiken zonder je geheime code.
Geen zorg. Net zoals een bankkaart, kan niemand de app gebruiken zonder je geheime code.
Om te beleggen in onze fondsen in (het nieuwe deel van) Internet Banking of in de Mobile App, volg je deze stappen:
1: Nadat je bent ingelogd, ga je naar de effectenrekening en kies je voor 'andere belegging'.
2: Je komt op de overzichtpagina met alle fondsen in ons aanbod. Kies het gewenste fonds.
3. Je bent nu op de productpagina van dit fonds. Lees de informatie door tot helemaal beneden.
4: Eens je onderaan de pagina bent, wordt de knop ‘aankopen’ groen. Klik erop om verder te gaan.
In de volgende schermen kies je:
5: in welke klasse je wilt investeren (R-Cap – kapitalisatie of R-DIS – distributie)
6: het bedrag dat je wilt investeren
7: de frequentie (eenmalig of maandelijks)
Nadat je die stappen hebt doorlopen, bevestig je de transactie met je geheime code (via de app) of met je wachtwoord (via Internet Banking).
Ter info is dit het verdere verloop:
Elke rekening heeft een daglimiet. Voor particulieren is de standaardlimiet 5.000 euro per dag per rekening.
Je kan de daglimiet tijdelijk verlagen of verhogen via de Triodos Mobile Banking app of via Internet Banking. De daglimiet kan tot 50.000 euro verhoogd worden en gaat in vier uur na je aanvraag voor een periode van maximaal zeven dagen.
Zo pas je de daglimiet aan:
Wil je de limiet definitief aanpassen? Stuur je vraag dan ondertekend via een beveiligd bericht. Wanneer we je vraag ontvangen en goedgekeurd hebben, worden je instellingen in Internet Banking en in de app gewijzigd.
Een belangrijke vorm van internetfraude gebeurt via phishing. Het doel van phishing is het verzamelen van uw persoonlijke, geheime gegevens. Dat gebeurt op verschillende manieren: via e-mail, via een pop-up, via uw favorieten (een van uw favoriete links werd aangepast waardoor u op een andere site belandt) en zelfs telefonisch en via sms.
Laat u niet misleiden door een e-mail die afkomstig lijkt te zijn van een bekend bedrijf waarin u onder het mom van ‘controle of update van bestanden’ gevraagd wordt om te klikken op een link om uw persoonlijke gegevens aan te vullen!
Triodos Bank en andere betrouwbare bedrijven, zullen u nooit vragen om op zo'n manier dat soort gegevens te verstrekken.
Let ook op met informatie die u achterlaat op sociale netwerksites, bijvoorbeeld op Facebook en Netlog. Bepaalde gegevens zijn immers een goede bron van inlichtingen voor criminelen.
Wat kunt u doen?
Voor meer informatie over ‘phishing’ en andere fraudetechnieken kunt u ook terecht op de site van Febelfin: http://www.safeinternetbanking.be/nl.
Uw browser
Uw toegang
Er bestaan heel wat soorten digitale fraude. We hebben een handig overzicht gemaakt met de verschillende vormen, hoe je ze herkent, en wat je in dat geval kunt doen. Alles daarover op deze pagina.
Meld je probleem aan helpdesk@triodos.be en vermeld je naam, voornaam en geboortedatum.
De vroegere manier van aanmelden met gebruikersnaam en wachtwoord wordt niet meer aangeboden. Voortaan kan je aanmelden met de Triodos Mobile Key, een extra functie in de Triodos Mobile Banking app. Je kan er niet alleen mee aanmelden maar ook verrichtingen mee uitvoeren op je computer, smartphone of tablet. Dat is:
Zodra we je e-mail krijgen, sturen we je twee e-mails: een over de voordelen van de Triodos Mobile Key en een tweede met de verificatiecode om de Triodos Mobile Key te activeren.
Neem zo snel mogelijk contact op met de helpdesk via telefoon (02 548 28 00) of via mail (helpdesk@triodos.be). Triodos Bank doet het nodige om uw digipass te blokkeren.
Daarna sturen wij u afzonderlijk per post uw nieuwe pincode en digipass. Elke nieuwe digipass kost 25 EUR. Dat bedrag wordt gedebiteerd van de rekening vermeld op het aanvraagformulier Internet Banking.
Beveilig dan uw draadloos netwerk met een persoonlijk wachtwoord. Zo vermijdt u niet alleen dat derden op uw kosten surfen, maar ook dat vreemden zich toegang verschaffen tot uw computer.
Het is eveneens belangrijk dat u het wachtwoord voor het beheer van uw draadloze router niet op het standaard paswoord dat u van de leverancier kreeg, laat staan.
Triodos Bank zoekt oplossingen die werken voor al haar bijkantoren. itsme is buiten België niet beschikbaar, of toch niet in een mature versie.
Verkoop je het mobiele apparaat waarop je de Mobile App had geïnstalleerd, de-installeer die dan eerst. In de handleiding van het apparaat vind je hoe je dat doet.
In ieder geval is het ook een goed idee om uw apparaat terug te zetten naar fabrieksinstellingen voor je het doorgeeft of verkoopt. Zo ben je er zeker van dat geen persoonlijke informatie (berichten, foto's,...) achterblijft op het apparaat.
Het is wettelijk verplicht om de identiteit te controleren van iedereen die klant wil worden bij de bank. Triodos heeft ervoor gekozen om de Triodos Mobile Banking App te gebruiken bij het openen van nieuwe klantendossiers (onboarding) vanwege de grotere veiligheid die de app waarborgt. Daarom is het gebruik van een smartphone (of tablet) noodzakelijk.
Ook al roepen bankingapps vaak vragen op en schrikken ze sommige klanten af, toch garanderen ze een hoger veiligheidsniveau, vooral via het gebruik van de Triodos Mobile Key, een functie binnen de Triodos Mobile Banking app
Met de Triodos Mobile Key kan je je identiteit bewijzen op een sterk beveiligde manier, door de combinatie van meerdere authenticatiefactoren:
Door deze unieke combinatie van meerdere factoren daalt het frauderisico gevoelig: identiteitsmisbruik wordt bijzonder ingewikkeld gemaakt.
Bovendien geniet deze technologie altijd van de meest recente updates krachtens de Europese eIDAS-verordening (Electronic Identification Authentification and Trust Services).
Je kan je geheime code altijd veranderen via je smartphone of tablet, in het menu Meer > Voorkeuren en Privacy. Kies voor een veilige geheime code die niet voorspelbaar is. Dus geen geboortedatums of reeksen van dezelfde of opeenvolgende cijfers.
Neen. Wij vinden relaties en contacten tussen mensen heel belangrijk, maar we versterken wel onze multichannel-aanpak. We integreren digitalisering in onze administratieve procedures. Het gebruik van de meest recente technologieën en van multifactoridentificatie biedt meer veiligheid. En onze klanten meer snelheid/flexibiliteit/gebruiksvriendelijkheid aanbieden, leidt tot meer efficiëntie.
Op die manier kunnen we onze medewerkers vrijstellen van taken die geautomatiseerd kunnen verlopen. Zo kunnen zij zich meer toeleggen op vragen waar hun expertise nuttig is, waar hun advies een echte meerwaarde heeft, en waar de technologie niet van pas komt, bijvoorbeeld om met jou te spreken over een grote belegging of een hypothecaire lening.
Wij zijn een middelgrote bank en het gebruik van digitale technologieën is onze manier om onze groei en kosten te beheren zodat we onze opdracht verder kunnen vervullen.
Uw browser
Uw toegang
De vroegere manier van aanmelden met gebruikersnaam en wachtwoord wordt niet meer aangeboden. Voortaan kan je aanmelden met de Triodos Mobile Key, een extra functie in de Triodos Mobile Banking app. Je kan er niet alleen mee aanmelden maar ook verrichtingen mee uitvoeren op je computer, smartphone of tablet. Dat is:
Je hebt van ons al een e-mail of brief gekregen over de veranderingen die gaande zijn en over de voordelen van de Triodos Mobile Key. Je krijgt ook nog een verificatiecode van ons om de Triodos Mobile Key te activeren. Vervolgens hoef je alleen nog de stappen op je scherm te doorlopen. Dat gaat snel, in enkele minuten.
Op dit moment is een phishing e-mail en een phishing-sms in omloop. In de phishing-e-mail word je gevraagd om via een link een overschrijving te controleren. In de phishing-sms wordt je gevraagd om via een link je digipass opnieuw te registreren.
Wij vragen je nooit om via een link in een sms of e-mail in te loggen. Heb je een phishing-sms of phishing-e-mail ontvangen, klik dan niet op de link, maar volg deze stappen:
Heb je wel op de link geklikt? Scan je mobiele telefoon of computer dan met een virusscanner. Als je geen gegevens hebt ingevuld via de link, hoef je verder niets te doen. Heb je wel gegevens ingevuld en heb je een rekening bij Triodos Bank? Bel ons dan zo snel mogelijk op 02 548 28 00. Heb je een rekening bij een andere bank, neem dan contact op met die bank.
Tijdens het openen van een rekening via de Triodos Mobile Banking app, vragen we biometrische gegevens (persoonlijk fysiek kenmerk), namelijk een foto van je gezicht.
Die wordt alleen gebruikt voor het beveiligde identificatieproces.
In ons privacycharter kunt u nalezen hoe Triodos uw gegevens verwerkt.
Om toegang te hebben tot Internet Banking, moet je je identificeren. We hebben daarvoor de Triodos Mobile Key ontwikkeld, een extra functie in de Triodos Mobile Banking app. Daarmee kan je je aanmelden en verrichtingen uitvoeren op je computer, smartphone of tablet.
Dat is:
Veilig betaalverkeer is voor ons erg belangrijk. Wij zijn altijd bezig om Internet Banking en de Mobile Banking app te beschermen tegen fraude, misbruik en phishing. Wij vragen je dan ook nooit om:
Veilige verbinding
Log alleen in op Internet Banking als de adresregel begint met https/. De 's' in https staat voor secure: een beveiligde, versleutelde verbinding met onze website. Dit herken je aan de beveiligingssleutel naast de adresregel. Log nooit in bij Triodos Internet Banking vanuit een andere website.
Twijfel je of een bericht van Triodos Bank afkomstig is? Stuur de e-mail of sms dan door naar phishing@triodos.be
Via Internet Banking of in de app ziet u alleende rekening(en) waarvoor u bij de opening ineens een Online Banking-toegang hebt gevraagd of waarvoor u nadien een aanvraagformulier voor Online Banking hebt ingevuld.
Vul elke rekening die u online wilt beheren in op het aanvraagformulier en stuur het ons ondertekend terug, bijvoorbeeld via een beveiligd bericht in Internet Banking.
Zodra we uw ondertekende aanvraag verwerkt hebben, zult u uw rekeningen terugvinden via Online Banking.
Op de pagina van de Triodos Impact Savings spaarrekening vind je de optie om die rekening via de app te openen.
We vragen je voornaam en je e-mailadres. Dan sturen we je een activatiecode waarmee je in de app je rekening kan openen.
De activatiecode blijft 24 uur geldig. Is je code vervallen, dan kan je een nieuwe aanvragen.
De minimaal vereiste versie van het besturingssysteem voor uw mobiele toestel is:
> iOS: 12.0
> Android: 6.0
Zorg er altijd voor dat je het meest recente besturingssysteem gebruikt voordat je de app installeert. Op oudere versies kan je de app niet installeren, aangezien we dan geen veilig gebruik kunnen garanderen.
Ben je je toestel (smartphone of tablet) kwijt of is het gestolen? Of vermoed je misbruik?
Blokkeer dan onmiddellijk je app.
Dat kan op twee manieren:
Als je op meerdere toestellen verbonden was met Mobile Banking, zal je toegang op al die toestellen geblokkeerd worden. Registreer die toestellen opnieuw om opnieuw toegang te hebben.
Met enkele klikken kan je in de app individuele beleggingsorders ingeven of kiezen voor 'maandbeleggen'. Beleggen kan al vanaf 5 euro.
Om te beleggen via de app heb je een Triodos-spaarrekening nodig en een Triodos-effectenrekening.
Heb je die nog niet, dan kan je die hier openen. Of je kan een afspraak maken met een van onze medewerkers op 02 548 28 51 of via info@triodos.be
Eens je de app hebt geïnstalleerd, klik je op de effectenrekening en volg je de stappen op het scherm. Heb je gekozen waarin je wil beleggen, dan kan je kiezen tussen een éénmalige of maandelijkse belegging.
Alle professionele rekeningen worden online beheerd, via Intenet Banking of via de Mobile Banking app.
U hebt de modaliteiten voor het beheer van uw rekeningen bepaald bij het openen van uw rekening via het openingsformulier.
Als u wijzigingen wilt aanbrengen voor het beheer van uw rekeningen, vul dan het specifieke wijzigingsformulier in
en stuur het ingevuld en ondertekend per post terug naar
Triodos Bank
Customer Administration
Hoogstraat 139/3
1000 Brussel.
Hebt u vragen?Onze medewerkers geven u graag een antwoord.
U kunt een Triodos-rekening online beheren via Online Banking (Internet Banking en de Mobile Banking app).
De online mogelijkheden zijn
=> voor een effectenrekening
Hebt u onze Mobile Banking app nog niet gedownload?
Ontdek dan snel de mogelijkheden:
zoek 'Triodos Bank BE' in de App Store of op Google Play en download de app op uw smartphone of tablet.
=> voor een spaarrekening
=> voor een Junior spaarrekening
Belangrijk: alleen wettelijke vertegenwoordigers kunnen de rekening van hun kind via Internet Banking raadplegen en beheren.
=> voor een termijnrekening
De betaalopdrachten vanuit de spaarrekeningen kunnen alleen uitgevoerd worden ten gunste van een rekening op naam van de titularis(sen) bij een Belgische bank of van een Triodos-rekening op naam van een familielid tot de tweede graad inbegrepen.
Interesse in beleggen? Dat kan via onze Mobile Banking app
Download onze app op uw smartphone of tablet en ontdek zelf de mogelijkheden: zoek 'Triodos Bank BE' in de App Store of op Google Play