Ga rechtstreeks naarNavigatie, invoerveld:zoeken of deinhoud

Triodos Bank schrijft voor 20 miljoen euro in op de Green Bond obligatielening van Aquafin

28-09-2015 | Triodos Bank, de duurzame bank, heeft voor 20 miljoen euro ingetekend op de Green Bond obligatielening van Aquafin. Het is de eerste bedrijfsobligatie van een Belgisch bedrijf met het Green Bond certificaat. Het Green Bond certificaat garandeert in dit geval dat Aquafin het kapitaal dat het via de obligatielening ophaalt, investeert in koolstofarme en klimaatbestendige projecten voor het Vlaamse Gewest.

Met het spaargeld dat klanten haar toevertrouwen, financiert Triodos Bank uitsluitend bedrijven, instellingen en projecten met een ecologische, sociale of culturele meerwaarde. De bank rapporteert ook zeer transparant wie haar kredietklanten zijn. Aquafin is al kredietklant van Triodos Bank. Met de inschrijving op de Green Bond uitgifte van Aquafin, financiert Triodos Bank het bedrijf via het instrument van obligaties. De obligatie waarop Triodos Bank heeft ingetekend, heeft een looptijd van 10 jaar met een aflossend karakter.

Olivier Marquet, directeur van Triodos Bank in België: “We zijn in feite een go-between tussen enerzijds spaarders die willen dat hun geld financieel en maatschappelijk rendeert en anderzijds bedrijven en organisaties die bijdragen tot de ontwikkeling van toekomstgerichte, duurzame sectoren zoals hernieuwbare energie, duurzaam bouwen en gezondheidszorg. De inschrijving op de Green Bond van Aquafin past hier perfect in.”

Aquafin is in 1990 opgericht door het Vlaamse Gewest om de rioolwaterzuiveringsinfrastructuur in Vlaanderen verder uit te bouwen, te exploiteren en te financieren. Het bedrijf vangt het huishoudelijke afvalwater van de gemeentelijke riolen op in verzamelriolen en voert het naar zuiveringsinstallaties, waar het wordt behandeld volgens de Europese en Vlaamse normen met een zo klein mogelijke voetafdruk op het milieu. Het bedrijf investeert daarbij in een duurzaam gebruik van materialen, grondstoffen, energie en ruimte.

Green Bonds zijn een belangrijk instrument om de transitie naar een groene en klimaatbestendige economie te financieren. Bedrijven die een Green Bond willen uitgeven, moeten vooraf aangeven aan welke projecten ze hun geld zullen besteden, en achteraf rapporteren dat ze dit ook daadwerkelijk hebben gedaan. Als bedrijf kan je je selectieprocedure van groene projecten laten evalueren op zijn milieurobuustheid door een onafhankelijke partij. Aquafin heeft deze second opinion laten uitvoeren door de Noorse klimaatwetenschap-organisatie CICERO.