Ga rechtstreeks naarNavigatie, invoerveld:zoeken of deinhoud

Triodos Bank voert kapitaalverhoging door om vraag naar leningen te volgen

01-10-2018 |

De Belgische vestiging van Triodos Bank lanceert vandaag een campagne rond de kapitaalverhoging via de uitgifte van certificaten van aandelen Triodos Bank. Dankzij het extra kapitaal zal Triodos Bank meer kredieten kunnen verstrekken aan duurzame projecten van organisaties en bedrijven.

De certificaathouders van Triodos Bank in België ontvangen binnenkort een brief met informatie over de mogelijkheden om hun aandeel in de duurzame bank te vergroten. Ook andere klanten of geïnteresseerden krijgen de kans om certificaten van aandelen te kopen.

De uitgiftecampagne van de Belgische vestiging past in de kapitaalronde waarmee Triodos Bank via haar Europese vestigingen ook dit jaar nieuw kapitaal wil ophalen. De bank heeft het geld nodig om haar hoge kapitaalniveau aan te houden en tegelijk meer geld van haar spaarders te injecteren in de duurzame economie, via kredieten aan bedrijven die een meerwaarde bieden op ecologisch, sociaal en cultureel vlak.

Het eigen kapitaal van Triodos Bank steeg in 2017 met 12 procent tot 1.013 miljoen euro. De duurzame kredietverlening steeg met 16 procent. De nettowinst van Triodos Bank bedroeg 37,4 miljoen euro. Van de ruim 40.000 certificaathouders zijn er meer dan 7.000 in België, voornamelijk particulieren.

“Einde 2017 hadden we bij de Belgische vestigingen voor 1,5 miljard euro aan duurzame kredieten uitstaan. Via die kredieten verbinden we ons met maatschappelijk relevante initiatieven die we ondersteunen in hun ontwikkeling, bijvoorbeeld Cinema Palace in cultuur, Greensky in hernieuwbare energie, de Vierwinden basisschool in het multiculturele Molenbeek of nog, de reconversie van Loods 20, erkend als erfgoed, aan de Gentse dokken.” Thomas Van Craen, directeur van Triodos Bank België.

Triodos Bank is niet beursgenoteerd en vertrouwt haar aandelen toe aan de Stichting Administratiekantoor Aandelen Triodos Bank, die op haar beurt voor elk aandeel één certificaat van aandeel uitgeeft aan beleggers. Die certificaten werken net als aandelen, inclusief een dividend, en hebben net als aandelen een onbeperkte looptijd, maar het stemrecht blijft in handen van de Stichting om de identiteit en continuïteit van de bank te beschermen. De certificaten van aandelen Triodos Bank zijn niet beursgenoteerd. Het eigen vermogen van de bank bepaalt de waarde van het aandeel los van elke speculatie of toekomstverwachting.

Meer info over het certificaat van aandeel, zijn risico’s en zijn rendement: