Ga rechtstreeks naarNavigatie, invoerveld:zoeken of deinhoud

Triodos Bank voert kapitaalverhoging door om vraag naar leningen te volgen

De Belgische vestiging lanceert de campagne vandaag

18-09-2017 |

Saat-2017

De Belgische vestiging van Triodos Bank lanceert vandaag een campagne rond de kapitaalverhoging via de uitgifte van certificaten van aandelen Triodos Bank. Over al haar Europese vestigingen samen hoopt de bank dit jaar tot 140 miljoen euro extra op te halen. Dankzij het extra kapitaal zal Triodos Bank meer kredieten kunnen verstrekken aan duurzame projecten van organisaties en bedrijven.

De certificaathouders van Triodos Bank in België ontvangen binnenkort een brief met informatie over de mogelijkheden om hun aandeel in de duurzame bank te vergroten. Ook andere klanten of geïnteresseerden krijgen de kans om certificaten van aandelen te kopen.

De uitgiftecampagne van de Belgische vestiging past in de kapitaalronde waarmee Triodos Bank via haar Europese vestigingen dit jaar 120 tot 140 miljoen euro wil ophalen. De bank heeft het geld nodig om haar hoge kapitaalniveau aan te houden en tegelijk meer geld van haar spaarders te injecteren in de duurzame economie, via kredieten aan bedrijven die een meerwaarde bieden op ecologisch, sociaal en cultureel vlak.

“We zetten het spaargeld van onze klanten in om positieve veranderingen in de economie en samenleving te stimuleren. Er is een grote vraag naar leningen voor hernieuwbare energie, passieve of laagenergiewoningen, in de gezondheidszorg, sociale economie of culturele sector. Einde 2016 hadden we bij de Belgische vestigingen voor 1,2 miljard euro aan duurzame kredieten uit staan.” Thomas Van Craen, directeur van Triodos Bank België

Het eigen kapitaal van Triodos Bank steeg in 2016 met 16 procent tot 904 miljoen euro. De kredietverlening steeg met 14,4 procent. De nettowinst van Triodos Bank bedroeg 29,3 miljoen euro. De Common Equity Tier-1 kapitaalratio van Triodos Bank bedroeg einde 2016 19,2%. Van de ruim 38.000 certificaathouders zijn er bijna 7.000 in België, voornamelijk particulieren.

Triodos Bank is niet beursgenoteerd en vertrouwt haar aandelen toe aan de Stichting Administratiekantoor Aandelen Triodos Bank, die op haar beurt voor elk aandeel één certificaat van aandeel uitgeeft aan beleggers. Die certificaten werken net als aandelen, inclusief een dividend, en hebben net als aandelen een onbeperkte looptijd, maar het stemrecht blijft in handen van de Stichting om de identiteit en continuïteit van de bank te beschermen. De certificaten van aandelen Triodos Bank zijn niet beursgenoteerd. Het eigen vermogen van de bank bepaalt de waarde van het aandeel los van elke speculatie of toekomstverwachting.

Meer info over het certificaat van aandeel, zijn risico’s en zijn rendement: http://www.triodos.be/nl/particulieren/beleggen/certificaten-van-aandelen/over-certificaten/