Van 1 tot 30 april 2015 gebeurt er iets bijzonders in Amsterdam: de pop-up MelkSalon opent haar deuren. Dit tijdelijke proef- en ontwerplokaal brengt consumenten, melkveehouders, zuivelverwerkers, ontwerpers en wetenschappers samen om de waarde van melk te herontdekken. Er worden onder andere lezingen, ontwerpsessies, filmavonden en stadswandelingen georganiseerd. Ook verzorgen chefs een serie bijzondere diners. De MelkSalon is tegelijkertijd een winkel en een melkbar waar je binnen kunt lopen om bijzondere melken te proeven.


Op 1 april vervalt het Europese melkquotum, waarmee de beperkingen op de hoeveelheid melk die melkveehouders mogen produceren worden opgeheven. Het is het ‘oud & nieuw' voor melkveehouders. De pop-up MelkSalon faciliteert daarom, en juist nu, een dialoog tussen verschillende belanghebbenden om op een veelal belevende en co-creatieve manier op zoek te gaan naar de herwaardering van melk, passend bij deze tijd.


Rond 1900 kende het straatbeeld van Amsterdam vele MelkSalons, waar stadsbewoners een glas melk nuttigden van boeren uit de buurt. Melk kopen we tegenwoordig in de supermarkt, maar nog steeds speelt melk een belangrijke rol in de Nederlandse geschiedenis, (eet)cultuur, economie, innovatiegeest en het landschap. Toch weten velen maar weinig van deze rijke invloed van melk. Melk in de supermarkt is veelal een anoniem bulkproduct geworden.


Tegelijkertijd is er een sterke maatschappelijke discussie gaande over de consumptie van melk, de invloed op milieu en landschap, en de prijs die men ervoor betaalt. Met de pop-up MelkSalon wordt melk uit de anonimiteit gehaald en gaan we in dialoog over de betekenis van het product voor onze cultuur en maatschappij.