Dit is het zesde achtereenvolgende jaar dat Triodos Bank bovenaan staat op de ranglijst die wordt gepubliceerd door de onafhankelijke analist Clean Energy Pipeline. Het gaat zowel over kredietverlening door Triodos Bank als over beleggingen via haar impactfondsen door Triodos Investment Management.

Thomas Van Craen, directeur Triodos Bank België: “Wij zijn ervan overtuigd dat financiële instellingen een cruciale rol te spelen hebben in de financiering van de transitie naar een koolstofarme toekomst. Niet alleen financieren wij geen fossiele brandstoffen, wij blijven ook zoeken naar innovatieve manieren om positief te investeren in de aanpak van de klimatologische noodtoestand. Onze positie als “most active lead arranger” ter wereld bewijst dat wij veel meer belang hechten aan wijd verspreide systemen voor energieopwekking dan aan alleen maar de omvang van de transacties. Ondanks de uitdagingen van 2020 zijn als Triodos Bank group hard blijven werken aan de ondersteuning van de sector van hernieuwbare  energie – met name op gemeenschapsniveau – voortbouwend op onze expertise, flexibele aanpak en Europese reikwijdte”.

Opmerkelijke transacties voor de bank in 2020 waren onder meer de financiering van het grootste batterij-energieopslagsysteem in België; de financiering van een gemeenschappelijk waterkrachtprogramma in Schotland; innovatieve financiering voor oplaadinfrastructuur voor elektrische voertuigen in Nederland en blijvende steun voor PV-zonneprojecten in Spanje.

Triodos Bank is al meer dan 40 jaar actief in Europa en duurzame energie is de grootste portefeuille van de Groep. De bank betrad de markt voor hernieuwbare energiebronnen voor het eerst in het midden van de jaren tachtig met een focus op windenergie.  In 1999 was Triodos Bank de eerste bank in België die een windmolen financierde. Sindsdien heeft de groep zijn focus verbreed naar de ruimere sectoren van hernieuwbare energie en milieu. Triodos ontwikkelt actief steun voor gedecentraliseerde en niet-mainstream projecten, zoals zonne-energie op daken, geothermische energie, energieopslag en energie-efficiëntie.

Clean Energy Pipeline is een online dienst voor dagelijks nieuws en data. De volledige tabellen zijn hier te downloaden (een abonnement is vereist om ze volledig te bekijken).

Over Triodos Bank NV
Triodos Bank, opgericht in 1980, is uitgegroeid tot een referentiepunt voor duurzaam bankieren wereldwijd. Triodos Bank is een onafhankelijke bank die staat voor duurzaam en transparant bankieren. In de ogen van de bank hoeft aandacht voor mens en milieu niet haaks te staan op een goed financieel rendement. Integendeel, de bank is ervan overtuigd dat deze aspecten elkaar op termijn versterken.
Triodos Bank heeft bankactiviteiten in Nederland, België, het Verenigd Koninkrijk, Spanje, Duitsland, evenals beleggingsbeheeractiviteiten gevestigd in Nederland maar wereldwijd actief.
Triodos Bank is medeoprichter van de Global Alliance for Banking on Values - een netwerk van 64 toonaangevende duurzame banken. Gezamenlijk streven deze banken naar een substantiële groei van duurzaam bankieren en de impact daarvan in de reële economie.
Triodos Bank heeft een volledige banklicentie en is geregistreerd bij De Nederlandsche Bank en de Nederlandse Autoriteit Financiële Markten. Triodos Bank is in België geregistreerd bij de FSMA (Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten) op de lijst van buitenlandse kredietinstellingen die een bijkantoor in België hebben.

De meest recente bedrijfsinformatie is beschikbaar op de website van Triodos Bank N.V.: www.triodos.com

Triodos Bank in een oogopslag

Over Clean Energy Pipeline
Clean Energy Pipeline, de online dienst voor dagelijks nieuws en data, is de toonaangevende onafhankelijke bron van nieuws, data en analyses over de hernieuwbare-energiesector. Het nieuwsteam levert realtime bedrijfsnieuws en signaleert de laatste en meest relevante nieuwsberichten over regelgeving en beleid, nieuws over investeringen, fusies en overnames en projectfinanciering, nieuwe fondsen en sluitingen van fondsen. Dit nieuws wordt aangevuld met opiniestukken op basis van diepgaande interviews met topmanagers, adviseurs, investeerders en beleidsmakers.