Indien je bij Triodos Bank geen gehoor krijgt, kan je je wenden tot de ombudsdienstvoor financiële diensten, Ombudsfin. Ombudsfin is een gekwalificeerde entiteit voor buitengerechtelijke regeling van consumentengeschillen in financiële aangelegenheden.
Ombudsfin - Ombudsman in financiële geschillen
North Gate II, Koning Albert II-laan 8
1000 Brussel
Tel.: +32 2 545 77 70
[email protected]
www.ombudsfin.be
Hou er rekening mee dat Ombudsfin je klacht niet in behandeling neemt als je niet eerst de interne klachtenprocedure bij Triodos Bank hebt doorlopen. Indien je toch rechtstreeks contact zou opnemen met deze ombudsdienst, dan word je in eerste instantie doorverwezen naar Triodos Bank.
De Ombudsman zoekt een pragmatische oplossing waarbij hij rekening houdt met de belangen van beide partijen. Hij beschikt over bijzondere bevoegdheden die hem toelaten om rekening te houden met elk element dat nuttig kan zijn voor de oplossing van het geschil.
Praktisch gezien zijn er meerdere stadia in de tussenkomst van de Ombudsman. In eerste instantie probeert de Ombudsman om de standpunten van de partijen dichter bij elkaar te brengen, zodat het geschil met een minnelijke regeling kan worden opgelost. Dit noemt men de ‘bemiddelingsfase’. Wanneer tijdens de dialoog tussen partijen blijkt dat ze niet tot een vergelijk kunnen komen, neemt de Ombudsman een standpunt in, ofwel in het voordeel van één van de partijen, ofwel besluit hij tot gedeelde aansprakelijkheid.
De adviezen van de Ombudsman zijn niet bindend. Elke partij blijft vrij om het advies al dan niet te volgen en kan indien gewenst het geschil voor een rechtbank brengen.