Hoe bescherm ik mijn bedrijf tegen fraude?

  • Maak nooit beveiligingsgegevens bekend
    • Deel nooit beveiligingsgegevens zoals uw Digipass-codes of wachtwoord voor internetbankieren. Banken en andere betrouwbare organisaties zoals de politie zullen hier nooit om vragen.
    • Als u niet zeker weet met wie u praat, controleert u dit door rechtstreeks contact op te nemen met het bedrijf via de contactgegevens op hun website. Tenzij u 100 % zeker weet met wie u praat, maakt u geen persoonlijke of financiële gegevens bekend.
    • We nemen alleen contact met u op via de contactgegevens die u ons hebt gegeven. Houd die dus up-to-date in uw account.
  • Controleer of e-mails en oproepen authentiek zijn
    • Fraudeurs kunnen gemakkelijk informatie over uw organisatie verkrijgen via uw website of openbare databases. De namen van directeuren, uw kantooradres en zelfs uw bankgegevens kunnen soms op uw website staan. Dat mensen die basisgegevens en namen kennen, betekent dus niet dat ze te vertrouwen zijn.
    • Fraudeurs kunnen u vertellen dat u het slachtoffer bent van fraude. Fraudeurs gebruiken deze tactiek vaak om u in een gesprek te trekken en om u bang te maken. Zo zetten ze u aan om snel te handelen en beveiligingsdetails te onthullen voordat u tijd hebt om na te denken over wat er gebeurt.
    • Fraudeurs kunnen ook om het even welk telefoonnummer op uw gsm laten verschijnen. Als u dus het nummer herkent of als het authentiek lijkt, ga er dan niet vanuit dat ze echt zijn, het is altijd beter na te gaan of dit wel het echte nummer is.
  • Wees niet gehaast of geef niet toe aan druk
    • Laat iemand u niet in paniek brengen om snel een beslissing te nemen. Onder geen enkele omstandigheid zal een bank of vertrouwde een u bekende organisatie u dwingen om een financiële transactie onmiddellijk uit te voeren. Ze zullen u nooit vragen om geld over te schrijven naar een andere rekening. Vergeet niet om stil te staan en de tijd te nemen om uw acties zorgvuldig te overwegen. Een bank of een u bekende organisatie zal u niet onder druk zetten en zal u laten wachten als u tijd wilt om na te denken.
  • Houd de controle
    • Durf ongebruikelijke verzoeken met betrekking tot financiële informatie van uw bedrijf te weigeren. We voelen ons snel beschaamd als we geconfronteerd worden met onverwachte of complexe gesprekken. Maar het is prima om de discussie te stoppen als je voelt dat je er geen controle over hebt.
    • Als een telefoontje, e-mail of sms-bericht beweert afkomstig te zijn van Triodos Bank, neem dan even de tijd om na te denken of het een echt verzoek is. U kunt contact met ons opnemen via 02 548 28 51 (NL) of 02 548 28 52 (FR) of via info@triodos.be