Hoe voorkom ik fraude door bankimitatie?

  • Wat is fraude door de nabootsing van de identiteit van banken?

    Bankimitatie-fraude is wanneer een fraudeur zich voordoet als een bankmedewerker om een slachtoffer te misleiden tot het uitvoeren van betalingen op een frauduleuze rekening.

  • Hoe gaan fraudeurs hierbij tewerk?
    • De fraudeur belt meestal zijn slachtoffer, of gebruikt e-mail of een andere contactmethode. Waarschijnlijk hebben ze al informatie over slachtoffers, inclusief hun naam en met wie ze bankieren.
    • Terwijl hij zich voordoet als de bankmedewerker, kan de fraudeur slachtoffers vertellen dat hun account wordt bedreigd en dat ze betalingen moeten doen naar een 'veilige account' of betalingen moeten instellen om 'de fondsen te blokkeren'.
    • De fraudeur kan om details van de Digipass vragen, zodat hij toegang krijgt tot het de rekeningaccount en zelf betalingen kan doen aan het de frauduleuze accountrekening.
    • De fraudeur kan het slachtoffer vragen om software te downloaden voor het delen van schermen, zodat hij de computer van het slachtoffer kan bekijken of bedienen. Dit maakt het gemakkelijker om de controle over de rekening over te nemen.
    • In ieder geval zal de fraudeur proberen het slachtoffer te doen panikeren zodat het slachtoffer zo snel mogelijk zijn verzoeken uitvoert.
    • Fraudeurs kunnen zich ook voordoen als andere bekende, vertrouwde betrouwbare bedrijven zoals Microsoft, Apple, een telecomprovider …
  • Wat Triodos Bank nooit zal doen
    • We bellen u nooit om u te vertellen dat u zich moet aanmelden bij Internet Banking of om een betaling op een 'veilige rekening' te doen. Als we denken dat uw account wordt bedreigd, kunnen we het account zelf blokkeren en hoeven we niets van uw kant te doen.
    • We zullen u nooit om uw volledige Digipass-nummer of uw Digipass-pincode vragen.
    • We vragen u nooit om software naar uw pc of mobiele telefoon te downloaden.
  • Hoe kunt u uzelf beschermen?
    • Geef nooit uw persoonlijke gegevens aan iemand die u onverwachts heeft gebeld.
    • Download nooit software naar uw pc of mobiele telefoon wanneer iemand dit telefonisch of per e-mail vraagt, zelfs niet als u denkt dat u met een vertrouwde organisatie spreekt.
    • Geef nooit uw Digipass-nummer of uw Digipass-pincode. Triodos zal nooit om deze informatie vragen.
    • Laat uw Digipass niet door iemand anders gebruiken, ook niet door een collega of familielid. Uw Digipass wordt aan u als individu toegewezen en mag alleen door uzelf worden gebruikt. Laat het ons weten als u uw werkplek verlaat, dan kunnen wij ervoor zorgen dat uw Digipass wordt geannuleerd.
    • Als u niet zeker weet of iemand u heeft gebeld en beweert van de bank of een ander bedrijf te zijn, hang dan op en bel terug op het gepubliceerde telefoonnummer van het bedrijf.