Hoe voorkom ik telefoonfraude?

  • Wat is telefoonfraude?

    Terwijl fraudeurs vroeger vooral hun slachtoffers benaderden via berichten (e-mail, sms, social media, WhatsApp, …), doen ze dat nu ook steeds vaker via telefoon. “Vermomd” als bankbediende bellen ze nietsvermoedende bankklanten op. Daarbij hebben ze één doel voor ogen: geld stelen van hun slachtoffers. Wie zo’n telefoontje krijgt, kan zich wapenen door niet op de vraag van de fraudeurs in te gaan. Een bank zal bijvoorbeeld nooit via de telefoon vragen naar persoonlijke bankcodes of vragen om geld over te schrijven. Een dergelijke vraag is altijd fake.

  • Hoe gaan fraudeurs hierbij tewerk?

    De fraudeurs geven zich uit voor een bankbediende en werken volgens twee scenario’s:

    • Zogezegde veiligheidsproblemen bij de bank:
      De fraudeurs bellen hun slachtoffers op. Meestal melden ze – in keurig Nederlands overigens - dat er veiligheidsproblemen bij de bank zijn. Om elk mogelijk risico te vermijden, moeten mensen hun geld overschrijven naar een “veilige” rekening. Die rekening is in realiteit een rekening van een ‘geldezel’ en wordt dus gebruikt om het geld van het slachtoffer door te sluizen naar de rekening van de fraudeurs.
    • Bankcodes opvragen:
      Fraudeurs vragen via de telefoon soms ook naar de persoonlijke bankcodes van hun slachtoffer. Dit is een vorm van phishing. Hoewel fraudeurs meestal “phishen” via het sturen van berichten (e-mail, sms, social media, WhatsApp, …), is telefoon ook een mogelijk fraudekanaal. Wie zijn of haar codes doorgeeft, zet ook zijn of haar rekening wagenwijd open voor de fraudeurs.
  • Wat Triodos Bank nooit zal doen
    • We bellen u nooit om u te vertellen dat u zich moet aanmelden bij Internet Banking of om een betaling op een 'veilige rekening' te doen. Als we denken dat uw account wordt bedreigd, kunnen we het account zelf blokkeren en hoeven we niets van uw kant te doen.
    • We zullen u nooit om uw volledige Digipass-nummer of uw Digipass-pincode vragen.
    • We vragen u nooit om software naar uw pc of mobiele telefoon te downloaden.
  • Hoe kunt u uzelf beschermen?
    • Geef nooit uw persoonlijke gegevens aan iemand die u onverwachts heeft gebeld.
    • Download nooit software naar uw pc of mobiele telefoon wanneer iemand dit telefonisch of per e-mail vraagt, zelfs niet als u denkt dat u met een vertrouwde organisatie spreekt.
    • Geef nooit uw Digipass-nummer of uw Digipass-pincode. Triodos zal nooit om deze informatie vragen.
    • Er is maar één tip die echt werkt: wie een vraag krijgt om zijn of haar codes door te geven of om zijn of haar eigen geld over te schrijven naar een andere rekening moet beseffen: dit is fake.
  • Te volgen stappenplan bij fraude
    1. Card Stop bellen op het nummer 078 170 170.
    2. Zo snel mogelijk de bank contacteren.
    3. Klacht indienen bij de politie.