Hoe kunnen wij jou helpen?
Meestgestelde vragen
Wanneer je een debetkaart gebruikt, wordt het uitgegeven bedrag onmiddellijk van je rekening afgeschreven, wat bij een kredietkaart niet het geval is. Zo kun je in real time je uitgaven in het oog houden.
Dankzij de app en Internet Banking weet je precies wat je hebt betaald en waar.
Triodos Bank biedt enkel Visa debetkaarten voor business klanten aan.
Bancontact is een specifieke nationale betalingsregeling voor België.
Wat het gemeen heeft met Visa Debit is de onmiddellijke debitering. De Triodos Business debetkaart is een Visa Debit-kaart.
Het voordeel van de Visa Debit-kaart is dat ze de mogelijkheid biedt om aankopen te doen buiten Europa en online met een breder en veiliger aanvaardingsnetwerk.
In België en de Europese Economische Ruimte (EER) kost het opnemen van geld aan geldautomaten 0,75 euro per opname.
Betaling via een winkelterminal is gratis.
Elders in de wereld, buiten de EER, kost het afhalen aan de geldautomaat 2,50 EUR + 1% van het opgenomen bedrag in vreemde munt. Betalingen via de winkelterminal kosten EUR 0,50 + 1% van het betaalde bedrag in vreemde munt
De downloadfunctie kan gebruikt worden om een groep gegevens vanuit Internet Banking naar je boekhoudpakket te exporteren.
Triodos Bank maakt hiervoor gebruik van verschillende bestanden:
- Excel
- csv
- CODA (een CODA-bestand is een bestand dat voldoet aan het bankformaat layout-128)
In het menu "Download" kies je de rekening(en) waarvoor je gegevens wilt exporteren, je vult de data in en kiest het bestandsformaat. Ten slotte klik je op "Download".
Dat is niet mogelijk met de Triodos Business debetkaart. Triodos Bank heeft geen eigen netwerk van geldautomaten.
Het maximumbedrag voor gebruik van de kaart is vastgesteld op 2.500 euro per dag voor al je betalingen in winkels en online, en 650 euro per dag voor geldopnames aan geldautomaten (ATM).
In je transactieoverzicht zie je het woord Reservering staan bij betalingen die al in mindering zijn gebracht op je saldo, maar die nog niet volledig werden verwerkt. Door deze betalingen al in mindering te brengen op je rekeningsaldo heb je altijd een actueel overzicht van je bestedingsruimte.
Let op: een reservering kan niet worden geannuleerd of opnieuw vrijgegeven, maar vervalt automatisch na maximaal 7 kalenderdagen.
Goed om te weten:
Bij betalingen die dienen als borg voor bijvoorbeeld een autohuur of hotelreservering, blijft de reservering maximaal 31 kalenderdagen staan. Zodra je de borg terugkrijgt, wordt dit saldo ook opnieuw beschikbaar op je rekening.
Zie je na 7 kalenderdagen nog steeds een dubbele reservering van ongeveer hetzelfde bedrag, zoals voor een huurauto of hotelverblijf, neem dan gerust contact met ons op.
Je kunt je kaart automatisch overal binnen de Europese Economische Ruimte (EER) gebruiken.
Voor gebruik buiten de EER dien je de parameters aan te passen via Internet Banking, onder Self Service.
Je debetkaart is standaard geactiveerd voor gebruik in de onderstaande landen. Je kunt je kaart in deze landen gebruiken bij alle geld- en betaalautomaten met een Visa-logo.
Europese landen: Albanië, Andorra, België, Bosnië & Herzegovina, Bulgarije, Cyprus, Denemarken, Duitsland, Estland, Faeröer Eilanden, Finland, Frankrijk, Gibraltar, Griekenland, Groenland, Guernsey, Hongarije, Ierland, IJsland, Isle of Man, Italië, Jersey, Kosovo, Kroatië, Letland, Liechtenstein, Litouwen, Luxemburg, Macedonië, Malta, Moldavië, Monaco, Montenegro, Nederland, Noorwegen, Oekraïne, Oostenrijk, Polen, Portugal, Roemenië, San Marino, Servië, Slovenië, Slowakije, Spanje (met uitzondering van de Canarische Eilanden), Spitsbergen en Jan Mayen, Tsjechië, Turkije, Vaticaanstad, Verenigd Koninkrijk, Zweden, Zwitserland
Er zijn verschillende redenen waarom je kaart door een geldautomaat kan zijn ingeslikt: drie foutieve pincodes, te lange wachttijd, de kaart is niet meer geldig enz.
Als dit jou overkomt, kun je in Internet Banking een nieuwe kaart aanvragen. Hiervoor worden vervangingskosten in rekening gebracht (10 euro).
De uploadfunctie kan je gebruiken om een groep gegevens vanuit jouw boekhoudpakket te importeren in Internet Banking. Triodos Bank maakt hiervoor gebruik van CIRI-bestanden (voor binnenlandse verrichtingen) of SEPA XML (voldoet aan bankformaat pain 001.001.02 of pain 001.001.03, voor internationale verrichtingen).
In het menu "Verrichtingen" > "Upload" sleep je bestand of selecteer het bestand dat je wil importeren. Daarna zal je het bestand terugvinden onder "Uploadhistoriek". Deze geïmporteerde bestanden moeten ook geautoriseerd worden.
Ja. Triodos Bank verwerkt alle inkomende en uitgaande verrichtingen binnen Europa als instantoverschrijvingen, zonder dat je daarvoor iets extra’s hoeft te doen.
Deze overschrijvingen worden 24/7 onmiddellijk uitgevoerd, ook ’s nachts, in het weekend en op feestdagen. Je voert de overschrijving uit via de Mobile App of Internet Banking vanaf een zicht- of spaarrekening, en de begunstigde ontvangt het bedrag binnen enkele seconden, zelfs op rekeningen bij een andere deelnemende bank.
Steeds meer Europese banken ondersteunen instantoverschrijvingen. Een overzicht van de deelnemende banken vind je hier.
Wanneer een instantoverschrijving niet mogelijk is, bijvoorbeeld naar een bank die (nog) geen instantoverschrijvingen kan ontvangen, wordt de betaling verwerkt als een gewone overschrijving. Doorlopende opdrachten en geplande betalingen (met memodatum) vallen ook buiten instantoverschrijvingen.
Dan kies je voor ‘kredietkaart’.
Ter info: het netwerk van betaalterminals wordt momenteel aangepast in Europa, om de Visa-debetkaarten te aanvaarden. Sommige terminals zijn nog niet geupdatet en bieden ‘Bancontact’ of ‘kredietkaart’ aan.
Triodos Bank heeft geen eigen netwerk van geldautomaten (ATM = Automatic Teller Machine). Aan het gebruik van de netwerken van andere banken zijn kosten verbonden.
De kosten die van je rekening worden afgeschreven zijn de werkelijke kosten die Triodos betaalt.
In sommige winkels kun je boven op je aankoop ook cash geld opnemen, die dienst is gratis. Vraag de handelaar naar de details.
Elke rekening heeft een dagelijkse overschrijvingslimiet, die je bij het openen van je rekening vastlegt. Voor professionele klanten geldt een standaardlimiet van 50.000 EUR per dag per rekening.
Wil je de dagelijkse limiet van je zicht- of spaarrekening aanpassen? Dat kan eenvoudig via Internet Banking. Deze functie is beschikbaar voor zelfstandigen en supermandatarissen die zijn benoemd door de wettelijke vertegenwoordigers van een onderneming.
Je kunt de limiet tijdelijk of permanent verhogen tot een bedrag van maximaal 250.000 EUR.
Zo kan je dat doen:
- Internet Banking:
Ga naar Self Service > Rekeninginstellingen > Selecteer de rekening > Rekeninglimieten.
Wil je de limiet permanent verhogen tot meer dan 250.000 EUR, of is er geen supermandataris voor je onderneming? Stuur ons dan het correct ingevulde en ondertekende formulier "Wijziging Online Banking voor bestaande zakelijke klanten" via een bericht in Internet Banking, de app, of per post. Wij passen vervolgens je instellingen voor Internet Banking en Mobile Banking aan.
Gerelateerde documenten
Contacteer ons van maandag tot zaterdag tussen 8 en 18 u op het nummer 02 548 28 00 voor meer informatie over de status van je kaart of om je pincode aan te vragen.
Bij verlies of diefstal moet je je kaart onmiddellijk laten blokkeren door Card Stop te bellen op 078 170 170 (24/7).
Indien je kaart niet kan worden teruggevonden, kun je een nieuwe kaart bestellen via Internet Banking (vervanging kost 10 euro per kaart).
De verificatie van de naam van de begunstigde wordt ingevoerd om fraude en fouten bij betalingen te helpen voorkomen. Het controleert of de ingevoerde naam overeenkomt met de rekeninghouder bij de ontvangende bank. Dit vermindert het risico dat geld naar de verkeerde persoon wordt gestuurd, helpt fraude te voorkomen en geeft meer vertrouwen bij het uitvoeren van betalingen.
Je wordt als betaler geïnformeerd dat een van de transacties een “No Match” is.
Opgelet, het bestand wordt niet verwerkt totdat je:
- De betreffende betaling gecorrigeerd hebt
- Het bestand hebt aangepast door de niet-overeenkomende betaling te verwijderen
- Doorgaat indien je zeker bent dat de gegevens van de begunstigde correct zijn
De verificatie van de naam van de begunstigde is van toepassing op Europese overschrijvingen in euro — zowel standaard als instant — binnen de EU.
De naam wordt gecontroleerd aan de hand van de gegevens van de rekeninghouder die zijn opgeslagen bij de bank van de begunstigde.
Ga naar Internet Banking (in het menu Self Service) of open de Mobile App (in het menu Meer). Je kunt op elk moment eenvoudig:
De betalingslimieten van je kaart verlagen voor elk type van verrichting: betalingen in de winkel en/of online en/of geldafhaling. Natuurlijk kun je die limieten later altijd opnieuw verhogen (zonder de standaardlimieten, hieronder vermeld, te overschrijden)
De betalingslimieten gedurende zeven dagen tijdelijk verhogen (tot 10.000 euro voor betalingen in winkels en tot 5.000 euro voor online betalingen, in België en in het buitenland). Belangrijk: deze service is alleen beschikbaar voor wie bij ons als zelfstandige geregistreerd staat.
Dit zijn de standaardlimieten voor geldopname of betalingen op de Triodos Business debetkaart:
Betalingen: tot 2.500 euro per dag, online of in de winkel, in België of in het buitenland.
Contactloze betalingen: tot 50 euro.
Geldopnames: tot 650 euro per dag, in België of in het buitenland.
Je kan per titularis één kaart bestellen.
Het is niet mogelijk om meerdere kaarten te hebben per persoon die titularis is van een Business zichtrekening.
Als je titularis bent van meerdere rekeningen, kun je wel voor die andere rekeningen ook een kaart aanvragen.
Je kan één van de volgende resultaten ontvangen na het invoeren van de betalingsgegevens:
- 'Match' De melding ‘Dit rekeningnummer staat op naam van de ontvanger’ wordt weergegeven: Naam en IBAN komen overeen - je kan doorgaan met de betaling.
- 'Close Match' De melding 'Bedoel je misschien (naam)?' wordt weergegeven: Naam is vergelijkbaar maar niet exact — controleer voor je doorgaat.
- 'No Match' (Particulier) De melding ‘Let op, dit rekeningnummer staat op een andere naam’ wordt weergegeven: Naam en IBAN komen niet overeen — controleer de gegevens of neem contact op met de begunstigde.
- ‘No Match’ (Professionelen) De melding ‘Let op, dit rekeningnummer staat op naam van (naam) in (plaats)’ wordt weergegeven: Naam en IBAN komen niet overeen — controleer de gegevens of neem contact op met de begunstigde.
- ‘Unable to verify’ De melding 'Op dit moment kunnen we niet controleren of het rekeningnummer bij de ontvanger hoort’ wordt weergegeven: De bank kon geen controle uitvoeren — probeer later opnieuw of ga voorzichtig verder.
Momenteel is de verificatie van toepassing op nieuwe Europese overschrijvingen in euro.
Doorlopende opdrachten worden niet gecontroleerd, tenzij ze worden gewijzigd of opnieuw ingevoerd.
Dat is momenteel niet mogelijk.
Maar zo vind je de pincode van je Triodos-debetkaart terug in de Triodos Mobile Banking app:
- Log in op de app
- Tik rechts onderin op Meer
- Tik vervolgens op Kaarten >Pincode > Pincode tonen
- Vul je 5-cijferige geheime code in om te bevestigen
- Je ziet je pincode
- Tik op OK om het venster te sluiten
Belangrijk: bewaar je kaart niet samen met de geheime code (die je per post kreeg).
Als je een verrichting niet herkent of als je een dubieuze verrichting opmerkt (bijvoorbeeld een bedrag dat twee keer wordt gedebiteerd voor dezelfde aankoop, of een aankoop die je niet hebt gedaan … ), vragen we je om eerst met de verkoper contact op te nemen om dit te controleren.
Kan de verkoper je niet helpen, neem dan telefonisch contact op met de klantenservice op +32 2 548 28 00 (bereikbaar van maandag tot zaterdag tussen 8.00 en 18.00 uur) en neem contact op met de afdeling Geschillen.
Het is niet nodig om elke betaling apart te autoriseren. Onderaan het betalingsscherm heb je de keuze tussen de toetsen: 'Autoriseren' en "Opslaan en nieuwe verrichting invoeren".
- Indien je klikt op "Opslaan en nieuwe verrichting invoeren", kom je terecht op een nieuw betalingsschem. De ingevoerde overschrijving wordt automatisch opgeslaan. Je ziet een pop-up verschijnen met het aantal te autoriseren verrichten.
- Wanneer je deze pop-up aanklikt, kom je terecht in de map "Te autoriseren verrichtingen". Je vindt hier ook de eerder ingevoerde verrichtingen terug. Hier kan je selecteren welke verrichtingen je wenst te autoriseren, annuleren of wijzigen.
Als je je kaart niet meer gebruikt, maar je zichtrekening wilt behouden, stuur je ons een beveiligd bericht via Internet Banking met de vraag om je kaart te annuleren.
Is je kaart zoek of gestolen, blokkeer ze dan meteen door te bellen naar Card Stop op 078 170 170 (7d/7, 24u/24).
Zo vind je de pincode van je Triodos-debetkaart terug in de Triodos Mobile Banking app:
- Log in op de app
- Tik rechts onderin op Meer
- Tik vervolgens op Kaarten >Pincode > Pincode tonen
- Vul je 5-cijferige geheime code in om te bevestigen
- Je ziet je pincode
- Tik op OK om het venster te sluiten
Voer je 16-cijferige kaartnummer in (op de achterzijde van de kaart), de 4-cijferige vervaldatum (MM/YYY) en de 3-cijferige veiligheidscode.
Boven een bepaald bedrag zullen sommige handelaars je vragen om je online verrichting te bevestigen via de '3D secure'-functie.
Daarvoor ga je naar Internet Banking (op je pc) of open je de Triodos Mobile Banking app, waar je je aanmeldt en de verrichting op een veilige manier bevestigt.
Vanaf 9 oktober 2025 wordt de verificatie van de naam van de begunstigde verplicht voor banken in de EU voor Europese overschrijvingen in euro.
Ja, dat kan enkel als je een zakelijke klant bent. Je kan er dan voor kiezen om de verificatie van de naam van de begunstigde uit te schakelen voor batchbetalingen.
Triodos Bank verwerkt alle inkomende en uitgaande verrichtingen binnen Europa als instantoverschrijvingen. De begunstigde ontvangt het bedrag binnen enkele seconden, zelfs op rekeningen bij een andere deelnemende bank.
Een overzicht van de deelnemende banken vind je hier.
Wanneer een instantoverschrijving niet mogelijk is, bijvoorbeeld naar een bank die (nog) geen instantoverschrijvingen kan ontvangen, wordt de betaling verwerkt als een gewone overschrijving. Doorlopende opdrachten en geplande betalingen (met memodatum) vallen ook buiten instantoverschrijvingen.