Hoe kunnen wij jou helpen?
Meestgestelde vragen
De downloadfunctie kan gebruikt worden om een groep gegevens vanuit Internet Banking naar je boekhoudpakket te exporteren.
Triodos Bank maakt hiervoor gebruik van verschillende bestanden:
- Excel
- csv
- CODA (een CODA-bestand is een bestand dat voldoet aan het bankformaat layout-128)
In het menu "Download" kies je de rekening(en) waarvoor je gegevens wilt exporteren, je vult de data in en kiest het bestandsformaat. Ten slotte klik je op "Download".
De uploadfunctie kan je gebruiken om een groep gegevens vanuit jouw boekhoudpakket te importeren in Internet Banking. Triodos Bank maakt hiervoor gebruik van CIRI-bestanden (voor binnenlandse verrichtingen) of SEPA XML (voldoet aan bankformaat pain 001.001.02 of pain 001.001.03, voor internationale verrichtingen).
In het menu "Verrichtingen" > "Upload" sleep je bestand of selecteer het bestand dat je wil importeren. Daarna zal je het bestand terugvinden onder "Uploadhistoriek". Deze geïmporteerde bestanden moeten ook geautoriseerd worden.
Elke rekening heeft een dagelijkse overschrijvingslimiet, die je bij het openen van je rekening vastlegt. Voor professionele klanten geldt een standaardlimiet van 50.000 EUR per dag per rekening.
Wil je de dagelijkse limiet van je zicht- of spaarrekening aanpassen? Dat kan eenvoudig via Internet Banking. Deze functie is beschikbaar voor zelfstandigen en supermandatarissen die zijn benoemd door de wettelijke vertegenwoordigers van een onderneming.
Je kunt de limiet tijdelijk of permanent verhogen tot een bedrag van maximaal 250.000 EUR.
Zo kan je dat doen:
- Internet Banking:
Ga naar Self Service > Rekeninginstellingen > Selecteer de rekening > Rekeninglimieten.
Wil je de limiet permanent verhogen tot meer dan 250.000 EUR, of is er geen supermandataris voor je onderneming? Stuur ons dan het correct ingevulde en ondertekende formulier "Wijziging Online Banking voor bestaande zakelijke klanten" via een bericht in Internet Banking, de app, of per post. Wij passen vervolgens je instellingen voor Internet Banking en Mobile Banking aan.
Gerelateerde documenten
De verificatie van de naam van de begunstigde wordt ingevoerd om fraude en fouten bij betalingen te helpen voorkomen. Het controleert of de ingevoerde naam overeenkomt met de rekeninghouder bij de ontvangende bank. Dit vermindert het risico dat geld naar de verkeerde persoon wordt gestuurd, helpt fraude te voorkomen en geeft meer vertrouwen bij het uitvoeren van betalingen.
Vanaf 9 oktober 2025 wordt de verificatie van de naam van de begunstigde verplicht voor banken in de EU voor Europese overschrijvingen in euro.
Je wordt als betaler geïnformeerd dat een van de transacties een “No Match” is.
Opgelet, het bestand wordt niet verwerkt totdat je:
- De betreffende betaling gecorrigeerd hebt
- Het bestand hebt aangepast door de niet-overeenkomende betaling te verwijderen
- Doorgaat indien je zeker bent dat de gegevens van de begunstigde correct zijn
Ja, dat kan enkel als je een zakelijke klant bent. Je kan er dan voor kiezen om de verificatie van de naam van de begunstigde uit te schakelen voor batchbetalingen.
De verificatie van de naam van de begunstigde is van toepassing op Europese overschrijvingen in euro — zowel standaard als instant — binnen de EU.
De naam wordt gecontroleerd aan de hand van de gegevens van de rekeninghouder die zijn opgeslagen bij de bank van de begunstigde.
Je kan één van de volgende resultaten ontvangen na het invoeren van de betalingsgegevens:
- 'Match' De melding ‘Dit rekeningnummer staat op naam van de ontvanger’ wordt weergegeven: Naam en IBAN komen overeen - je kan doorgaan met de betaling.
- 'Close Match' De melding 'Bedoel je misschien (naam)?' wordt weergegeven: Naam is vergelijkbaar maar niet exact — controleer voor je doorgaat.
- 'No Match' (Particulier) De melding ‘Let op, dit rekeningnummer staat op een andere naam’ wordt weergegeven: Naam en IBAN komen niet overeen — controleer de gegevens of neem contact op met de begunstigde.
- ‘No Match’ (Professionelen) De melding ‘Let op, dit rekeningnummer staat op naam van (naam) in (plaats)’ wordt weergegeven: Naam en IBAN komen niet overeen — controleer de gegevens of neem contact op met de begunstigde.
- ‘Unable to verify’ De melding 'Op dit moment kunnen we niet controleren of het rekeningnummer bij de ontvanger hoort’ wordt weergegeven: De bank kon geen controle uitvoeren — probeer later opnieuw of ga voorzichtig verder.
Momenteel is de verificatie van toepassing op nieuwe Europese overschrijvingen in euro.
Doorlopende opdrachten worden niet gecontroleerd, tenzij ze worden gewijzigd of opnieuw ingevoerd.
Ja. Triodos Bank verwerkt alle inkomende en uitgaande verrichtingen binnen Europa als instantoverschrijvingen, zonder dat je daarvoor iets extra’s hoeft te doen.
Deze overschrijvingen worden 24/7 onmiddellijk uitgevoerd, ook ’s nachts, in het weekend en op feestdagen. Je voert de overschrijving uit via de Mobile App of Internet Banking vanaf een zicht- of spaarrekening, en de begunstigde ontvangt het bedrag binnen enkele seconden, zelfs op rekeningen bij een andere deelnemende bank.
Steeds meer Europese banken ondersteunen instantoverschrijvingen. Een overzicht van de deelnemende banken vind je hier.
Wanneer een instantoverschrijving niet mogelijk is, bijvoorbeeld naar een bank die (nog) geen instantoverschrijvingen kan ontvangen, wordt de betaling verwerkt als een gewone overschrijving. Doorlopende opdrachten en geplande betalingen (met memodatum) vallen ook buiten instantoverschrijvingen.
Het is niet nodig om elke betaling apart te autoriseren. Onderaan het betalingsscherm heb je de keuze tussen de toetsen: 'Autoriseren' en "Opslaan en nieuwe verrichting invoeren".
- Indien je klikt op "Opslaan en nieuwe verrichting invoeren", kom je terecht op een nieuw betalingsschem. De ingevoerde overschrijving wordt automatisch opgeslaan. Je ziet een pop-up verschijnen met het aantal te autoriseren verrichten.
- Wanneer je deze pop-up aanklikt, kom je terecht in de map "Te autoriseren verrichtingen". Je vindt hier ook de eerder ingevoerde verrichtingen terug. Hier kan je selecteren welke verrichtingen je wenst te autoriseren, annuleren of wijzigen.
Triodos Bank verwerkt alle inkomende en uitgaande verrichtingen binnen Europa als instantoverschrijvingen. De begunstigde ontvangt het bedrag binnen enkele seconden, zelfs op rekeningen bij een andere deelnemende bank.
Een overzicht van de deelnemende banken vind je hier.
Wanneer een instantoverschrijving niet mogelijk is, bijvoorbeeld naar een bank die (nog) geen instantoverschrijvingen kan ontvangen, wordt de betaling verwerkt als een gewone overschrijving. Doorlopende opdrachten en geplande betalingen (met memodatum) vallen ook buiten instantoverschrijvingen.