Hoe kunnen we je helpen?
Meestgestelde vragen
Ja. Triodos Bank verwerkt alle inkomende en uitgaande verrichtingen binnen Europa als instantoverschrijvingen, zonder dat je daarvoor iets extra’s hoeft te doen.
Deze overschrijvingen worden 24/7 onmiddellijk uitgevoerd, ook ’s nachts, in het weekend en op feestdagen. Je voert de overschrijving uit via de Mobile App of Internet Banking vanaf een zicht- of spaarrekening, en de begunstigde ontvangt het bedrag binnen enkele seconden, zelfs op rekeningen bij een andere deelnemende bank.
Steeds meer Europese banken ondersteunen instantoverschrijvingen. Een overzicht van de deelnemende banken vind je hier.
Wanneer een instantoverschrijving niet mogelijk is, bijvoorbeeld naar een bank die (nog) geen instantoverschrijvingen kan ontvangen, wordt de betaling verwerkt als een gewone overschrijving. Doorlopende opdrachten en geplande betalingen (met memodatum) vallen ook buiten instantoverschrijvingen.
De verificatie van de naam van de begunstigde wordt ingevoerd om fraude en fouten bij betalingen te helpen voorkomen. Het controleert of de ingevoerde naam overeenkomt met de rekeninghouder bij de ontvangende bank. Dit vermindert het risico dat geld naar de verkeerde persoon wordt gestuurd, helpt fraude te voorkomen en geeft meer vertrouwen bij het uitvoeren van betalingen.
Je wordt als betaler geïnformeerd dat een van de transacties een “No Match” is.
Opgelet, het bestand wordt niet verwerkt totdat je:
- De betreffende betaling gecorrigeerd hebt
- Het bestand hebt aangepast door de niet-overeenkomende betaling te verwijderen
- Doorgaat indien je zeker bent dat de gegevens van de begunstigde correct zijn
De verificatie van de naam van de begunstigde is van toepassing op Europese overschrijvingen in euro — zowel standaard als instant — binnen de EU.
De naam wordt gecontroleerd aan de hand van de gegevens van de rekeninghouder die zijn opgeslagen bij de bank van de begunstigde.
Je kan één van de volgende resultaten ontvangen na het invoeren van de betalingsgegevens:
- 'Match' De melding ‘Dit rekeningnummer staat op naam van de ontvanger’ wordt weergegeven: Naam en IBAN komen overeen - je kan doorgaan met de betaling.
- 'Close Match' De melding 'Bedoel je misschien (naam)?' wordt weergegeven: Naam is vergelijkbaar maar niet exact — controleer voor je doorgaat.
- 'No Match' (Particulier) De melding ‘Let op, dit rekeningnummer staat op een andere naam’ wordt weergegeven: Naam en IBAN komen niet overeen — controleer de gegevens of neem contact op met de begunstigde.
- ‘No Match’ (Professionelen) De melding ‘Let op, dit rekeningnummer staat op naam van (naam) in (plaats)’ wordt weergegeven: Naam en IBAN komen niet overeen — controleer de gegevens of neem contact op met de begunstigde.
- ‘Unable to verify’ De melding 'Op dit moment kunnen we niet controleren of het rekeningnummer bij de ontvanger hoort’ wordt weergegeven: De bank kon geen controle uitvoeren — probeer later opnieuw of ga voorzichtig verder.
Momenteel is de verificatie van toepassing op nieuwe Europese overschrijvingen in euro.
Doorlopende opdrachten worden niet gecontroleerd, tenzij ze worden gewijzigd of opnieuw ingevoerd.
Je kan geld afhalen door een overschrijving in te voeren in Online Banking of in onze Mobile Banking app. Je kan ook een overschrijvingsformulier (zie tarieflijst) gebruiken dat ons per post wordt bezorgd.
Belangrijk: we kunnen geen betalingsopdrachten via e-mail aanvaarden.
Je kan een overschrijving doen naar een vooraf bepaalde rekening. Die rekening moet op naam zijn van de titularis en/of medetitularis bij een Belgische bank of bij Triodos Bank België op naam van een familielid tot de tweede graad inbegrepen.
Gerelateerde documenten
Het is niet nodig om elke betaling apart te autoriseren. Onderaan het betalingsscherm heb je de keuze tussen de toetsen: 'Autoriseren' en "Opslaan en nieuwe verrichting invoeren".
- Indien je klikt op "Opslaan en nieuwe verrichting invoeren", kom je terecht op een nieuw betalingsschem. De ingevoerde overschrijving wordt automatisch opgeslaan. Je ziet een pop-up verschijnen met het aantal te autoriseren verrichten.
- Wanneer je deze pop-up aanklikt, kom je terecht in de map "Te autoriseren verrichtingen". Je vindt hier ook de eerder ingevoerde verrichtingen terug. Hier kan je selecteren welke verrichtingen je wenst te autoriseren, annuleren of wijzigen.
Vanaf 9 oktober 2025 wordt de verificatie van de naam van de begunstigde verplicht voor banken in de EU voor Europese overschrijvingen in euro.
Het systeem kan meerdere namen die aan de rekening zijn gekoppeld controleren. Een overeenkomst met een van de geregistreerde namen kan worden geaccepteerd.
Ja, dat kan enkel als je een zakelijke klant bent. Je kan er dan voor kiezen om de verificatie van de naam van de begunstigde uit te schakelen voor batchbetalingen.
Je kan via Internet Banking of met de Triodos Mobile Banking App geld overschrijven naar een andere Triodos spaarrekening als die rekening vooraf al bepaald is als begunstigde rekening.
Gerelateerde documenten
Triodos Bank verwerkt alle inkomende en uitgaande verrichtingen binnen Europa als instantoverschrijvingen. De begunstigde ontvangt het bedrag binnen enkele seconden, zelfs op rekeningen bij een andere deelnemende bank.
Een overzicht van de deelnemende banken vind je hier.
Wanneer een instantoverschrijving niet mogelijk is, bijvoorbeeld naar een bank die (nog) geen instantoverschrijvingen kan ontvangen, wordt de betaling verwerkt als een gewone overschrijving. Doorlopende opdrachten en geplande betalingen (met memodatum) vallen ook buiten instantoverschrijvingen.