Ik heb een phising-sms of een e-mail van Triodos Bank ontvangen. Wat nu?
Wij vragen je nooit om via een link in een sms of e-mail in te loggen. Heb je een phishing-sms of phishing-e-mail ontvangen, klik dan niet op de link, maar volg deze stappen:
Stuur het bericht door naar phishing@triodos.be
Verwijder het bericht van je telefoon of computer
Heb je wel op de link geklikt? Scan je mobiele telefoon of computer dan met een virusscanner. Als je geen gegevens hebt ingevuld via de link, hoef je verder niets te doen. Heb je wel gegevens ingevuld en heb je een rekening bij Triodos Bank? Stuur dan zo snel mogelijk een e-mail naar phishing@triodos.be . Heb je een rekening bij een andere bank, neem dan contact op met die bank.
Heeft deze informatie u geholpen ?
Een belangrijke vorm van internetfraude gebeurt via phishing. Het doel van phishing is het verzamelen van uw persoonlijke, geheime gegevens. Dat gebeurt op verschillende manieren: via e-mail, via een pop-up, via uw favorieten (een van uw favoriete links werd aangepast waardoor u op een andere site belandt) en zelfs telefonisch en via sms.
Laat u niet misleiden door een e-mail die afkomstig lijkt te zijn van een bekend bedrijf waarin u onder het mom van ‘controle of update van bestanden’ gevraagd wordt om te klikken op een link om uw persoonlijke gegevens aan te vullen!
Triodos Bank en andere betrouwbare bedrijven, zullen u nooit vragen om op zo'n manier dat soort gegevens te verstrekken.
Let ook op met informatie die u achterlaat op sociale netwerksites, bijvoorbeeld op Facebook en Netlog. Bepaalde gegevens zijn immers een goede bron van inlichtingen voor criminelen.
Wat kunt u doen?
Controleer altijd of het adres van uw Internet Bankingsessie begint met https://banking.triodos.be/. Als dat niet het geval is, bent u op een valse website beland. Verlaat die zo snel mogelijk.
Hebt u een verdachte e-mail ontvangen in naam van Triodos Bank? Stuur die e-mail (inclusief eventuele bijlagen) onmiddellijk door naar phishing@triodos.be.
U kunt ook contact opnemen met onze helpdesk Online Banking op 02 548 28 00, van maandag tot vrijdag van 9 tot 17 uur.
Voor meer informatie over ‘phishing’ en andere fraudetechnieken kunt u ook terecht op de site van Febelfin: http://www.safeinternetbanking.be/nl.
Heeft deze informatie u geholpen ?
Uw browser
Uw verbinding is beveiligd met de SSL-techniek (Secure Socket Layer). De informatie wordt hierdoor versleuteld verzonden. Het slotje en de 's' van secure, in het internetadres (https://) tonen aan dat u surft via een beveiligde internetverbinding. Afhankelijk van de gebruikte browser vindt u het slotje terug op een andere plaats.
Als u op het slotje klikt, ziet u de website-identificatie en de toegekende certicaten.
Het (groen) kleuren van uw adresbalk is ook een aanwijzing dat u veilig surft.
Uw toegang
Als unieke gebruiker hebt u een persoonlijk geheim wachtwoord.
Als u 3 maal een fout wachtwoord ingeeft, wordt de toegang tot Internet Banking geblokkeerd.
Als u 3 maal een fout pincode ingeeft, wordt uw digipass geblokkeerd.
Als u 15 minuten niet actief bent, wordt uw sessie automatisch onderbroken.
Heeft deze informatie u geholpen ?
Neem zo snel mogelijk contact op met de helpdesk via telefoon op het nummer 02 548 28 00 (van 09.00 tot 13.00) of via mail: info@triodos.be. Triodos Bank doet het nodige om uw digipass te blokkeren.
Daarna sturen wij u afzonderlijk per post uw nieuwe pincode en digipass. Elke nieuwe digipass kost 25 EUR. Dat bedrag wordt gedebiteerd van de rekening vermeld op het aanvraagformulier Internet Banking.
Heeft deze informatie u geholpen ?
Er bestaan heel wat soorten digitale fraude. We hebben een handig overzicht gemaakt met de verschillende vormen, hoe je ze herkent, en wat je in dat geval kunt doen. Alles daarover op deze pagina.
Heeft deze informatie u geholpen ?
Blokkeer direct de toegang tot de app als je je toestel niet meer hebt:
Log in via Internet Banking
Ga naar Instellingen > Mobile Banking
Klik op Toegang blokkeren
Door op 'blokkeren' te klikken, blokkeer je onmiddellijk je toegang tot de Triodos Mobile Banking app.
Belangrijk: heb je toegang tot Mobile Banking via meerdere apparaten, dan wordt de toegang op alle apparaten geblokkeerd.
Heeft deze informatie u geholpen ?
Beveilig dan uw draadloos netwerk met een persoonlijk wachtwoord. Zo vermijdt u niet alleen dat derden op uw kosten surfen, maar ook dat vreemden zich toegang verschaffen tot uw computer.
Het is eveneens belangrijk dat u het wachtwoord voor het beheer van uw draadloze router niet op het standaard paswoord dat u van de leverancier kreeg, laat staan.
Heeft deze informatie u geholpen ?
Uw browser
Uw verbinding is beveiligd met de SSL-techniek (Secure Socket Layer). De informatie wordt hierdoor versleuteld verzonden. Het slotje en de 's' van secure, in het internetadres (https://) tonen aan dat u surft via een beveiligde internetverbinding. Afhankelijk van de gebruikte browser vindt u het slotje terug op een andere plaats.
Als u op het slotje klikt, ziet u de website-identificatie en de toegekende certicaten.
Het (groen) kleuren van uw adresbalk is ook een aanwijzing dat u veilig surft.
Uw toegang
Als u 3 maal een fout wachtwoord ingeeft, wordt de toegang tot Internet Banking geblokkeerd.
Als u 15 minuten niet actief bent, wordt uw sessie automatisch onderbroken.
Heeft deze informatie u geholpen ?
Veilig betaalverkeer is voor ons erg belangrijk. Wij zijn altijd bezig om Internet Banking en de Mobile Banking app te beschermen tegen fraude, misbruik en phishing. Wij vragen je dan ook nooit om:
aan de telefoon of per e-mail persoonlijke inlogcodes of je pincode te delen.
via een link in een e-mail of sms in te loggen.
Veilige verbinding
Log alleen in op Internet Banking als de adresregel begint met https/. De 's' in https staat voor secure: een beveiligde, versleutelde verbinding met onze website. Dit herken je aan de beveiligingssleutel naast de adresregel. Log nooit in bij Triodos Internet Banking vanuit een andere website.
Twijfel je of een bericht van Triodos Bank afkomstig is? Stuur de e-mail of sms dan door naar phishing@triodos.be
Heeft deze informatie u geholpen ?
De vroegere manier van aanmelden met gebruikersnaam en wachtwoord wordt niet meer aangeboden. Voortaan kan je aanmelden met de Triodos Mobile Key, een extra functie in de Triodos Mobile Banking app. Je kan er niet alleen mee aanmelden maar ook verrichtingen mee uitvoeren op je computer of smartphone. Dat is:
(veel) sneller: je hoeft niet meer te wachten op een brief met de inloggegevens en hebt in enkele minuten toegang tot je rekeningen.
gemakkelijker: voor je verrichtingen heb je alleen maar je smartphone nodig, die je wellicht altijd bij je hebt. Je hoeft dus geen gebruikersnaam of wachtwoord meer te onthouden
zeer veilig: deze manier van inloggen biedt meer veiligheid, want hij wordt voortdurend geactualiseerd volgens de Europese regelgeving EIDAS (Electronic Identification Authentification and trust Services). Tot slot vermindert deze methode de kans op fraude aanzienlijk doordat je identificatie en authenticatie gegarandeerd zijn.
Je hebt van ons al een e-mail of brief gekregen over de veranderingen die gaande zijn en over de voordelen van de Triodos Mobile Key. Je krijgt ook nog een verificatiecode van ons om de Triodos Mobile Key te activeren. Vervolgens hoef je alleen nog de stappen op je scherm te doorlopen. Dat gaat snel, in enkele minuten.
Heeft deze informatie u geholpen ?
Uw cookies kiezen
Triodos Bank gebruikt cookies om je beter en persoonlijker van dienst te zijn. Daarnaast zetten we cookies in om de website goed te laten functioneren en om anonieme informatie te verzamelen waarmee we de website kunnen verbeteren. Ook gebruiken we cookies van derden voor marketingdoeleinden. Door op ‘Aanvaard alle cookies’ te klikken, geef je hier toestemming voor. Wil je meer uitleg over elk type cookie of wil je de standaardcookie-instellingen aanpassen, klik dan op ‘Mijn cookievoorkeuren’.