Decarbone heeft vandaag de Sustainable Impact Award in ontvangst genomen. De Brusselse start-up werd geprezen om haar innovatieve idee: met hun expertise bieden ze bedrijven de mogelijkheid om hun wagenperk sneller elektrisch te maken.

Triodos Bank reikt de prijs dit jaar voor de tiende keer uit. De geldsom van 2.500 euro geeft de start-up een duwtje in de rug om uit te groeien tot een gezonde en duurzame onderneming. Ook wordt dit jaar de grote Greenlab-prijs uitgereikt aan Pyroloop, alsook de publieksprijs aan Scobee. Als partner van Greenlab was Triodos Bank de afgelopen zes maanden de sparring partner voor de deelnemende start-ups. Daarnaast heeft de ethische bank hen geadviseerd bij het opstellen van een valabel business plan en gaf het hen workshops rond bankfinanciering.

"Decarbone komt er als sterkste kandidaat uit. Hun businessplan is niet alleen sterk opgebouwd en veelbelovend, achter de start-up staat ook uit een toffe ploeg. Dankzij dit project daalt de uitstoot en zijn er ook minder wagens in omloop. Decarbone is dus zeker een start-up die de Brusselse economie weer een stukje zal verduurzamen."

William Barrault, Senior Relationship Manager SME Banking Triodos

Tien jaar partners

Triodos Bank en Greenlab zijn al tien jaar partners. Eerdere winnaars van de Sustainable Impact Award zijn uitgegroeid tot impactvolle bedrijven vandaag. En ook voor de andere bedrijven blijft Greenlab een uitzonderlijk positieve ervaring: denk aan Simone a soif (biologische en natuurlijke limonade) of Shayp. Deze laatste zorgt ervoor dat er minder water wordt verspild door een intelligente monitoring. Vorig jaar won Natura Mater de Triodos-award. Zij hebben expertise opgebouwd in het gebruik van duurzame materialen in bouwwerven en bij particulieren en helpen architecten en aannemers om die producten aan te kopen en bij het gebruik ervan.

"Wij waren heel blij om de Triodos Sustainable Impact Award te winnen vorig jaar. Niet alleen omdat de geldprijs natuurlijk een mooi duwtje in de rug was voor de startende onderneming die we toen waren, maar vooral omdat we dankzij Triodos toegang kregen tot hun expertise in duurzaamheid en tot hun netwerk aan klanten die interesse heeft in duurzaam bouwen. Omdat wij zoveel van hen hebben kunnen leren, hebben wij hen voorgesteld om een interne sessie duurzame materialen en hoe die bij projecten te gebruiken te organiseren. Ze waren zo enthousiast dat ze ons daarna vroegen om er een webinar over te geven voor hun klanten. Het winnen van de prijs was echt een win-win situatie voor beide partijen: Triodos heeft ons geholpen met hun expertise, wij helpen hen met onze expertise over de vastgoed van morgen."

Camille Mommer, mede-oprichtster Natura Mater

“Ook jonge start-ups betrekken in transitie”

Ook volgend jaar zal Greenlab weer plaatsvinden en zal er opnieuw een coachingsessie van zes maanden georganiseerd worden. Duurzaam ondernemen begint ook bij start-ups, klinkt het bij Triodos Bank. Maar vaak beschikken zij nog niet over de correct info of het netwerk dat hen op weg kan helpen. Jonge start-ups komen bovendien ook nog niet in aanmerking voor een krediet. “Vandaar dat dit traject zo belangrijk is voor hen en bij uitbreiding voor onze economie. Alleen door iedereen te betrekken, kan de transitie naar een duurzame economie ook effectief verwezenlijkt worden”, legt William Barrault van Triodos Bank uit.

Een tip die hij graag nog meegeeft aan duurzame start-ups in spe? “Je moet goed voorbereid zijn, je business plan voldoende gechallenged hebben. Tegelijk moet je ook realistisch zijn, eerlijk en transparant. En door je project met anderen te bespreken, zoals bij Greenlab, kan je dit verwezenlijken.”