Triodos Bank, al meer dan 40 jaar pionier in duurzaam bankieren, vestigt haar Belgische zetel in het Quatuor-gebouw, een van de eerste kantoorgebouwen in Brussel met het “BREEAM OUTSTANDING”-certificaat in de 'Design'-fase, de hoogste score. BREEAM staat voor Building Research Establishment Environmental Assessment Method en is de meest gebruikte methode om de milieuprestaties van een gebouw te beoordelen. Er wordt daarbij rekening gehouden met de volledige levenscyclus van gebouwen, van de bouw tot het einde van de levensduur, met bijzondere aandacht voor de leefkwaliteit van de gebruikers .

Werknemers betrokken bij de keuze

Vanaf 1 januari 2024 zal Triodos haar intrek nemen in een kantoorruimte van 2.150 m² verdeeld over twee verdiepingen in toren A van het Quatuor-gebouw. Een enorme trap verbindt de twee verdiepingen letterlijk en figuurlijk. Daarbij hoort ook de toegang tot een van de mooiste terrassen van het complex.  Cushman & Wakefield  heeft Triodos begeleid bij de zoektocht naar een nieuwe werkplek. Triodos medewerkers werden ook betrokken: zij hebben mogelijke locaties mee bezocht en beoordeeld. Quatuor biedt hen aangename werkruimtes die gemakkelijk bereikbaar zijn met het openbaar vervoer. Daarnaast leent het gebouw zich perfect voor hybride werken, met zowel ruimtes om rustig te werken als voor meetings met collega's. De bank zal er ook haar klanten ontvangen.

Passief gebouw en groene oase

Het Quatuor-project is een passief gebouw en voldoet aan de hoogste normen wat innovatie en milieuprestaties betreft. Zo is het complex uitgerust met geavanceerde technologieën en bestaat het uit vier gebouwen die met elkaar verbonden zijn door een grote binnentuin. Die tuin staat bovendien open voor het publiek en werd ontworpen als een groene oase van rust midden in de hoofdstad. Het gebouwencomplex is ideaal gelegen dichtbij het Noordstation en het centrum van Brussel. Het is gemakkelijk bereikbaar met het openbaar vervoer en voorziet fietsenstallingen voor 300 fietsen.  Voor de energievoorziening werden 1.400 zonnepanelen geplaatst die 400.000 kWh/jaar produceren. Systemen voor het hergebruik van regenwater, hoogwaardige isolatie en geothermische verwarmings- en koelsystemen maken de uitrusting compleet.

Net-zero

“De verhuis ligt volledig in lijn met de “net zero”-doelstelling van Triodos:  zo snel mogelijk en ten laatste in 2035 klimaatneutraal te zijn. Om daarin te slagen, grijpt Triodos in haar hele waardeketen in. Dus zowel wat de interne werking als wat de uitstoot van broeikasgassen betreft van alle leningen en fondsen van Triodos.”, aldus Thomas Van Craen, directeur van Triodos Bank België.

“We zijn erg trots om Triodos Bank in Quatuor te verwelkomen. De bank hecht net als wij veel belang aan de milieukwaliteiten van het gebouw. De bank stelt levenskwaliteit en de mens centraal. Quatuor, een toonbeeld van de knowhow van Befimmo, beantwoordt aan die prioriteit. Deze nieuwe transactie weerspiegelt de aantrekkelijkheid van onze gebouwen en het vertrouwen van onze huurders  in een veeleisende context, zowel op het vlak van ecologische en technische kwaliteit als de flexibiliteit die het hybride werken vraagt.”, besluit Bart Simaey, Senior Contract Manager bij Befimmo.

Over Triodos

Triodos Bank, opgericht in 1980, is uitgegroeid tot een referentiepunt voor duurzaam bankieren wereldwijd. Triodos Bank is een onafhankelijke bank die staat voor duurzaam en transparant bankieren. In de ogen van de bank hoeft aandacht voor mens en milieu niet haaks te staan op een goed financieel rendement. Integendeel, de bank is ervan overtuigd dat deze aspecten elkaar op termijn versterken.

Triodos Bank heeft bankactiviteiten in Nederland, België, het Verenigd Koninkrijk, Spanje, Duitsland, evenals beleggingsbeheeractiviteiten gevestigd in Nederland maar wereldwijd actief.

Triodos Bank is medeoprichter van de Global Alliance for Banking on Values - een netwerk van 70 toonaangevende duurzame banken. Gezamenlijk streven deze banken naar een substantiële groei van duurzaam bankieren en de impact daarvan in de reële economie.

Triodos Bank heeft een volledige banklicentie en is geregistreerd bij De Nederlandsche Bank en de Nederlandse Autoriteit Financiële Markten. Triodos Bank is in België geregistreerd bij de FSMA (Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten) op de lijst van buitenlandse kredietinstellingen die een bijkantoor in België hebben.

De meest recente bedrijfsinformatie is beschikbaar op de website van Triodos Bank N.V.: www.triodos.com

Over Befimmo

Befimmo is een vastgoedinvesteerder, -operator en -ontwikkelaar en een Gereglementeerde Vastgoedvennootschap (GVV). Onze kwaliteitsvolle en performante portefeuille voor gemengd gebruik is gelegen in BeLux-stadscentra in volle groei.

Befimmo wil levendige werk- en leefgemeenschappen creëren, ontwikkelen en beheren met het oog op een duurzame toekomst. Wij streven ernaar multifunctionele projecten van hoge kwaliteit te creëren en te beheren in groeiende economische, academische en onderzoekscentra in de BeLux. Onze in-house coworking-partner, Silversquare, en onze samenwerking met Sparks stellen ons in staat om op maat gemaakte coworking- en vergaderruimtes aan te bieden. Wij willen onze klanten begeleiden bij hun vastgoedtraject en hen een ultieme ervaring bieden, een one-stop-shop waar ze terechtkunnen voor al hun behoeften en verlangens op het vlak van werk- en leefplek.

Befimmo's waardecreatiemodel draait om het aanbieden van geïntegreerde, hybride en duurzame werk- en leefoplossingen die een antwoord bieden op de grote trends die vandaag reeds de wereld van morgen bepalen. ESG-criteria zijn een natuurlijk verlengstuk van deze strategie en zetten ons aan tot innovatie.

Contact: Isaline Van den Berghe | Investor Relations Officer
T: +32 2 679 38 08 | [email protected]