Hoe stort ik geld op mijn Triodos zichtrekening?
Dat kan alleen via een overschrijving. Cash geld storten kan niet.
Uw rekening kunt u ook met verschillende mobiele en online betaaloplossingen associëren.
Dat kan alleen via een overschrijving. Cash geld storten kan niet.
Uw rekening kunt u ook met verschillende mobiele en online betaaloplossingen associëren.
Om documenten elektronisch te ondertekenen, heb je het volgende nodig:
Je kan jouw documenten dan elektronisch ondertekenen door de stappen te volgen die beschreven staan op de eID-site van de Belgische Federale Overheidsdienst.
Belangrijk: Vergeet niet de optie ‘Vergrendel het document na ondertekening’ aan te vinken behalve als het om een document gaat dat ook nog door een medewerker van Triodos Bank moet ondertekend worden.
Kijk voor alle details of bij technische problemen op de pagina met vragen en antwoorden van de eID-site van de Belgische Federale Overheidsdienst of neem rechtstreeks contact op met hen.
De betaalkaart voor de zichtrekening Business zal in het eerste kwartaal van 2023 beschikbaar zijn.
In afwachting hiervan kan je via Internet Banking en de Triodos Mobile Banking app al je overschrijvingen en doorlopende opdrachten invoeren wanneer je dat het best uitkomt.
Geld dat op Triodos zichtrekeningen, spaarrekeningen of termijnrekeningen staat, valt onder het depositogarantiestelsel (DGS).
Certificaten van aandelen Triodos Bank en deelbewijzen in Triodos Sicav I, beleggingsfonds naar Luxemburgs recht, zijn niet gegarandeerd.
Ja, we aanvaarden nu ook een elektronische handtekening, maar alleen als u die met uw Belgische identiteitskaart plaatst. Andere elektronische handtekeningen aanvaarden we niet.
Concreet: voor elk aanvraagdocument dat naar Triodos Bank wordt teruggestuurd, kunt u uw elektronische handtekening plaatsen (met uw Belgische identiteitskaart) in de plaats van dat handgeschreven te doen.
Stuur ons daarna het elektronisch ondertekende document bij voorkeur per beveiligd bericht (via Internet Banking) terug of als u nog geen toegang hebt tot Internet Banking kan dat ook per e-mail .
Een paar aandachtspunten:
Een bankattest is een officieel document dat jouw Triodos rekeningnummer bevestigt.
Het saldo kan desgewenst ook vermeld worden.
Het is ook mogelijk om de taal van het attest te kiezen.
Je kan zelf een gratis bankattest downloaden vanuit Internet Banking.
Het attest kan je downloaden door in te loggen in Internet Banking en vervolgens te navigeren naar Self Service > Bankattest.
Is uw organisatie verhuisd?
Vul het wijzigingsformulier voor contactgegevens voor professionelen in en stuur het ondertekend en per post naar ons op in een gesloten enveloppe samen met een kopie van de meest recente publicatie in het Belgisch Staatsblad. U kunt alles ook ingescand via een beveiligd bericht in Internet Banking opsturen.
Hebt u een nieuw e-mailadres of telefoonnummer?
U kunt uw instellingen via Internet Banking wijzigen. U kunt ons ook een e-mail naar info@triodos.be sturen met uw nieuwe gegevens of bellen naar 02 548 28 51.
Andere wijzigingen in het beheer?
Vul dan het wijzigingsformulier in dat past bij uw rechtsvorm en stuur het ondertekend en per post naar ons op in een gesloten enveloppe samen met de gevraagde documenten.
Het manueel exporteren van uw rekeninguittreksels is verleden tijd met CodaBox. Uw boekhouding is altijd up-to-date en u vermijdt fouten, wat een enorme tijdswinst betekent voor u en uw boekhouder.
Uw toestemming geven volstaat zodat CodaBox u de rekeninguittreksels van uw Triodos zicht-, spaar- en/of termijnrekening automatisch ter beschikking stelt in uw boekhoudpakket.
Triodos Bank rekent u voor die dienst geen kosten aan. CodaBox zal rechtstreeks factureren aan uw boekhouder of het administratiekantoor/fiduciair waarmee u werkt.
Een CODA (CODed statement of Account) of gecodeerd rekeninguittreksel is een elektronisch bestand met daarin de gegevens vermeld op uw rekeninguittreksels en hun bijlagen.
Iedere beweging op uw rekening wordt op gestructureerde wijze geïdentificeerd aan de hand van een eigen code, waardoor uw IT-systeem die beweging ondubbelzinnig kan herkennen en opnemen in uw boekhouding.
Ja, dat kan.
Er zijn 2 manieren om de betaling van loonbestanden uit te voeren:
1. Je geeft zelf de loonbetalingen in via Internet Banking.
2. Tussen Triodos Bank en jouw sociaal secretariaat wordt een beveiligd SFTP-kanaal opgezet om de loonbestanden veilig te versturen in XML-formaat (pain 001).
Deze SFTP- aansluiting dient aangevraagd te worden via payments@triodos.be.
Aan het einde van elke maand worden de gemiddelde bedragen op zichtrekeningen en spaarrekeningen van eenzelfde organisatie samengeteld. Als de som boven de 500.000 EUR uitkomt, wordt een negatieve interest van -0,50% (op jaarlijkse basis) geheven op het bedrag dat erboven uitkomt. Als het berekende gemiddelde in die maand lager is dan 500.000 EUR, bedraagt de creditrentevoet 0%.
Dat is afhankelijk van het bedrag en het land. Raadpleeg hier de tarieflijst.
Hebt u nog vragen? Neem dan contact op met een medewerker van de dienst betalingsverkeer:
Met de Europese Domiciliëring (SEPA Direct Debit) automatiseer je de betaling van je terugkerende facturen en de inning van je facturen bij klanten.
Uitgaande betalingen
Om je facturen gemakkelijk via een SEPA-domiciliëring te betalen, neem je het best contact op met je leverancier en sluit je een domiciliëringsmandaat op basis van de gegevens in je contract. Deze laatste zal zich dan rechtstreeks richten tot Triodos Bank om de betaling uit te voeren.
Je voorkomt laattijdige betalingen en elke factuur wordt automatisch van je rekening gedebiteerd zonder dat je de betaling zelf hoeft uit te voeren.
Zo behoud je de controle over je schuldeisers, deadlines en je betalingen met domiciliëring via Internet Banking en onze mobiele applicatie.
Binnenkomende betalingen
De Europese Domiciliëring (SEPA Direct Debit) geeft je bedrijf of organisatie de mogelijkheid om facturen of invorderingen onmiddellijk te innen bij klanten die jou hiertoe een mandaat hebben gegeven. De invorderingen worden automatisch betaald zonder dat je klant hierin moet tussenkomen. De Europese Domiciliëring kan gebruikt worden in de gehele SEPA-zone voor betalingen in euro.
Maandelijks berekenen we de rente in functie van het aantal dagen in die maand. Bijvoorbeeld: 30/365 voor de maanden met 30 dagen, 31/365 voor de maanden met 31 dagen.
Bijvoorbeeld:
Op het einde van de maand november bedraagt het gemiddelde saldo op alle spaarrekeningen samen 550.000 euro.
Er wordt dan een creditrente van -0,5 % aangerekend op 50.000 euro.
De maand november telt 30 dagen. Op jaarbasis komt dat dus neer op: (50.000 euro * 0,5%)*(30/365) = 20,54 euro.
In dat geval maken we de som van de gemiddelde saldo’s van de verschillende rekeningen waarvan u titularis bent.
Bijvoorbeeld:
U bent titularis van een spaar- én een zichtrekening.
Het maandgemiddelde van uw spaarrekening bedraagt 300.000 EUR.
Het maandgemiddelde van uw zichtrekening bedraagt 250.000 EUR.
Het totaal is dus 550.000 EUR, waardoor een rente van -0.5% van toepassing is op 50.000 EUR.
Een zicht- of spaarrekening afsluiten:
Stuur ons het document voor het afsluiten van een rekening ingevuld en ondertekend door alle bevoegde personen van de organisatie terug via de post of ingescand via een beveiligd bericht in Internet Banking.
Een termijnrekening afsluiten:
U betaalt altijd dossierkosten en als er nog een contract is dat niet op vervaldag is, betaalt u ook een wederbeleggingsvergoeding (zie de tarieflijst voor alle details)
Een effectenrekening of Triodos Impact Portfolio afsluiten:
Wij zullen automatisch al uw beleggingen verkopen.
Hebt u vragen? Neem dan zeker contact op met een medewerker van Customer Services.
Neem contact op met uw leverancier om een domiciliëringsmandaat op te stellen waardoor uw betalingen automatisch kunnen betaald worden.
U kunt een domiciliëring niet zelf opstellen via Internet Banking maar u kunt het zelf stopzetten.
Nee. Die beslissing is vóór de COVID-19-crisis genomen en staat er volledig los van.
De creditrentevoet is van toepassing op Triodos zichtrekeningen en spaarrekeningen (Plus) Business.
Uw rekening werd gedebiteerd voor een bedrag dat u eerder had ontvangen. De melding op uw rekeninguittreksel luidt: 'Correctie dubbele betaling' of 'Correctie niet-uitgevoerde betaling voor technische redenen'?
Het Reglement voor SEPA betalingen (betalingen in euro’s) laat de bank van de opdrachtgever van een overschrijving toe aan de bank van de begunstigde uitzonderlijk de annulering van de overschrijving vragen. Dat is enkel mogelijk in geval van een technisch probleem of een dubbele betaling en dat binnen de 10 dagen na de uitvoering van de betaling.
Neem contact met de opdrachtgever voor meer info over die verrichting.
Als de volledig beschikbare middelen op alle Triodos zichtrekeningen en spaarrekeningen (Plus) Business op naam van eenzelfde organisatie maandelijks gemiddeld boven de 500.000 euro uitkomen, is er sinds 1 juli 2020 een negatieve rente van toepassing. Als een deel van de middelen op een rekening geblokkeerd is, bijvoorbeeld in het kader van een bankgarantie of een kredietcontract, wordt dat niet-beschikbare bedrag niet meegenomen in de maandelijkse berekening.
Triodos Bank leent alleen geld aan ondernemers die zich inzetten voor en meewerken aan positieve verandering. Het onderzoek van die kredietdossiers gebeurt zeer grondig en er is dus altijd een lange doorlooptijd tussen het ogenblik dat wij spaargeld ontvangen en het moment dat wij het effectief kunnen uitlenen.
Banken moeten bovendien altijd een deel van de toevertrouwde middelen onder de vorm van ‘liquiditeiten’, ook wel ‘buffer’ genaamd, behouden. Net zoals andere banken, plaatst Triodos Bank haar liquiditeiten bij de Europese Centrale Bank (ECB). Zij rekent voor die dienst een negatieve interest aan.
U kunt gratis geld overschrijven via Internet Banking of de app. U kunt ook een overschrijvingsformulier gebruiken (zie tarieflijst) dat u ons per post bezorgt.
Belangrijk: we kunnen geen betalingsopdrachten via e-mail aanvaarden.
Voor de spaarrekening kunt u enkel een overschrijving doen naar een vooraf bepaalde rekening waarvan u het nummer aangeeft op het openingsformulier. Die rekening moet op naam zijn van de organisatie/zelfstandige activiteit bij een Belgische bank of bij Triodos Bank België.
De wet ter voorkoming van witwassen van geld en financiering van terrorisme verplicht banken om de uiteindelijke begunstigden van hun klanten te identificeren. In het bijzonder wanneer deze klanten vennootschappen zijn of andere juridische constructies met of zonder rechtspersoonlijkheid die geld beheren of uitkeren.
Een andere wettelijke verplichting is dat nieuwe klanten een bewijs van registratie in het UBO-register moeten voorleggen. UBO staat voor Ultimate Beneficial Owners of ‘uiteindelijke begunstigden’.
Triodos Bank mag deze registratie niet als enige informatiebron over de uiteindelijke begunstigden gebruiken en stelt je daarom bijkomende vragen om de uiteindelijke begunstigden te identificeren.
De Excel-file voor het invullen van de verklaring over de identitieit van de uiteindelijke begunstigden is op vraag beschikbaar. De verklarende nota vind je alvast hieronder.
U kunt ervoor kiezen om uw boekhouding te vergemakkelijken dankzij ons partnership met CodaBox.
CodaBox is een Belgisch bedrijf, sinds 2011 dé specialist voor het aanleveren van geautomatiseerde CODA-bestanden. Zij fungeren als tussenpersoon tussen de banken die rekeninguittreksels leveren en de boekhouders (intern/extern) die de bankverrichtingen registreren in het boekhoudsysteem van hun klanten.
CodaBox haalt alle elektronische rekeninguittreksels en stelt ze ter beschikking van elk bedrijf voor rekening van het boekhoudkantoor of voor zichtzelf en dat bij alle banken waar het bedrijf rekeningen heeft.
Door de rente te berekenen op het gemiddelde van de saldo’s op zicht- en spaarrekeningen, is de mogelijke invloed van tijdelijke saldoschommelingen beperkt.
Het is alleen als het maandelijkse gemiddelde hoger is dan 500.000 EUR, dat de negatieve interest van -0,50% zal toegepast worden en dan alleen maar op het bedrag dat erboven uitkomt.
Alle professionele rekeningen worden online beheerd, via Intenet Banking of via de Mobile Banking app.
U hebt de modaliteiten voor het beheer van uw rekeningen bepaald bij het openen van uw rekening via het openingsformulier.
Als u wijzigingen wilt aanbrengen voor het beheer van uw rekeningen, vul dan het specifieke wijzigingsformulier in
en stuur het ingevuld en ondertekend per post terug naar
Triodos Bank
Customer Administration
Hoogstraat 139/3
1000 Brussel.
Hebt u vragen?Onze medewerkers geven u graag een antwoord.
Hiervoor kunnen verschillende redenen zijn:
U kunt geweigerde verrichtingen nakijken in het menu "In behandeling/memodatum" > "Geweigerde verichtingen". Neem contact op met een medewerker van Customer Services op het nummer 02 548 28 51 als u hierover vragen hebt.
Hebt u meerdere zichtrekeningen Business en/of spaarrekeningen Business (Plus), dan wordt de negatieve rente gedebiteerd van de eerste rekening die bij Triodos Bank is geopend (rekening met de vroegste openingsdatum), ongeacht of dat een zicht- of spaarrekening is. Als u het bedrag van een andere rekening wilt laten debiteren, contacteer dan uw relatiebeheerder of de klantendienst (via een bericht in Internet Banking of via e-mail naar info@triodos.be).