Hoe kan ik via een domiciliëring betalen (SDD)?
Neem contact op met je leverancier om een domiciliëringsmandaat op te stellen.
Je kan een domiciliëring niet zelf opstellen via Internet Banking maar je kan het wel zelf stopzetten.
Neem contact op met je leverancier om een domiciliëringsmandaat op te stellen.
Je kan een domiciliëring niet zelf opstellen via Internet Banking maar je kan het wel zelf stopzetten.
Een bankattest is een officieel document dat jouw Triodos rekeningnummer bevestigt.
Het saldo kan desgewenst ook vermeld worden.
Het is ook mogelijk om de taal van het attest te kiezen.
Je kan zelf een gratis bankattest downloaden vanuit Internet Banking.
Het attest kan je downloaden door in te loggen in Internet Banking en vervolgens te navigeren naar Self Service > Downloads > Bankattest.
Om documenten elektronisch te ondertekenen, heb je het volgende nodig:
Je kan jouw documenten dan elektronisch ondertekenen door de stappen te volgen die beschreven staan op de eID-site van de Belgische Federale Overheidsdienst.
Kijk voor alle details of bij technische problemen op de pagina met vragen en antwoorden van de eID-site van de Belgische Federale Overheidsdienst of neem rechtstreeks contact op met hen.
Dat is afhankelijk van het bedrag en het land. Raadpleeg hier de tarieflijst.
Vragen? Neem dan contact op met een medewerker van de dienst betalingsverkeer:
Ja, we aanvaarden nu ook een elektronische handtekening, maar alleen als u die met uw Belgische identiteitskaart plaatst. Andere elektronische handtekeningen aanvaarden we niet.
Concreet: voor elk aanvraagdocument dat naar Triodos Bank wordt teruggestuurd, kunt u uw elektronische handtekening plaatsen (met uw Belgische identiteitskaart) in de plaats van dat handgeschreven te doen.
Stuur ons daarna het elektronisch ondertekende document bij voorkeur per beveiligd bericht (via Internet Banking) terug of als u nog geen toegang hebt tot Internet Banking kan dat ook per e-mail .
Een paar aandachtspunten:
Je rekening werd gedebiteerd voor een bedrag dat je eerder had ontvangen. De melding op het rekeninguittreksel luidt: 'Correctie dubbele betaling' of 'Correctie niet-uitgevoerde betaling voor technische redenen'?
Het Reglement voor SEPA betalingen (betalingen in euro’s) laat de bank van de opdrachtgever van een overschrijving toe aan de bank van de begunstigde uitzonderlijk de annulering van de overschrijving vragen. Dat is enkel mogelijk in geval van een technisch probleem of een dubbele betaling en dat binnen de 10 dagen na de uitvoering van de betaling.
Neem contact met de opdrachtgever voor meer info over die verrichting.
Om te beleggen in onze fondsen in (het nieuwe deel van) Internet Banking of in de Mobile App, volg je deze stappen:
In de volgende schermen kies je:
Nadat je die stappen hebt doorlopen, bevestig je de transactie met je geheime code (via de app) of met je wachtwoord (via Internet Banking).
Ter info is dit het verdere verloop:
Een belangrijke vorm van internetfraude gebeurt via phishing. Het doel van phishing is het verzamelen van jouw persoonlijke, geheime gegevens. Dat gebeurt op verschillende manieren: via e-mail, via een pop-up, via je favorieten (een van je favoriete links werd aangepast waardoor je op een andere site belandt) en zelfs telefonisch en via sms.
Laat je niet misleiden door een e-mail die afkomstig lijkt te zijn van een bekend bedrijf waarin je onder het mom van ‘controle of update van bestanden’ gevraagd wordt om te klikken op een link om jouw persoonlijke gegevens aan te vullen!
Triodos Bank en andere betrouwbare bedrijven, zullen nooit vragen om op zo'n manier dat soort gegevens te verstrekken.
Let ook op met informatie die je achterlaat op sociale netwerksites, bijvoorbeeld op Facebook en Netlog. Bepaalde gegevens zijn immers een goede bron van inlichtingen voor criminelen.
Wat kan je doen?
Voor meer informatie over ‘phishing’ en andere fraudetechnieken kan je ook terecht op de site van Febelfin: http://www.safeinternetbanking.be/nl.
Alle professionele rekeningen worden online beheerd, via Internet Banking of via de Mobile Banking app.
Je hebt de modaliteiten voor het beheer van je rekeningen bepaald bij het openen van de rekening via het openingsformulier.
Als je wijzigingen wil aanbrengen voor het beheer van jouw rekeningen, vul dan het specifieke wijzigingsformulier in
Stuur ins bij voorkeur een scan of foto van het ingevuld en ondertekend document via een beveiligd bericht in Internet Banking (of de Mobile Banking App).
Als dat niet mogelijk is, stuur ons dan het formulier per post:
Triodos Bank
Customer Administration
Boudewijnlaan 31/5 - 1000 Brussel
De betaalkaart voor de zichtrekening Business is sinds 1 september beschikbaar voor onze zakelijke klanten via Internet Banking.
Een CODA (CODed statement of Account) of gecodeerd rekeninguittreksel is een elektronisch bestand met daarin de gegevens vermeld op je rekeninguittreksels en hun bijlagen.
Iedere beweging op uw rekening wordt op gestructureerde wijze geïdentificeerd aan de hand van een eigen code, waardoor jouw IT-systeem die beweging ondubbelzinnig kan herkennen en opnemen in de boekhouding.
Als dat nog niet het geval is, koppelen wij op vraag de effectenrekening van jouw organisatie aan je Online Banking-toegang. Dat is mogelijk voor elke gebruiker. Vul daarvoor het wijzigingsformulier in dat past bij de rechtsvorm van jouw organisatie en stuur het ons ondertekend terug.
Aankoop- en verkooporders zelf doorgeven
Je kunt makkelijk zelf de aankoop- en verkooporders (eenmalig of maandelijks) in alle veiligheid doorgeven via je smartphone dankzij onze Triodos Mobile Banking app. Het volstaat om titularis te zijn van een Triodos Business spaarrekening en een Triodos-effectenrekening. Daarna kies je voor 'Overzicht' onder de effectenrekening van je organisatie en volg je gewoon de instructies in de app.
De effectenrekening van je organisatie raadplegen
Je vindt zowel in Internet Banking als in de app een overzicht van de beleggingen en je ziet er ook alle orders van de afgelopen 5 jaar, ook die in behandeling. Bovendien kun je via Internet Banking alle rekeninguittreksels en halfjaarlijkse overzichten bekijken, printen en bewaren in PDF-formaat.
Je hebt onze Mobile Banking app nog niet gedownload?
Kijk dan snel op onze Triodos Mobile Banking pagina of download onze app op je smartphone en ontdek zelf de mogelijkheden: zoek 'Triodos Bank BE' in de App Store of op Google Play
Neem gerust contact op met een van onze medewerkers als je nog vragen hebt.
Je kan je rekeninguittreksels als pdf downloaden in Internet Banking via Self Service > Downloads.
De frequentie van je rekeninguittreksels kan je wijzigen via Rekeningen instellen > Instellingen van je rekeninggegevens.
Op diezelfde plaats, onderaan, kan je ervoor kiezen om rekeninguittreksels niet langer per post te ontvangen door het vakje uit te vinken.
In de Triodos Mobile Banking app kan je je papieren rekeninguittreksels deactiveren via Meer > Rekeningen instellen.
U kunt de pagina's het best bekijken met de volgende browsers:
Zelfstandigen en supermandatarissen kunnen deze gegevens zelf wijzigen in Internet Banking. Ga daarvoor naar het menu "Self Service" en selecteer vervolgens "Gegevens organisatie".
Zijn er andere wijzigingen in het beheer?
Vul het wijzigingsformulier in dat bij jouw juridische structuur past en stuur het ondertekend en gescand terug, samen met de bijlagen die opgelijst staan op de eerste pagina van het document.
Je deze documenten insturen per e-mail op [email protected] of als bijlage bij een bericht via Internet Banking.
Neen. Wij vinden relaties en contacten tussen mensen heel belangrijk, maar we versterken wel onze multichannel-aanpak. We integreren digitalisering in onze administratieve procedures. Het gebruik van de meest recente technologieën en van multifactoridentificatie biedt meer veiligheid. En onze klanten meer snelheid/flexibiliteit/gebruiksvriendelijkheid aanbieden, leidt tot meer efficiëntie.
Op die manier kunnen we onze medewerkers vrijstellen van taken die geautomatiseerd kunnen verlopen. Zo kunnen zij zich meer toeleggen op vragen waar hun expertise nuttig is, waar hun advies een echte meerwaarde heeft, en waar de technologie niet van pas komt, bijvoorbeeld om met jou te spreken over een grote belegging of een hypothecaire lening.
Wij zijn een middelgrote bank en het gebruik van digitale technologieën is onze manier om onze groei en kosten te beheren zodat we onze opdracht verder kunnen vervullen.
Je kan ervoor kiezen om je boekhouding te vergemakkelijken dankzij ons partnership met CodaBox.
CodaBox is een Belgisch bedrijf, sinds 2011 dé specialist voor het aanleveren van geautomatiseerde CODA-bestanden. Zij fungeren als tussenpersoon tussen de banken die rekeninguittreksels leveren en de boekhouders (intern/extern) die de bankverrichtingen registreren in het boekhoudsysteem van hun klanten.
CodaBox haalt alle elektronische rekeninguittreksels en stelt ze ter beschikking van elk bedrijf voor rekening van het boekhoudkantoor of voor zichtzelf en dat bij alle banken waar het bedrijf rekeningen heeft.
Het manueel exporteren van rekeninguittreksels is verleden tijd met CodaBox. je boekhouding is altijd up-to-date en je vermijdt fouten, wat een enorme tijdswinst betekent voor jou en je boekhouder.
Jouw toestemming geven volstaat zodat CodaBox de rekeninguittreksels van je Triodos zicht-, spaar- en/of termijnrekening automatisch ter beschikking stelt in je boekhoudpakket.
Triodos Bank rekent voor die dienst geen kosten aan. CodaBox zal rechtstreeks factureren aan je boekhouder of het administratiekantoor/fiduciair waarmee je werkt.
Als uw digipass beschadigd is
Neem contact op met ons via mail: [email protected].
Vermeld in de mail je naam, voornaam en het serienummer van de digipass. Stuur de digipass terug zodat wij die recycleren. Nadien sturen wij jou afzonderlijk per post je pincode en de digipass.
Als u uw digipass verloren bent
Neem zo snel mogelijk contact op met de helpdesk via telefoon op het nummer 02 548 28 00 (van 09.00 tot 13.00) of via mail [email protected].
Triodos Bank doet dan het nodige om deze digipass te blokkeren. Nadien sturen wij afzonderlijk per post de nieuwe pincode en digipass.
Elke nieuwe digipass kost 25 EUR. Dit bedrag wordt automatisch gedebiteerd van de rekening vermeld op het aanvraagformulier Internet Banking.
De wet ter voorkoming van witwassen van geld en financiering van terrorisme verplicht banken om de uiteindelijke begunstigden van hun klanten te identificeren. In het bijzonder wanneer deze klanten vennootschappen zijn of andere juridische constructies met of zonder rechtspersoonlijkheid die geld beheren of uitkeren.
Een andere wettelijke verplichting is dat nieuwe klanten een bewijs van registratie in het UBO-register moeten voorleggen. UBO staat voor Ultimate Beneficial Owners of ‘uiteindelijke begunstigden’.
Triodos Bank mag deze registratie niet als enige informatiebron over de uiteindelijke begunstigden gebruiken en stelt je daarom bijkomende vragen om de uiteindelijke begunstigden te identificeren.
De Excel-file voor het invullen van de verklaring over de identitieit van de uiteindelijke begunstigden is op vraag beschikbaar. De verklarende nota vind je alvast hieronder.
Met de Europese Domiciliëring (SEPA Direct Debit) automatiseer je de betaling van je terugkerende facturen en de inning van je facturen bij klanten.
Uitgaande betalingen
Om je facturen gemakkelijk via een SEPA-domiciliëring te betalen, neem je het best contact op met je leverancier en sluit je een domiciliëringsmandaat op basis van de gegevens in je contract. Deze laatste zal zich dan rechtstreeks richten tot Triodos Bank om de betaling uit te voeren.
Je voorkomt laattijdige betalingen en elke factuur wordt automatisch van je rekening gedebiteerd zonder dat je de betaling zelf hoeft uit te voeren.
Zo behoud je de controle over je schuldeisers, deadlines en je betalingen met domiciliëring via Internet Banking en onze mobiele applicatie.
Binnenkomende betalingen
De Europese Domiciliëring (SEPA Direct Debit) geeft je bedrijf of organisatie de mogelijkheid om facturen of invorderingen onmiddellijk te innen bij klanten die jou hiertoe een mandaat hebben gegeven. De invorderingen worden automatisch betaald zonder dat je klant hierin moet tussenkomen. De Europese Domiciliëring kan gebruikt worden in de gehele SEPA-zone voor betalingen in euro.
Ja, dat kan.
Er zijn 2 manieren om de betaling van loonbestanden uit te voeren:
1. Je geeft zelf de loonbetalingen in via Internet Banking. Dit kan manueel of door een upload van een bestand met betalingen uit jouw boekhoudpakket.
2. Het sociaal secretariaat stuurt de loonbestanden in XML-formaat (pain 001) via een beveiligd kanaal (sFTP) naar Triodos Bank.
Dit kan momenteel met de sociale secretariaten SD Worx, Acerta, Liantis en Sodalis. Jouw dossierbeheerder helpt je graag om dit in orde te brengen.
Staat jouw sociaal secretariaat niet op de lijst? Vraag hen dan met ons contact op te nemen via [email protected]. Zo kunnen we nagaan of we een verbinding kunnen opzetten.
Neen, u kunt enkel de digipass gebruiken die Triodos Bank België u toestuurde.
Onze professionele klanten kunnen een ‘supermandataris’ aanstellen.
Dat is een natuurlijk persoon die het mandaat krijgt van de wettelijke vertegenwoordigers om ZELF/OP EIGEN INITIATIEF wijzigingen aan te brengen aan de parameters van de organisatie, zoals (maar niet beperkt tot):
De supermandataris krijgt een mandaat voor het beheren van ALLE rekeningen die op naam van de organisatie zijn geopend en bij Triodos Bank zijn geregistreerd. Hij kan ook alleen alle documenten voor aanpassing alleen handtekenen.
De benoeming van een supermandataris doet geen afbreuk aan de bestaande rechten van de wettelijke vertegenwoordigers om wijzigingen in het beheer van de organisatie te ondertekenen, en blijft facultatief.
Hoe duid je een supermandataris aan?
Om een supermandataris aan te stellen, moet een aanvraag worden ingevuld en ondertekend door de wettelijke vertegenwoordigers.
Het document kan digitaal worden ondertekend en verstuurd per e-mail of via een beveiligd bericht in Internet Banking.
De titularis of houder van een professionele rekening is de organisatie (vennootschap of vereniging) of zelfstandige op wiens naam de rekening werd geopend.
De wettelijke vertegenwoordigers zijn de fysieke personen die de organisatie rechtsgeldig vertegenwoordigen volgens de meest recente statuten. Vaak schrijven de statuten voor dat de wettelijke vertegenwoordiging bestaat uit minimaal twee leden van het bestuursorgaan van de organisatie die samen optreden. Personen belast met het dagelijks bestuur hebben deze bevoegdheid in principe niet. De wettelijke vertegenwoordigers kunnen de rekeningen zelf beheren en/of een volmacht geven aan één of meerdere volmachthouders.
Een volmachthouder, ook wel mandataris genoemd, is een fysieke persoon die van de wettelijke vertegenwoordigers de volmacht heeft gekregen om de rekening mee te beheren.
Indien er geen beperkingen op de volmachten worden toegepast, heeft de volmachthouder dezelfde bevoegdheden als de wettelijke vertegenwoordiger(s) behalve:
De supermandataris is de fysieke persoon die van de wettelijke vertegenwoordiger(s) het mandaat krijgt om alleen op te treden ten opzichte van de bank en met alle bevoegdheden rond het openen, wijzigen en afsluiten van de rekeningen.
Een feitelijke vereniging kan niet langer een rekening openen bij Triodos Bank, behalve wanneer de overkoepelende organisatie van de feitelijke vereniging al klant is bij Triodos Bank.
De uiteindelijke begunstigden zijn de natuurlijke personen die de vennootschap/juridische constructie bezitten of er de uiteindelijke controle over hebben, direct of indirect (via tussenliggende vennootschappen). Meestal zijn het de grootaandeelhouders, de voornaamste begunstigden en de besluitvormers.
De wet maakt een onderscheid naargelang het over een vennootschap of een andere juridische vorm (vzw, stichting,...) gaat.
Wie als uiteindelijke begunstigde wordt beschouwd en welke vakken je moet aanvinken en invullen op de verklaring over de identiteit van de uiteindelijke begunstigden: die informatie vind je ook bij die vakken zelf en/of in de verklarende nota hieronder.
De Excel-file voor het invullen van de verklaring is op vraag beschikbaar.
Je kan gratis geld overschrijven via Internet Banking of de app.
Voor de spaarrekening kan je enkel een overschrijving doen naar een vooraf bepaalde rekening waarvan je het nummer aangeeft op het openingsformulier. Die rekening moet op naam zijn van de organisatie/zelfstandige activiteit bij een Belgische bank of bij Triodos Bank België.
Ja. Triodos Bank verwerkt alle inkomende en uitgaande verrichtingen binnen Europa als instantoverschrijvingen, zonder dat je daarvoor iets extra’s hoeft te doen.
Deze overschrijvingen worden 24/7 onmiddellijk uitgevoerd, ook ’s nachts, in het weekend en op feestdagen. Je voert de overschrijving uit via de Mobile App of Internet Banking vanaf een zicht- of spaarrekening, en de begunstigde ontvangt het bedrag binnen enkele seconden, zelfs op rekeningen bij een andere deelnemende bank.
Steeds meer Europese banken ondersteunen instantoverschrijvingen. Een overzicht van de deelnemende banken vind je hier.
Wanneer een instantoverschrijving niet mogelijk is, bijvoorbeeld naar een bank die (nog) geen instantoverschrijvingen kan ontvangen, wordt de betaling verwerkt als een gewone overschrijving. Doorlopende opdrachten en geplande betalingen (met memodatum) vallen ook buiten instantoverschrijvingen.