Een CODA (CODed statement of Account) of gecodeerd rekeninguittreksel is een elektronisch bestand met daarin de gegevens vermeld op uw rekeninguittreksels en hun bijlagen.
Iedere beweging op uw rekening wordt op gestructureerde wijze geïdentificeerd aan de hand van een eigen code, waardoor uw IT-systeem die beweging ondubbelzinnig kan herkennen en opnemen in uw boekhouding.
Heeft deze informatie je geholpen ?
Een bankattest is een officieel document dat jouw Triodos rekeningnummer bevestigt.
Het saldo kan desgewenst ook vermeld worden.
Het is ook mogelijk om de taal van het attest te kiezen.
Je kan zelf een gratis bankattest downloaden vanuit Internet Banking.
Het attest kan je downloaden door in te loggen in Internet Banking en vervolgens te navigeren naar Self Service > Downloads > Bankattest.
Heeft deze informatie je geholpen ?
Om documenten elektronisch te ondertekenen, heb je het volgende nodig:
Alle Business rekeningen zijn niet automatisch gelinkt en zichtbaar in Internet Banking of de Mobile Banking app.
Vraag ons om het wijzigingsdocument of stuur ons een beveiligd bericht in Internet Banking. Zodra we uw ondertekende aanvraag verwerkt hebben, zult u de rekeningen van uw organisatie terugvinden via Online Banking.
Heeft deze informatie je geholpen ?
Is jouw organisatie verhuisd? Zijn er andere wijzigingen in het beheer?
Vul het wijzigingsformulier in dat bij jouw juridische structuur past en stuur het ondertekend en gescand terug via een beveiligd bericht in Internet Banking. Voeg hier ook een kopie aan toe van de meest recente publicatie in het Belgisch Staatsblad.
Je kan alles ook per post opsturen.
Heb je een nieuw e-mailadres of telefoonnummer?
Je kan je instellingen via Internet Banking wijzigen.
Je kan ons ook een e-mail sturen ([email protected]) sturen met de nieuwe gegevens.
Ja, we aanvaarden nu ook een elektronische handtekening, maar alleen als u die met uw Belgische identiteitskaart plaatst. Andere elektronische handtekeningen aanvaarden we niet.
Stuur ons daarna het elektronisch ondertekende document bij voorkeur per beveiligd bericht (via Internet Banking) terug of als u nog geen toegang hebt tot Internet Banking kan dat ook per e-mail .
Een paar aandachtspunten:
Wanneer u elektronisch tekent, zorg er dan voor dat u de optie ‘Vergrendel het document na ondertekening’ aanvinkt, anders wordt uw aanvraag niet aanvaard.
Als er voor een document meer dan één handtekening nodig is, moeten ze ofwel allemaal elektronisch ofwel allemaal handgeschreven zijn. Een combinatie van handgeschreven en elektronische handtekeningen op hetzelfde document wordt niet aanvaard.
Het manueel exporteren van uw rekeninguittreksels is verleden tijd met CodaBox. Uw boekhouding is altijd up-to-date en u vermijdt fouten, wat een enorme tijdswinst betekent voor u en uw boekhouder.
Uw toestemming geven volstaat zodat CodaBox u de rekeninguittreksels van uw Triodos zicht-, spaar- en/of termijnrekening automatisch ter beschikking stelt in uw boekhoudpakket.
Triodos Bank rekent u voor die dienst geen kosten aan. CodaBox zal rechtstreeks factureren aan uw boekhouder of het administratiekantoor/fiduciair waarmee u werkt.
De wet ter voorkoming van witwassen van geld en financiering van terrorisme verplicht banken om de uiteindelijke begunstigden van hun klanten te identificeren. In het bijzonder wanneer deze klanten vennootschappen zijn of andere juridische constructies met of zonder rechtspersoonlijkheid die geld beheren of uitkeren.
Een andere wettelijke verplichting is dat nieuwe klanten een bewijs van registratie in het UBO-register moeten voorleggen. UBO staat voor Ultimate Beneficial Owners of ‘uiteindelijke begunstigden’.
Triodos Bank mag deze registratie niet als enige informatiebron over de uiteindelijke begunstigden gebruiken en stelt je daarom bijkomende vragen om de uiteindelijke begunstigden te identificeren.
De Excel-file voor het invullen van de verklaring over de identitieit van de uiteindelijke begunstigden is op vraag beschikbaar. De verklarende nota vind je alvast hieronder.
Uw rekening werd gedebiteerd voor een bedrag dat u eerder had ontvangen. De melding op uw rekeninguittreksel luidt: 'Correctie dubbele betaling' of 'Correctie niet-uitgevoerde betaling voor technische redenen'?
Het Reglement voor SEPA betalingen (betalingen in euro’s) laat de bank van de opdrachtgever van een overschrijving toe aan de bank van de begunstigde uitzonderlijk de annulering van de overschrijving vragen. Dat is enkel mogelijk in geval van een technisch probleem of een dubbele betaling en dat binnen de 10 dagen na de uitvoering van de betaling.
Neem contact met de opdrachtgever voor meer info over die verrichting.
Heeft deze informatie je geholpen ?
Met de Europese Domiciliëring (SEPA Direct Debit) automatiseer je de betaling van je terugkerende facturen en de inning van je facturen bij klanten.
Uitgaande betalingen
Om je facturen gemakkelijk via een SEPA-domiciliëring te betalen, neem je het best contact op met je leverancier en sluit je een domiciliëringsmandaat op basis van de gegevens in je contract. Deze laatste zal zich dan rechtstreeks richten tot Triodos Bank om de betaling uit te voeren.
Je voorkomt laattijdige betalingen en elke factuur wordt automatisch van je rekening gedebiteerd zonder dat je de betaling zelf hoeft uit te voeren.
Zo behoud je de controle over je schuldeisers, deadlines en je betalingen met domiciliëring via Internet Banking en onze mobiele applicatie.
Binnenkomende betalingen
De Europese Domiciliëring (SEPA Direct Debit) geeft je bedrijf of organisatie de mogelijkheid om facturen of invorderingen onmiddellijk te innen bij klanten die jou hiertoe een mandaat hebben gegeven. De invorderingen worden automatisch betaald zonder dat je klant hierin moet tussenkomen. De Europese Domiciliëring kan gebruikt worden in de gehele SEPA-zone voor betalingen in euro.
Er zijn 2 manieren om de betaling van loonbestanden uit te voeren:
1. Je geeft zelf de loonbetalingen in via Internet Banking. Dit kan manueel of door een upload van een bestand met betalingen uit jouw boekhoudpakket.
2. Het sociaal secretariaat stuurt de loonbestanden in XML-formaat (pain 001) via een beveiligd kanaal (sFTP) naar Triodos Bank.
Dit kan momenteel met de sociale secretariaten SD Worx, Acerta, Liantis en Sodalis. Jouw dossierbeheerder helpt je graag om dit in orde te brengen. Staat jouw sociaal secretariaat niet op de lijst? Vraag hen dan met ons contact op te nemen via [email protected]. Zo kunnen we nagaan of we een verbinding kunnen opzetten.
Heeft deze informatie je geholpen ?
Onze professionele klanten kunnen een ‘supermandataris’ aanstellen.
Dat is een natuurlijk persoon die het mandaat krijgt van de wettelijke vertegenwoordigers om ZELF/OP EIGEN INITIATIEF wijzigingen aan te brengen aan de parameters van de organisatie, zoals (maar niet beperkt tot):
Wijzigen van de gegevens van de organisatie: naam, adres van de maatschappelijke zetel, correspondentieadres, NACE-code;
Toevoegen/verwijderen van de mandatarissen van de rekening;
Wijzigen van toegangsrechten of parameters voor online bankieren: invoeren of valideren van transacties, wijzigen van de begunstigde rekening of transactielimieten;
Openen van bijkomende rekeningen op naam van de organisatie;
Wijzigen van de uiteindelijke begunstigden (UBO);
Afsluiten van de rekening(en).
De supermandataris krijgt een mandaat voor het beheren van ALLE rekeningen die op naam van de organisatie zijn geopend en bij Triodos Bank zijn geregistreerd. Hij kan ook alleen alle documenten voor aanpassing alleen handtekenen.
De benoeming van een supermandataris doet geen afbreuk aan de bestaande rechten van de wettelijke vertegenwoordigers om wijzigingen in het beheer van de organisatie te ondertekenen, en blijft facultatief.
Hoe duid je een supermandataris aan?
Om een supermandataris aan te stellen, moet een aanvraag worden ingevuld en ondertekend door de wettelijke vertegenwoordigers.
Het document kan digitaal worden ondertekend en verstuurd per e-mail of via een beveiligd bericht in Internet Banking.
Als je een rekening voor particulieren wilt openen:
Kies het type rekening dat je wilt openen op onze website.
Vul de aanvraag in. Duid aan dat je al Triodos-klant bent, maar geen smartphone hebt (want als zakelijke klant kun je geen rekening voor particulieren openen in de app).
Je wordt dan verder geleid naar een formulier om in te vullen.
Heeft deze informatie je geholpen ?
De titularis of houder van een professionele rekening is de organisatie (vennootschap of vereniging) of zelfstandige op wiens naam de rekening werd geopend.
De wettelijke vertegenwoordigers zijn de fysieke personen die de organisatie rechtsgeldig vertegenwoordigen volgens de meest recente statuten. Vaak schrijven de statuten voor dat de wettelijke vertegenwoordiging bestaat uit minimaal twee leden van het bestuursorgaan van de organisatie die samen optreden. Personen belast met het dagelijks bestuur hebben deze bevoegdheid in principe niet. De wettelijke vertegenwoordigers kunnen de rekeningen zelf beheren en/of een volmacht geven aan één of meerdere volmachthouders.
Een volmachthouder, ook wel mandataris genoemd, is een fysieke persoon die van de wettelijke vertegenwoordigers de volmacht heeft gekregen om de rekening mee te beheren. Indien er geen beperkingen op de volmachten worden toegepast, heeft de volmachthouder dezelfde bevoegdheden als de wettelijke vertegenwoordiger(s) behalve:
Een andere volmachthouder toevoegen
Wijzigingen aanbrengen aan de limieten en beperkingen op het gebruik van de rekeningen
De rekening afsluiten
De supermandataris is de fysieke persoon die van de wettelijke vertegenwoordiger(s) het mandaat krijgt om alleen op te treden ten opzichte van de bank en met alle bevoegdheden rond het openen, wijzigen en afsluiten van de rekeningen.
Een feitelijke vereniging kan niet langer een rekening openen bij Triodos Bank, behalve wanneer de overkoepelende organisatie van de feitelijke vereniging al klant is bij Triodos Bank.
Heeft deze informatie je geholpen ?
Alle professionele rekeningen worden online beheerd, via Intenet Banking of via de Mobile Banking app.
U hebt de modaliteiten voor het beheer van uw rekeningen bepaald bij het openen van uw rekening via het openingsformulier.
Als u wijzigingen wilt aanbrengen voor het beheer van uw rekeningen, vul dan het specifieke wijzigingsformulier in
zelfstandigen
juridische constructies
andere organisaties
en stuur het ingevuld en ondertekend per post terug naar Triodos Bank Customer Administration Boudewijnlaan 31/5 - 1000 Brussel
De uiteindelijke begunstigden zijn de natuurlijke personen die de vennootschap/juridische constructie bezitten of er de uiteindelijke controle over hebben, direct of indirect (via tussenliggende vennootschappen). Meestal zijn het de grootaandeelhouders, de voornaamste begunstigden en de besluitvormers.
De wet maakt een onderscheid naargelang het over een vennootschap of een andere juridische vorm (vzw, stichting,...) gaat.
Wie als uiteindelijke begunstigde wordt beschouwd en welke vakken je moet aanvinken en invullen op de verklaring over de identiteit van de uiteindelijke begunstigden: die informatie vind je ook bij die vakken zelf en/of in de verklarende nota hieronder.
U kunt gratis geld overschrijven via Internet Banking of de app. U kunt ook een overschrijvingsformulier gebruiken (zie tarieflijst) dat u ons per post bezorgt.
Belangrijk: we kunnen geen betalingsopdrachten via e-mail aanvaarden.
Voor de spaarrekening kunt u enkel een overschrijving doen naar een vooraf bepaalde rekening waarvan u het nummer aangeeft op het openingsformulier. Die rekening moet op naam zijn van de organisatie/zelfstandige activiteit bij een Belgische bank of bij Triodos Bank België.
Ja. Triodos Bank verwerkt alle inkomende en uitgaande verrichtingen binnen Europa als instantoverschrijvingen, zonder dat je daarvoor iets extra’s hoeft te doen.
Deze overschrijvingen worden 24/7 onmiddellijk uitgevoerd, ook ’s nachts, in het weekend en op feestdagen. Je voert de overschrijving uit via de Mobile App of Internet Banking vanaf een zicht- of spaarrekening, en de begunstigde ontvangt het bedrag binnen enkele seconden, zelfs op rekeningen bij een andere deelnemende bank.
Steeds meer Europese banken ondersteunen instantoverschrijvingen. Een overzicht van de deelnemende banken vind je hier.
Wanneer een instantoverschrijving niet mogelijk is, bijvoorbeeld naar een bank die (nog) geen instantoverschrijvingen kan ontvangen, wordt de betaling verwerkt als een gewone overschrijving. Doorlopende opdrachten en geplande betalingen (met memodatum) vallen ook buiten instantoverschrijvingen.
Heeft deze informatie je geholpen ?
In je transactieoverzicht zie je het woord Reservering staan bij betalingen die al in mindering zijn gebracht op je saldo, maar die nog niet volledig werden verwerkt. Door deze betalingen al in mindering te brengen op je rekeningsaldo heb je altijd een actueel overzicht van je bestedingsruimte.
Let op: een reservering kan niet worden geannuleerd of opnieuw vrijgegeven, maar vervalt automatisch na maximaal 7 kalenderdagen.
Goed om te weten:
Bij betalingen die dienen als borg voor bijvoorbeeld een autohuur of hotelreservering, blijft de reservering maximaal 31 kalenderdagen staan. Zodra je de borg terugkrijgt, wordt dit saldo ook opnieuw beschikbaar op je rekening.
Zie je na 7 kalenderdagen nog steeds een dubbele reservering van ongeveer hetzelfde bedrag, zoals voor een huurauto of hotelverblijf, neem dan gerust contact met ons op.
Heeft deze informatie je geholpen ?
U kunt ervoor kiezen om uw boekhouding te vergemakkelijken dankzij ons partnership met CodaBox.
CodaBox is een Belgisch bedrijf, sinds 2011 dé specialist voor het aanleveren van geautomatiseerde CODA-bestanden. Zij fungeren als tussenpersoon tussen de banken die rekeninguittreksels leveren en de boekhouders (intern/extern) die de bankverrichtingen registreren in het boekhoudsysteem van hun klanten.
CodaBox haalt alle elektronische rekeninguittreksels en stelt ze ter beschikking van elk bedrijf voor rekening van het boekhoudkantoor of voor zichtzelf en dat bij alle banken waar het bedrijf rekeningen heeft.
Heeft deze informatie je geholpen ?
Een zicht- of spaarrekening afsluiten:
Stuur ons het document voor het afsluiten van een rekening ingevuld en ondertekend door alle bevoegde personen van de organisatie terug via de post of ingescand via een beveiligd bericht in Internet Banking.
Een termijnrekening afsluiten:
U betaalt altijd dossierkosten en als er nog een contract is dat niet op vervaldag is, betaalt u ook een wederbeleggingsvergoeding (zie de tarieflijst voor alle details)
Een effectenrekening of Triodos Impact Portfolio afsluiten:
Wij zullen automatisch al uw beleggingen verkopen.
Hebt u vragen? Neem dan zeker contact op met een medewerker van Customer Services.
Triodos Bank verwerkt alle inkomende en uitgaande verrichtingen binnen Europa als instantoverschrijvingen. De begunstigde ontvangt het bedrag binnen enkele seconden, zelfs op rekeningen bij een andere deelnemende bank.
Wanneer een instantoverschrijving niet mogelijk is, bijvoorbeeld naar een bank die (nog) geen instantoverschrijvingen kan ontvangen, wordt de betaling verwerkt als een gewone overschrijving. Doorlopende opdrachten en geplande betalingen (met memodatum) vallen ook buiten instantoverschrijvingen.
Heeft deze informatie je geholpen ?
Dat kan alleen via een overschrijving. Cash geld storten kan niet.
Uw rekening kunt u ook met verschillende mobiele en online betaaloplossingen associëren.
Heeft deze informatie je geholpen ?
Hiervoor kunnen verschillende redenen zijn:
er is onvoldoende saldo op uw rekening
uw rekening is geblokkeerd omdat wij nog niet over alle documenten beschikken
uw betaling werd niet geautoriseerd
U kunt geweigerde verrichtingen nakijken in het menu "In behandeling/memodatum" > "Geweigerde verichtingen". Neem contact op met een medewerker van Customer Services op het nummer 02 548 28 00 (van 09.00 tot 13.00) als u hierover vragen hebt.
Heeft deze informatie je geholpen ?
Ja, dat kan via Internet Banking.
Als u niet met Internet Banking werkt, dan stuurt u een aanvraagformulier met handtekening per post naar onze dienst betalingsverkeer.
Triodos Bank gebruikt cookies om je beter en persoonlijker van dienst te zijn. Daarnaast zetten we cookies in om de website goed te laten functioneren en om anonieme informatie te verzamelen waarmee we de website kunnen verbeteren. Ook gebruiken we cookies van derden voor marketingdoeleinden. Door op ‘Aanvaard alle cookies’ te klikken, geef je hier toestemming voor. Wil je meer uitleg over elk type cookie of wil je de standaardcookie-instellingen aanpassen, klik dan op ‘Mijn cookievoorkeuren’.