Welke screenings gebeuren er eenmaal mijn rekening geopend is?
Eenmaal je rekening geopend is, wordt ze gescreend op dubieuze activiteiten en verdachte of verboden transacties (bv. met landen waartegen een embargo bestaat). Die screenings worden uitgevoerd op basis van vooraf bepaalde parameters, zoals het risicoprofiel van de landen, organisaties en personen die betrokken zijn bij de transacties. Ook wordt gecheckt of het klantenprofiel overeenkomt met het doel en de aard van bepaalde transacties.
Het is dus mogelijk dat we je vragen stellen over een bepaalde transactie, zoals: ‘wat is je band met de tegenpartij?’ of ‘Waarom beschik je over een rekening in het buitenland?’. Ook kunnen we je vragen om bewijsstukken voor te leggen, zoals een factuur of een schenkingsakte, die de herkomst of het gebruik van de fondsen staven.
Dat helpt om er zeker van te zijn dat de transactie normaal is binnen jouw klantenprofiel. Bij twijfel wordt verder onderzoek opgestart en zal Triodos, indien nodig, melding doen bij de bevoegde overheid.
Heeft deze informatie u geholpen ?
PSD2 is een Europese richtlijn voor het betalingsverkeer die bedoeld is om meer concurrentie en innovatie op de financiële markt mogelijk te maken. De Europese Commissie wil het betalingsverkeer er ook veiliger en goedkoper mee maken.
Uw betalingen: nog veiliger, nog handiger en alleen als u dat wilt
We betalen met z’n allen alsmaar meer digitaal. Daarom is de nieuwe betaalrichtlijn PSD2 belangrijk en goed nieuws.
Betalen wordt nog veiliger In ons land liepen we al voorop in veilig aankopen op het internet. Nu wordt dat in heel Europa nog veiliger. Voor al uw digitale betalingen moet uvanaf nu vaker aantonen dat u het echt bent. Afhankelijk van de situatie, moet u zich identificeren aan de hand van twee van de hieronder vermelde criteria: ─ iets wat u weet (bijv. uw pincode), ─ iets wat u bezit (bijv. uw kaartlezer of smartphone), ─ iets wat u eigen is (bijv. uw vingerafdruk).
Een overzicht en inzicht maken het u nog makkelijker Vanaf nu kunt u al uw betaalrekeningen bij verschillende banken raadplegen in één app, in één overzicht. Dat is zo bij de meeste banken en binnenkort ook bij Triodos Bank. Zo krijgt u meteen ook meer inzicht, bijvoorbeeld in hoe u uw geld uitgeeft. Dat overzicht en inzicht krijgt u uiteraard alleen als u uw gegevens deelt met andere banken of partijen.
Alleen als u dat wilt U beslist zélf welke gegevens u deelt en met wie. U geeft wel of niet de toestemming aan andere banken of partijen om uw gegevens te gebruiken voor andere doeleinden. U merkt het: bankieren wordt dus echt wel nog veiliger, nog handiger en nog persoonlijker. En dat dankzij de Payment Services Directive – PSD2. Want zo heet ‘de nieuwe Europese richtlijn voor online betalingen’ officieel in het Engels.
Lees alle details over PSD2 en hoe Triodos Bank die richtlijn in de praktijk brengt in onze FAQ’s.
Een belangrijke vorm van internetfraude gebeurt via phishing. Het doel van phishing is het verzamelen van uw persoonlijke, geheime gegevens. Dat gebeurt op verschillende manieren: via e-mail, via een pop-up, via uw favorieten (een van uw favoriete links werd aangepast waardoor u op een andere site belandt) en zelfs telefonisch en via sms.
Laat u niet misleiden door een e-mail die afkomstig lijkt te zijn van een bekend bedrijf waarin u onder het mom van ‘controle of update van bestanden’ gevraagd wordt om te klikken op een link om uw persoonlijke gegevens aan te vullen!
Triodos Bank en andere betrouwbare bedrijven, zullen u nooit vragen om op zo'n manier dat soort gegevens te verstrekken.
Let ook op met informatie die u achterlaat op sociale netwerksites, bijvoorbeeld op Facebook en Netlog. Bepaalde gegevens zijn immers een goede bron van inlichtingen voor criminelen.
Wat kunt u doen?
Controleer altijd of het adres van uw Internet Bankingsessie begint met https://banking.triodos.be/. Als dat niet het geval is, bent u op een valse website beland. Verlaat die zo snel mogelijk.
Hebt u een verdachte e-mail ontvangen in naam van Triodos Bank? Stuur die e-mail (inclusief eventuele bijlagen) onmiddellijk door naar phishing@triodos.be.
U kunt ook contact opnemen met onze helpdesk Online Banking op 02 548 28 00, van maandag tot vrijdag van 9 tot 17 uur.
Voor meer informatie over ‘phishing’ en andere fraudetechnieken kunt u ook terecht op de site van Febelfin: http://www.safeinternetbanking.be/nl.
Heeft deze informatie u geholpen ?
Banken vervullen een cruciale rol in de economie doordat ze financiële transacties en betalingen mogelijk maken. Maar er is ook een keerzijde: soms wordt geld gebruikt om criminele activiteiten zoals terrorisme te financieren, of wordt geld uit criminele milieus witgewassen.
Om de samenleving daartegen te beschermen, zijn banken door (inter)nationale wetten verplicht bepaalde gegevens op te vragen, verdachte praktijken of verrichtingen op te sporen en zo nodig verder te onderzoeken en eventueel te melden bij de bevoegde overheid.
Om dat proces op te starten, moeten banken weten wie hun klanten zijn en waarom ze een rekening willen openen. Daarom vragen we jou om identiteits- en andere gegevens te delen en om die regelmatig te actualiseren. We beseffen dat dit voor jou een administratieve last is. Maar het is een noodzakelijk onderdeel van de strijd tegen witwassen en fraude.
Heeft deze informatie u geholpen ?
U bent een “US Person” als u volgens de onderstaande definities een Amerikaanse staatsburger of een Amerikaanse inwoner bent.
Amerikaanse staatsburger
U bent een Amerikaanse staatsburger indien u:
geboren bent in de Verenigde Staten;
geboren bent in de Commonwealth van Puerto Rico, Guam, of de U.S. Virgin Islands;
geboren bent in de Commonwealth van de Northern Mariana Islands na 3 november 1986;
genaturaliseerd bent tot Amerikaanse staatsburger;
of ten minste één ouder heeft die een Amerikaanse staatsburger is. In dit geval moet ook nog aan andere voorwaarden worden voldaan. Welke dat zijn, kunt u vinden op www.irs.gov.
Amerikaanse inwoner
U wordt als een Amerikaanse inwoner beschouwd indien u:
een bepaald soort U.S. Green Card bezit of bezeten heeft. Om welk soort U.S. Green Card het gaat, kunt u aan een belastingadviseur vragen. U kunt informatie over U.S. Green Cards ook vinden op www.irs.gov.
voldoet aan de zogeheten test van substantiële aanwezigheid, zoals hierna gedefinieerd.
Test van substantiële aanwezigheid
Om aan de test van substantiële aanwezigheid te voldoen, moet u fysiek aanwezig zijn geweest in de Verenigde Staten gedurende ten minste:
31 dagen in het lopende jaar; en
183 dagen in de driejaarsperiode die bestaat uit het lopende jaar en de twee direct voorafgaande jaren. Voor de 183 dagen-test geldt de som van: i. alle dagen waarop u aanwezig was in het lopende jaar; ii. een derde van de dagen waarop u aanwezig was in het eerste jaar dat voorafgaat aan het lopende jaar; en iii. een zesde van de dagen waarop u aanwezig was in het tweede jaar dat voorafgaat aan het lopende jaar
Wanneer bent u Amerikaanse belasting verschuldigd?
Indien u wordt aangemerkt als verbonden aan de Verenigde Staten, kunt u Amerikaanse belasting verschuldigd zijn. Er zijn echter uitzonderingen, bijvoorbeeld voor studenten met een visum en diplomaten. Er kunnen ook nog andere omstandigheden zijn op grond waarvan u Amerikaanse belasting verschuldigd bent of een vrijstelling daarvan geniet. Let op, de lijst hierboven is niet exhaustief. Indien u er niet zeker van bent of u verbonden aan de Verenigde Staten bent, kunt u het beste een belastingadviseur of de site www.irs.gov raadplegen.
Rapportageplicht van buitenlandse belastingstatus
Als financiële instelling zijn wij door de Belgische wet verplicht de gegevens van organisaties en fiscale inwoners van CRS-landen (Common Reporting Standard) en/of personen die aan de Verenigde Staten verbonden zijn te rapporteren aan de Belgische belastingdienst. Die geeft de gegevens door aan de belastingdienst van het betrokken land. Voor meer informatie, bijvoorbeeld over de aangesloten CRS-landen, kunt u terecht op https://finances.belgium.be.
Heeft deze informatie u geholpen ?
Alle natuurlijke personen die geïdentificeerd worden als fiscaal woonachtig in een ander land dan België waar de CRS toegepast wordt.
Ook rechtspersonen (waaronder vennootschappen) die fiscaal woonachtig zijn in een land waar de CRS toegepast wordt.
Ook over de uiteindelijke begunstigden van de vennootschap moet gecommuniceerd worden als ze belastingplichtig zijn in een ander land dan België.
De vennootschap en haar uiteindelijke begunstigden moeten dan het formulier "Zelfcertificering fiscale woonplaats in het buitenland" invullen.
Er worden verschillende internationale initiatieven genomen die als doel hebben financiële informatie te verzamelen en uit te wisselen om op die manier fiscale fraude te voorkomen. De Common Reporting Standard (CRS - gemeenschappelijke standaard voor informatieuitwisseling) is er een van en is ingegaan op 1 januari 2016.
De CRS verplicht financiële instellingen ertoe:
na te gaan in welk(e) land(en) hun klanten hun fiscale woonplaats hebben. Het gaat om alle klanten die titularis zijn van een rekening, ook minderjarigen en onverdeeldheden, vennootschappen en hun uiteindelijke begunstigden en zelfstandigen.
voor klanten die belastingplichtig zijn in het buitenland, de rekeninginformatie automatisch uit te wisselen. Het belastingidentificatienummer of het 'Taxpayer Identification Number - TIN' is het identificatienummer voor de belastingadministratie en maakt deel uit van de informatie die de bank moet communiceren.
Door die informatieuitwisseling zullen publieke overheden van de landen die de CRS toepassen inkomsten of opbrengsten kunnen belasten conform hun nationale fiscale wetgeving.
Waar vindt u nog meer informatie?
Op de website van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) vindt u een overzicht van alle landen die betrokken zijn en een link naar de details per land.
Wanneer je een bankrekening opent, vragen we jou om je te identificeren aan de hand van je identiteitskaart.
Verder hebben we minstens deze gegevens nodig:
Natuurlijke personen: naam, voornaam, geboorteplaats, datum en officieel adres
Rechtspersonen: maatschappelijke naam, adres van de maatschappelijke zetel, identiteitsgegevens van de bestuurders, gemachtigden en uiteindelijke begunstigden.
Afhankelijk van je beroep of je gezinssituatie, kunnen we je ook vragen waarom je een rekening wil openen en wat de herkomst en hoeveelheid is van het geld dat op de rekening zal circuleren. In dat geval vragen we je ook bepaalde documenten die je antwoorden staven.
Heeft deze informatie u geholpen ?
Alle financiële instellingen moeten de volgende gegevens rapporteren van hun klanten die fiscaal woonachtig zijn in een ander land dan België (als dat een land is dat de CRS toepast):
de persoonsgegevens van de klant (naam, officieel en correspondentieadres, belastingidentificatienummer, geboorteplaats en - datum);
de rekeningnummers van zicht-, spaar-, termijn- en effectenrekeningen waarvan de klant titularis of medetitularis is;
de saldi op deze rekeningen, rente-inkomsten, dividenden en opbrengsten van verkopen en opnames;
de gerapporteerde saldi van effectenrekeningen zijn gebaseerd op de laatst gekende koersen op 31 december. Deze kunnen verschillen van de saldi in uw jaarrapport, die rekening houden met koersen van fondsen per 31 december die begin januari gepubliceerd worden.
De informatie zal worden uitgewisseld voor:
privéklanten die titularis zijn van een rekening, ook titularissen die minderjarig zijn
leden van een onverdeeldheid, vennootschappen en hun uiteindelijke begunstigden en zelfstandigen.
Heeft deze informatie u geholpen ?
Op basis van de ingezamelde informatie voeren we een risicoanalyse uit en maken we een specifiek klantenprofiel op. Om de gegevens up-to-date te houden, herhalen we die standaardveiligheidsprocedure geregeld. Dat proces verloopt in alle transparantie en zowel jij als Triodos hebben baat bij die controle.
Heeft deze informatie u geholpen ?
Als je een rekening wil openen bij Triodos Bank NV, dan is de eerste stap: je identificeren. Dat doe je door ons de nodige identiteits- en andere gegevens te bezorgen. Dat laat ons toe om de klantenrelatie op een correcte manier te omkaderen en, indien nodig, gepaste maatregelen te nemen tegen financiële criminaliteit. Banken hebben namelijk een cruciale rol in de economie op dat vlak.
We beseffen dat daar ook langs jouw kant best wat administratief werk komt bij kijken, maar het is noodzakelijk, want met jouw antwoorden op onze informatieverzoeken help je mee om terrorismefinanciering en witwassen een halt toe te roepen. Je gegevens worden vertrouwelijk behandeld en bewaard met het grootste respect voor je privacy.
Heeft deze informatie u geholpen ?
Is uw organisatie verhuisd?
Vul het wijzigingsformulier voor contactgegevens voor professionelen in en stuur het ondertekend en per post naar ons op in een gesloten enveloppe samen met een kopie van de meest recente publicatie in het Belgisch Staatsblad. U kunt alles ook ingescand via een beveiligd bericht in Internet Banking opsturen.
Hebt u een nieuw e-mailadres of telefoonnummer?
U kunt uw instellingen via Internet Banking wijzigen. U kunt ons ook een e-mail naar info@triodos.be sturen met uw nieuwe gegevens of bellen naar 02 548 28 51.
Andere wijzigingen in het beheer?
Vul dan het wijzigingsformulier in dat past bij uw rechtsvorm en stuur het ondertekend en per post naar ons op in een gesloten enveloppe samen met de gevraagde documenten.
EU-ambtenaren en personeelsleden die in België wonen, behouden de fiscale woonplaats die zij hadden op het ogenblik dat zij bij de Europese Gemeenschap kwamen werken. Dat geldt ook voor de echtgeno(o)t(e), voor zover die geen eigen beroepsbezigheden heeft, en voor de kinderen ten laste.
Heeft deze informatie u geholpen ?
Heb je een slapende rekening met een saldo van minstens 60 EUR en heb je niet op onze brief gereageerd, dan zal het saldo worden overgemaakt aan de Deposito- en Consignatiekas.
De opsporings- en dossierkosten zullen van het saldo worden afgetrokken.
Om een slapende rekening opnieuw te activeren, volstaat het om contact op te nemen met Triodos Bank of een verrichting uit te voeren.
Zo kan je bijvoorbeeld inloggen op Internet Banking of op de Triodos Mobile Banking App en een verrichting doen vanaf je rekening of ons een beveiligd bericht sturen.
Heb je een brief ontvangen over je slapende rekening, dan volstaat het om de bijlage in te vullen en naar ons op te sturen.
Triodos Bank is wettelijk verplicht om te voldoen aan EU-richtlijnen zoals PSD2, maar wij hebben er natuurlijk voor gezorgd dat PSD2 op een veilige manier en met respect voor uw privacy wordt nageleefd. Inderdaad, sinds 14 september 2019 helpen wij u om de toegang tot uw betaalrekeningen heel bewust te beheren:
Uw betaalrekeninggegevens worden alleen gedeeld als u toestemming geeft aan derde partijen met uw Triodos digipass.
Uw betaalrekeninggegevens worden alleen gedeeld met geregistreerde dienstverleners. Dat wil zeggen met partijen die opgenomen zijn in het centrale register van de European Banking Authority of in de lijsten van de Nationale Bank van België.
Via de Mobile Banking app (in het menu onder 'Voorkeur en privacy') ziet u een overzicht van alle derde partijen aan wie u toegang tot uw rekeninggegevens hebt gegeven. U kunt op elk moment het detail van de toelatingen die u aan derde partijen hebt gegeven raadplegen en/of verwijderen
Heeft deze informatie u geholpen ?
Een actieve entiteit is een exploitatiebedrijf waarvan minstens 50 % van de bruto-inkomsten afkomstig is van activiteiten.
Een passieve entiteit is een entiteit waarvan:
minstens 50% van de inkomsten afkomstig is van passieve inkomsten (dividenden, rente-inkomsten, ...)
of waarvan minstens 50% van de activa van de entiteit passieve inkomsten voortbrengen.
Vraag raad aan uw belastingadviseur als u niet zeker weet of de inkomsten van uw entiteit actief of passief zijn.
Heeft deze informatie u geholpen ?
Als je antwoorden op vragen onvolledig blijven of helemaal uitblijven, kan dit Triodos verplichten om rekeningen of transacties te bevriezen of zelfs de klantenrelatie op te zeggen. Je kan vermijden dat je rekening geblokkeerd wordt in afwachting van dit onderzoek door je volledige medewerking te verlenen aan het verzamelen van die informatie.
Heeft deze informatie u geholpen ?
Meer details en info over PSD2 vindt u in het Engels
PSD2 is momenteel alleen van toepassing op betaalrekeningen, bij Triodos Bank dus enkel op Business zichtrekeningen. In de toekomst zou de wetgeving kunnen evolueren en mogelijk ook van toepassing worden op spaarrekeningen en beleggingsrekeningen.
Toegang tot uw rekeningen U kunt aan een derde partij toestaan om toegang te hebben tot uw rekeningen. Die derde partij kan een onderneming zijn of een handelaar of een andere bank … Via die toegang kunnen derde partijen u dan weer een reeks andere diensten voorstellen.
Al uw betaalrekeningen in één overzicht Als u bij verschillende banken betaalrekeningen hebt, kunt u toestemming geven aan een derde partij om uw betaalgegevens op te vragen bij die banken. Door alles te groeperen op één plaats, en alleen met uw uitdrukkelijke toestemming, kan een derde partij u onmiddellijk een overzicht geven van het totale saldo op al uw betaalrekeningen en van al uw inkomsten en uitgaven.
Rechtstreeks betalen via een derde partij Sommige derde partijen maken het mogelijk dat u direct betalingen kunt doen via uw betaalrekening. Als u online aankopen doet, is het vaak niet mogelijk om te betalen zonder een creditcard. Met PSD2 kunt u aan de webwinkel een mandaat geven om in uw naam een betaalopdracht uit te voeren op uw zichtrekening. Een creditcard is dan niet meer nodig en er is ook geen uitgestelde betaling: u stemt ermee in dat de derde partij uw betaalrekening rechtstreeks en onmiddellijk debiteert.
Bevestiging van het beschikbare saldo U kunt toestemming verlenen aan een derde partij om te vragen naar het beschikbare saldo op uw Business zichtrekening. Dat laat hen ook toe om nog meer betalingsdiensten aan u voor te stellen.
Heeft deze informatie u geholpen ?
Als er vijf jaar lang geen enkele verrichting wordt uitgevoerd op de rekeningen waarvan de klant titularis of medetitularis is en er gedurende die vijf jaar ook geen contact is geweest tussen de klant en de bank, dan worden de klant en al zijn of haar rekeningen als ‘slapend’ beschouwd, overeenkomstig de wet van 24 juli 2008.
In dat geval zal de bank de opsporings- en informatieprocedure opstarten die voorzien is in die wet.
Als de opsporingsprocedure geen resultaat oplevert, is de bank verplicht om de beschikbare saldi van die slapende rekeningen over te dragen aan de Deposito- en Consignatiekas, waar deze tegoeden zullen worden bewaard.
In het kader van deze opzoekingsprocedure kan de bank genoodzaakt zijn het Rijksregister te raadplegen en zullen er kosten worden aangerekend voor het beheer van het dossier.
De Common Reporting Standard (CRS) is van toepassing voor de klanten die titularis zijn van een rekening. Voor een Junior spaarrekening is dat dus het minderjarige kind.
Als uw kind zelf geen fiscale woonplaats heeft of de fiscale woonplaats niet gekend is en
u opent de Junior spaarrekening alleen: vul dan het land of de landen in waar u zelf fiscaal woonachtig bent.
u opent beiden als wettelijke vertegenwoordigers de Junior spaarrekening: vul dan alle landen in waar u beiden fiscaal woonachtig bent in als fiscale woonplaats van uw kind, ook als die verschillend zijn.
Heeft deze informatie u geholpen ?
Uw cookies kiezen
Triodos Bank gebruikt cookies om je beter en persoonlijker van dienst te zijn. Daarnaast zetten we cookies in om de website goed te laten functioneren en om anonieme informatie te verzamelen waarmee we de website kunnen verbeteren. Ook gebruiken we cookies van derden voor marketingdoeleinden. Door op ‘Aanvaard alle cookies’ te klikken, geef je hier toestemming voor. Wil je meer uitleg over elk type cookie of wil je de standaardcookie-instellingen aanpassen, klik dan op ‘Mijn cookievoorkeuren’.