Welke verrichtingen zijn mogelijk vanaf mijn spaarrekening?
De betaalopdrachten vanuit de spaarrekeningen kunnen alleen uitgevoerd worden ten gunste van een rekening op naam van de titularis(sen) bij een Belgische bank of van een Triodos-rekening op naam van een familielid tot de tweede graad inbegrepen.
Interesse in beleggen? Dat kan via onze Mobile Banking app
Download onze app op uw smartphone en ontdek zelf de mogelijkheden: zoek 'Triodos Bank BE' in de App Store of op Google Play
Heeft deze informatie u geholpen ?
Om documenten elektronisch te ondertekenen, heb je het volgende nodig:
jouw identiteitskaart en de bijbehorende pincode
een identiteitskaartlezer (extern of ingebouwd in uw computer)
Je kan jouw documenten dan elektronisch ondertekenen door de stappen te volgen die beschreven staan op de eID-site van de Belgische Federale Overheidsdienst. Belangrijk: Vergeet niet de optie ‘Vergrendel het document na ondertekening’ aan te vinken behalve als het om een document gaat dat ook nog door een medewerker van Triodos Bank moet ondertekend worden.
Bij een overschrijving tussen je eigen gereglementeerde spaarrekeningen neem je de al opgebouwde maar nog niet verworven getrouwheidspremie mee.
Er zijn twee voorwaarden:
Je schrijft minstens 500 euro over.
De spaarrekeningen zijn bij dezelfde bank en minstens één titularis is dezelfde.
Zo heb je meer flexibiliteit hoef je niet te wachten tot de getrouwheidspremie is verworven alvorens zo een overschrijving te doen.
Een voorbeeld:
Mevrouw Smet heeft een Triodos-spaarrekening met daarop 12.500 euro. Ze heeft ook een gezamenlijke Triodos- spaarrekening met de heer Janssens. Naar die rekening schrijft ze 2.500 euro over. Ze behoudt de al opgebouwde getrouwheidspremie op het bedrag dat zij overschrijft.
In andere gevallen verlies je de opgebouwde getrouwheidspremie. Bijvoorbeeld als je geld overschrijft van je spaarrekening bij bank X naar jouw spaarrekening bij bank Y of als je overschrijft naar een Triodos-spaarrekening waarvan je geen medetitularis bent.
Geldt de proportionele overdracht van de te verwerven getrouwheidspremie ook bij een overschrijving naar een Triodos Impact Savings Junior spaarrekening?
Neen, de al opgebouwde maar nog niet verworven getrouwheidspremie wordt niet behouden omdat deze rekening niet dezelfde titularis heeft : de minderjarige is de titularis van een Triodos Impact Savings Junior spaarrekening (niet de ouders).
Hoe wordt getrouwheidspremie berekend bij een proportionele overdracht?
Een concreet voorbeeld:
15/09/2023: 10.000 euro wordt gestort op rekening A met een getrouwheidspremie (GP) van 0,15 %
15/01/2024: 10.000 euro wordt overgeschreven van rekening A naar rekening B bij dezelfde bank en met zelfde titularis met een GP van 0,20%
15/09/2024: de 10.000 euro is 12 maanden ononderbroken blijven staan (eerst op rekening A, daarna op rekening B): de getrouwheidspremie is dus verworven
1/10/2024: de getrouwheidspremie wordt uitbetaald op rekening B pro rata van:
4 maanden (4/12) pro rata van GP rek. A (0,15%): 10.000 euro x 0,15% x 4/12 : 5 euro
8 maanden (8/12) pro rata van GP rek. B (0,20%) : 10.000 euro x 0,20% x 8/12 : 13,33 euro
Totaal uitbetaalde getrouwheidspremie: 5 euro + 13,33 euro = 18,33 euro
Heeft deze informatie u geholpen ?
Met de calculator kun je berekenen hoeveel getrouwheidspremie je zou verliezen als je een bepaald bedrag van je gereglementeerde spaarrekening opvraagt.Je voert het bedrag in dat je wilt opvragen en de calculator geeft je een gedetailleerde berekening van de nog te verwerven getrouwheidspremie.Zo krijg je een zicht op de impact van je mogelijke geldopname.De calculator is beschikbaar via Internet Banking.
Heeft deze informatie u geholpen ?
Bij een gereglementeerde spaarrekening is de eerste schijf rente-inkomsten van 980 euro voor inkomsten 2023 vrijgesteld van roerende voorheffing. Voor rekeningen geopend op naam van gehuwden of wettelijk samenwonenden is dat het dubbele, m.a.w. een plafond van 1960 euro voor het inkomstenjaar 2023. Boven die grenzen wordt een roerende voorheffing van 15% ingehouden.
De vrijstelling van de roerende voorheffing wordt als volgt toegepast: bij elke uitbetaling van rente-inkomsten (basisrente en/of getrouwheidspremie) wordt gecontroleerd of het totaalbedrag dat in het lopende kalenderjaar werd uitbetaald, de grens voor de vrijstelling van roerende voorheffing niet heeft overschreden. Die controle gebeurt automatisch, voor elke rekening afzonderlijk. Maar wanneer je verschillende rekeningen (eventueel bij verschillende banken) hebt, dan moet je zelf de opstelsom maken en het juiste bedrag invullen in je belastingaangifte.
Heeft deze informatie u geholpen ?
Wanneer je geld stort op een spaarrekening of een Junior spaarrekening, heb je recht op een basisrente en een getrouwheidspremie.
De basisrente wordt toegekend vanaf de dag van de storting en berekend en tot de dag dat je het geld opvraagt. Die basisrente wordt elk jaar op 1 januari op uw spaarrekening gestort. Dat basistarief kan elk moment aangepast worden door Triodos Bank. De bank zal jou die wijziging schriftelijk meedelen (via brief, rekeninguittreksel, elektronische communicatie, e-mail, ... ).
De getrouwheidspremie is verworven op de bedragen die na de storting 12 maanden ononderbroken op de rekening zijn blijven staan. Die premie begint te lopen vanaf de dag van de storting. Het percentage van de getrouwheidspremie wordt voor die 12 maanden vastgelegd op het ogenblik dat je de storting doet. Tijdens die periode kan de bank dat percentage dus niet wijzigen voor het gestorte bedrag. Maar als je geld opvraagt vóór het einde van die periode van 12 maanden, dan verlies je de getrouwheidspremie voor het opgevraagde bedrag.
De verworven getrouwheidspremie (na de periode van 12 maanden) wordt de eerste dag van het volgende trimester gestort op de spaarrekening. Concreet betekent het dat dit gebeurt op 1 januari, 1 april, 1 juli en 1 oktober of bij de sluiting van de rekening.
Als je geld opvraagt van een spaarrekening, zal de getrouwheidspremie berekend worden volgens de LIFO-methode (Last In, First Out): het opgevraagde bedrag wordt verrekend op de bedragen waarvoor de premieverwerving het minst ver is gevorderd. Dat principe is dus in jouw voordeel.
Meer info vind je ook in de essentiële spaardersinformatie van elke spaarrekening.
Heeft deze informatie u geholpen ?
Elke rekening heeft een daglimiet. Voor particulieren is de standaardlimiet 5.000 euro per dag per rekening.
Je kan de daglimiet tijdelijk verlagen of verhogen via de Triodos Mobile Banking app of via Internet Banking. De daglimiet kan tot 50.000 euro verhoogd worden en gaat in vier uur na je aanvraag voor een periode van maximaal zeven dagen.
Zo pas je de daglimiet aan:
Triodos Mobile Banking app: in het menu onderaan kies je ‘Meer’ en vervolgens 'Rekeningen instellen'. Kies de rekening waarvan je de limiet wilt aanpassen en ga naar ‘Daglimiet’.
Internet Banking: klik op ‘Naar het oude Internet Banking’ en ga in het menu naar ‘Instellingen’ > Rekeninggegevens. Kies de rekening waarvan je de limiet wilt aanpassen en ga naar ‘Autorisaties en limieten’
Wil je de limiet definitief aanpassen? Stuur je vraag dan ondertekend via een beveiligd bericht. Wanneer we je vraag ontvangen en goedgekeurd hebben, worden je instellingen in Internet Banking en in de app gewijzigd.
Heeft deze informatie u geholpen ?
Om te beleggen in onze fondsen in (het nieuwe deel van) Internet Banking of in de Mobile App, volg je deze stappen:
1: Nadat je bent ingelogd, ga je naar de effectenrekening en kies je voor 'Start met beleggen' of 'Andere beleggingen'. 2: Je komt op de overzichtpagina met alle fondsen in ons aanbod. Kies het gewenste fonds. 3. Je bent nu op de productpagina van dit fonds. Lees de informatie door tot helemaal beneden. 4: Eens je onderaan de pagina bent, wordt de knop ‘Aankopen’ groen. Klik erop om verder te gaan.
In de volgende schermen kies je:
5: in welke klasse je wilt investeren (R-Cap – kapitalisatie of R-DIS – distributie) 6: het bedrag dat je wilt investeren 7: de frequentie (eenmalig of maandelijks)
Nadat je die stappen hebt doorlopen, bevestig je de transactie met je geheime code (via de app) of met je wachtwoord (via Internet Banking).
Ter info is dit het verdere verloop:
De aankoop gebeurt op de bankwerkdag (D) waarop we het geldige aankooporder ontvangen vóór 11.30 u. Ontvangen we het order later, dan wordt je aankoop pas de volgende bankwerkdag verwerkt.
Op D+1 wordt de NIW (netto-inventariswaarde) berekend op basis van de beurskoers van de activa van het compartiment van de vorige dag (dag D) en krijg je een bevestiging van de uitvoering via Online Banking en/of per post, afhankelijk van jouw keuze.
De vroegere manier van aanmelden met gebruikersnaam en wachtwoord wordt niet meer aangeboden. Voortaan kan je aanmelden met de Triodos Mobile Key, een extra functie in de Triodos Mobile Banking app. Je kan er niet alleen mee aanmelden maar ook verrichtingen mee uitvoeren op je computer of smartphone. Dat is:
(veel) sneller: je hoeft niet meer te wachten op een brief met de inloggegevens en hebt in enkele minuten toegang tot je rekeningen.
gemakkelijker: voor je verrichtingen heb je alleen maar je smartphone nodig, die je wellicht altijd bij je hebt. Je hoeft dus geen gebruikersnaam of wachtwoord meer te onthouden
zeer veilig: deze manier van inloggen biedt meer veiligheid, want hij wordt voortdurend geactualiseerd volgens de Europese regelgeving EIDAS (Electronic Identification Authentification and trust Services). Tot slot vermindert deze methode de kans op fraude aanzienlijk doordat je identificatie en authenticatie gegarandeerd zijn.
Hoe gaat dat praktisch in zijn werk?
De Triodos Mobile Key is een functie in de Triodos Mobile Banking app die geactiveerd moet worden.
De procedure is snel en eenvoudig:
Om te beginnen download je (via je smartphone) in de App Store of Play Store de laatste versie van de Triodos Mobile Banking app (Triodos Banking BE).
Kies je taal en klik op ‘Aanmelden’ en dan op ‘Triodos Mobile Key’. Vul dan de informatie in. Je krijgt een e-mail met een verificatiecode. Klik in de app op ‘Volgende’ en vul de verificatiecode in.
Eén enkele keer dien je een opname te maken van de voor- en achterkant van jouw identiteitskaart (wij raden aan om de kaart op een neutraal gekleurde ondergrond, zoals een vel papier, te leggen en erop te letten dat je enkel de kaart fotografeert).
Ook één enkele keer neem je een selfie van jouw gezicht (wij adviseren om voor een neutraal gekleurde muur zonder decoratie te gaan staan en jouw hoofd langzaam opzij te draaien).
Nu kan je een geheime code van 5 cijfers kiezen.
Binnen maximaal 24 uur zullen wij per e-mail bevestigen dat jouw identificatie geslaagd is. Dan ben je klaar met de installatie van de Triodos Mobile Key.
Om aan te melden bij Online Banking (op je pc door de QR-code te scannen) of om transacties te bevestigen, zal je vanaf nu uitsluitend je smartphone gebruiken met de door jou gekozen geheime code van 5 cijfers.
Dat is makkelijk omdat je die waarschijnlijk altijd bij je hebt.
Bovendien is het niet langer nodig om ingewikkelde logins en wachtwoorden te onthouden.
Heeft deze informatie u geholpen ?
Ja, we aanvaarden nu ook een elektronische handtekening, maar alleen als u die met uw Belgische identiteitskaart plaatst. Andere elektronische handtekeningen aanvaarden we niet.
Stuur ons daarna het elektronisch ondertekende document bij voorkeur per beveiligd bericht (via Internet Banking) terug of als u nog geen toegang hebt tot Internet Banking kan dat ook per e-mail .
Een paar aandachtspunten:
Wanneer u elektronisch tekent, zorg er dan voor dat u de optie ‘Vergrendel het document na ondertekening’ aanvinkt, anders wordt uw aanvraag niet aanvaard.
Als er voor een document meer dan één handtekening nodig is, moeten ze ofwel allemaal elektronisch ofwel allemaal handgeschreven zijn. Een combinatie van handgeschreven en elektronische handtekeningen op hetzelfde document wordt niet aanvaard.
Nee. De vraag van particulieren om over een zichtrekening met een betaalkaart te kunnen beschikken, is nochtans groot. Maar omdat het momenteel om aanzienlijke investeringskosten gaat, kunnen we die dienst niet aanbieden.
We blijven evenwel de ontwikkelingen voor betaaloplossingen (kaarten, mobiele betalingen, ... ) in de markt op de voet volgen. Daarnaast zijn er andere technologische evoluties die we blijven analyseren en ervoor kunnen zorgen dat we in de toekomst een zichtrekening met of zonder kaarten kunnen aanbieden met respect voor onze waarden en met behoud van een goed financieel evenwicht voor de bank.
Heeft deze informatie u geholpen ?
De Triodos Mobile Key is een functie van de Triodos Mobile Banking app waarmee je op een zeer veilige manier jouw identiteit kan aantonen.
In de banksector is veiligheid van het allergrootste belang. Bij het openen van jouw eerste rekening (bij het aansluiten bij de bank), voor het beheer van je rekening of om veilig transacties uit te voeren, moeten we controleren of jij het wel bent. Bekende traditionele verificatiemethoden zijn de digipass of de combinatie van een login en een wachtwoord.
De Triodos Mobile Key is een nieuwe digitale verificatiemethode die het hoogste veiligheidsniveau garandeert.
Waarom?
Met de Triodos Mobile Key kan je jouw identiteit op een zeer veilige manier aantonen via een multifactor-verificatie:
smartphone en identiteitskaart (wat je hebt)
gezichtsregistratie (wie je bent)
een 5-cijferige persoonlijke code (wat je weet)
Deze unieke combinatie van verschillende factoren vermindert het risico op fraude aanzienlijk omdat identiteitsdiefstal zo uiterst moeilijk wordt gemaakt.
Bovendien kan deze technologie steeds rekenen op de laatste updates die door de Europese wetgeving EIDAS (Electronic Identification Authentication and trust Services) worden bepaald.
Hoe gaat dat praktisch in zijn werk?
De Triodos Mobile Key is een functie in de Triodos Mobile Banking app die geactiveerd moet worden.
De procedure is snel en eenvoudig:
Om te beginnen download je (via je smartphone) in de App Store of Play Store de laatste versie van de Triodos Mobile Banking app (Triodos Banking BE).
Kies je taal en klik op ‘Aanmelden’ en dan op ‘Triodos Mobile Key’. Vul dan de informatie in. Je krijgt een e-mail met een verificatiecode. Klik in de app op ‘Volgende’ en vul de verificatiecode in.
Eén enkele keer dien je een opname te maken van de voor- en achterkant van jouw identiteitskaart (wij raden aan om de kaart op een neutraal gekleurde ondergrond, zoals een vel papier, te leggen en erop te letten dat je enkel de kaart fotografeert).
Ook één enkele keer neem je een selfie van jouw gezicht (wij adviseren om voor een neutraal gekleurde muur zonder decoratie te gaan staan en jouw hoofd langzaam opzij te draaien).
Nu kan je een geheime code van 5 cijfers kiezen.
Binnen maximaal 24 uur zullen wij per e-mail bevestigen dat jouw identificatie geslaagd is. Dan ben je klaar met de installatie van de Triodos Mobile Key.
Om aan te melden bij Online Banking (op je pc door de QR-code te scannen) of om transacties te bevestigen, zal je vanaf nu uitsluitend je smartphone gebruiken met de door jou gekozen geheime code van 5 cijfers.
Dat is makkelijk omdat je die waarschijnlijk altijd bij je hebt.
Bovendien is het niet langer nodig om ingewikkelde logins en wachtwoorden te onthouden.
Enkel wanneer je jouw telefoon verandert of voor transacties met een hoog risico (bv. grote bedragen) zullen wij opnieuw om de 3-factorcombinatie vragen.
Alle Triodos-rekeningen voor particulieren zijn gratis. Er zijn geen kosten voor het openen, sluiten en beheren van de rekening.
Dat is zo voor een Triodos termijnrekening, een Triodos Impact Savings spaarrekening en een Triodos Impact Savings Junior spaarrekening.
Heeft deze informatie u geholpen ?
Een belangrijke vorm van internetfraude gebeurt via phishing. Het doel van phishing is het verzamelen van uw persoonlijke, geheime gegevens. Dat gebeurt op verschillende manieren: via e-mail, via een pop-up, via uw favorieten (een van uw favoriete links werd aangepast waardoor u op een andere site belandt) en zelfs telefonisch en via sms.
Laat u niet misleiden door een e-mail die afkomstig lijkt te zijn van een bekend bedrijf waarin u onder het mom van ‘controle of update van bestanden’ gevraagd wordt om te klikken op een link om uw persoonlijke gegevens aan te vullen!
Triodos Bank en andere betrouwbare bedrijven, zullen u nooit vragen om op zo'n manier dat soort gegevens te verstrekken.
Let ook op met informatie die u achterlaat op sociale netwerksites, bijvoorbeeld op Facebook en Netlog. Bepaalde gegevens zijn immers een goede bron van inlichtingen voor criminelen.
Wat kunt u doen?
Controleer altijd of het adres van uw Internet Bankingsessie begint met https://banking.triodos.be/. Als dat niet het geval is, bent u op een valse website beland. Verlaat die zo snel mogelijk.
Hebt u een verdachte e-mail ontvangen in naam van Triodos Bank? Stuur die e-mail (inclusief eventuele bijlagen) onmiddellijk door naar phishing@triodos.be.
U kunt ook contact opnemen met onze helpdesk Online Banking op 02 548 28 00, van maandag tot vrijdag van 9 tot 17 uur.
Voor meer informatie over ‘phishing’ en andere fraudetechnieken kunt u ook terecht op de site van Febelfin: http://www.safeinternetbanking.be/nl.
Heeft deze informatie u geholpen ?
Neen. Wij vinden relaties en contacten tussen mensen heel belangrijk, maar we versterken wel onze multichannel-aanpak. We integreren digitalisering in onze administratieve procedures. Het gebruik van de meest recente technologieën en van multifactoridentificatie biedt meer veiligheid. En onze klanten meer snelheid/flexibiliteit/gebruiksvriendelijkheid aanbieden, leidt tot meer efficiëntie.
Op die manier kunnen we onze medewerkers vrijstellen van taken die geautomatiseerd kunnen verlopen. Zo kunnen zij zich meer toeleggen op vragen waar hun expertise nuttig is, waar hun advies een echte meerwaarde heeft, en waar de technologie niet van pas komt, bijvoorbeeld om met jou te spreken over een grote belegging of een hypothecaire lening.
Wij zijn een middelgrote bank en het gebruik van digitale technologieën is onze manier om onze groei en kosten te beheren zodat we onze opdracht verder kunnen vervullen.
Heeft deze informatie u geholpen ?
Verkoop je het mobiele apparaat waarop je de Mobile App had geïnstalleerd, de-installeer die dan eerst. In de handleiding van het apparaat vind je hoe je dat doet.
In ieder geval is het ook een goed idee om uw apparaat terug te zetten naar fabrieksinstellingen voor je het doorgeeft of verkoopt. Zo ben je er zeker van dat geen persoonlijke informatie (berichten, foto's,...) achterblijft op het apparaat.
Heeft deze informatie u geholpen ?
Biometrische gegevens zijn de fysieke kenmerken die eigen zijn aan een bepaalde persoon.
In de banksector is veiligheid van het allergrootste belang. Bij het openen van uw eerste rekening (bij het aansluiten bij de bank), voor het beheer van uw rekening of om veilig transacties uit te voeren, moeten we controleren of u het wel bent. Bekende traditionele verificatiemethoden zijn de digipass of de combinatie van een login en een wachtwoord.
De Triodos Mobile Key is een nieuwe digitale verificatiemethode die het hoogste veiligheidsniveau garandeert en uw akkoord vereist voor de verwerking van uw biometrische gegevens.
Uw biometrische gegevens worden alleen gebruikt voor de beveiligde identificatieprocedure. Die bestaat uit een combinatie van verschillende verificatiefactoren:
smartphone (of tablet) en identiteitskaart (wat u heeft)
gezichtsregistratie (wie u bent)
een 5-cijferige geheime code (wat u weet)
Deze unieke combinatie van verschillende factoren vermindert het risico op fraude aanzienlijk, aangezien identiteitsdiefstal zo uiterst moeilijk wordt gemaakt.
Deze procedure vindt maar één keer plaats. Daarna zullen uw smartphone en de door u gekozen 5-cijferige code dienen als identificatiemethode om u aan te melden bij de online bank.
Alleen als u van telefoon verandert of voor transacties met een hoog risico (bv. grote bedragen), wordt u opnieuw om de 3-factorcombinatie gevraagd.
Meer informatie over de verwerking van uw gegevens vindt u in ons privacycharter.
Heeft deze informatie u geholpen ?
Een bankattest is een officieel document dat jouw Triodos rekeningnummer bevestigt.
Het saldo kan desgewenst ook vermeld worden.
Het is ook mogelijk om de taal van het attest te kiezen.
Je kan zelf een gratis bankattest downloaden vanuit Internet Banking.
Het attest kan je downloaden door in te loggen in Internet Banking en vervolgens te navigeren naar Self Service > Downloads > Bankattest.
Heeft deze informatie u geholpen ?
Triodos Bank zoekt oplossingen die werken voor al haar bijkantoren. itsme is buiten België niet beschikbaar, of toch niet in een mature versie.
Heeft deze informatie u geholpen ?
Ben je verhuisd in België?
Zodra je adres officieel is gewijzigd, geef je jouw nieuwe adres aan ons door:
via een beveiligd bericht in Internet Banking, met vermelding van je volledige nieuwe adres, samen met de contactgegevens van de personen die samen met jou naar dit adres zijn verhuisd
via e-mail naar info@triodos.be, met volledige vermelding van je nieuwe adres, en ook de contactgegevens van de personen die samen met jou naar dit adres zijn verhuisd.
Ben je verhuisd naar het buitenland?
Bezorg ons dan zoals hierboven beschreven het nieuwe adres, samen met een recent woonplaatsbewijs:
een officieel adresbewijs of een kopie van een recente telefoon- of energiefactuur.
Wil je een correspondentieadres toevoegen?
Gebruik daarvoor het document "Formulier voor een adreswijziging of de toevoeging van een correspondentieadres".
Dit document kan je ons toesturen via email (info@triodos.be) of via de beveiligde berichtenservice in Internet Banking.
Heb je een nieuw telefoonnummer of emailadres?
Dit kan je zelf aanpassen in Internet Banking via het menu Self Service of in de app via het menu 'Meer' en dan "Persoonlijke gegevens".
Je kan ons de nieuwe gegevens ook bezorgen via e-mail of een beveiligd bericht in Internet Banking.
Verrichtingen vanuit jouw spaarrekening kunnen enkel ten gunste van een vooraf bepaalde rekening.
Die rekening moet geopend zijn op naam van de titularis en/of medetitularis bij een Belgische bank of bij Triodos Bank België op naam van een familielid tot de tweede graad inbegrepen.
Om de begunstigde rekening te wijzigen of te schrappen, heb je twee mogelijkheden :
Stuur het document “Wijzigingen in de Online Banking-instellingen voor particuliere klanten” volledig ingevuld en ondertekend terug, ingescand via e-mail naar info@triodos.be of via een beveiligd bericht in internet banking
Je zal een mail ontvangen die deze wijziging zal bevestigen.
Een maand voor de vervaldag moet je aangeven wat je wenst te doen met het vrijgekomen bedrag.
Je kan vragen om het geld te storten op jouw Triodos rekening.
Je kan een deel of alles herbeleggen op je termijnrekening voor een nieuwe looptijd.
Je kan vragen om gecontacteerd te worden om andere mogelijkheden te bekijken.
Als je ons niets laat weten, storten we het vervallen bedrag op de begunstigde rekening die je koos bij het openen van de termijnrekening.
Beschikt Triodos niet over een geldig tegenrekening, dan wordt het vrijgekomen bedrag op een interne rekening gestort in afwachting van jouw instructies.
Heeft deze informatie u geholpen ?
Huurwaarborgrekeningen kunnen geopend worden voor:
Klanten van sociale immokantoren (Logement pour tous, la Maïs, IRIS, La Baïta, Comme chez toi of AISAC) Professionele klanten met een krediet bij ons
Om de rekening te openen, neem je contact op met onze diensten via info@triodos.be.
Heeft deze informatie u geholpen ?
Via Internet Banking of in de app ziet u alleende rekening(en) waarvoor u bij de opening ineens een Online Banking-toegang hebt gevraagd of waarvoor u nadien een aanvraagformulier voor Online Banking hebt ingevuld.
Vul elke rekening die u online wilt beheren in op het aanvraagformulier en stuur het ons ondertekend terug, bijvoorbeeld via een beveiligd bericht in Internet Banking.
Zodra we uw ondertekende aanvraag verwerkt hebben, zult u uw rekeningen terugvinden via Online Banking.
Om iemand toe te voegen of te verwijderen van een bestaande rekening, mail je ons via info@triodos.be.
Je krijgt dan het benodigde, vooringevulde document per post, om ons ingevuld en ondertekend terug te sturen.
Heeft deze informatie u geholpen ?
De vroegere manier van aanmelden met gebruikersnaam en wachtwoord wordt niet meer aangeboden. Voortaan kan je aanmelden met de Triodos Mobile Key, een extra functie in de Triodos Mobile Banking app. Je kan er niet alleen mee aanmelden maar ook verrichtingen mee uitvoeren op je computer of smartphone. Dat is:
(veel) sneller: je hoeft niet meer te wachten op een brief met de inloggegevens en hebt in enkele minuten toegang tot je rekeningen.
gemakkelijker: voor je verrichtingen heb je alleen maar je smartphone nodig, die je wellicht altijd bij je hebt. Je hoeft dus geen gebruikersnaam of wachtwoord meer te onthouden
zeer veilig: deze manier van inloggen biedt meer veiligheid, want hij wordt voortdurend geactualiseerd volgens de Europese regelgeving EIDAS (Electronic Identification Authentification and trust Services). Tot slot vermindert deze methode de kans op fraude aanzienlijk doordat je identificatie en authenticatie gegarandeerd zijn.
Je hebt van ons al een e-mail of brief gekregen over de veranderingen die gaande zijn en over de voordelen van de Triodos Mobile Key. Je krijgt ook nog een verificatiecode van ons om de Triodos Mobile Key te activeren. Vervolgens hoef je alleen nog de stappen op je scherm te doorlopen. Dat gaat snel, in enkele minuten.
Heeft deze informatie u geholpen ?
U kunt de pagina's het best bekijken met de volgende browsers:
Microsoft Internet Explorer 8 of hoger
Mozilla Firefox 10.0 of hoger
Safari 5.0 of hoger
Chrome 20.0 of hoger
Heeft deze informatie u geholpen ?
Wat doet Triodos Foundation?
Triodos Foundation steunt kleinschalige projecten in België die een duidelijke impact hebben: sociaal, ecologisch of cultureel. Voorbeelden zijn projecten in domeinen als jeugdzorg, milieu, kunst en cultuur, onderwijs of gezondheidszorg. De bijdrage van Triodos Foundation moet een reëel verschil maken voor het begunstigde project.
De middelen van Triodos Foundation zijn afkomstig van rechtstreekse giften van burgers.
Triodos Fonds en Triodos Foundation, wat is het verschil?
Triodos Fonds is de officiële naam van de juridische entiteil, een vzw opgericht in 1993, om de ontwikkelingen aan te moedigen van positieve, vernieuwende, kleinschalige projecten die plaatselijk een grote verandering willen realiseren. Triodos Foundation is de naam die gebruikt wordt in de communicatie vanaf mei 2021.
Aan welke criteria moet je project voordoen om in aanmerking te komen voor een schenking van Triodos Foundation ?
Je project wordt in België ontwikkeld.
Je project beoogt een maatschappelijk doel, geen winstgevend doel.
Je project is bij voorkeur kleinschalig of moet nog opgestart worden. Er zal rekening gehouden worden met de mogelijke ontwikkeling op grotere schaal.
De schenking van Triodos Foundation heeft een grote impact op de concrete opstart van je project.
Hoe kan ik steun aanvragen bij Triodos Foundation? Vul het formulier op die pagina om een aanvraagformulier te ontvangen.
De aanvraag moet 4 maanden vóór de start van uw project gebeuren. Het evaluatiecomité van Triodos Foundation vergadert 4 keer per jaar om de aanvragen van de projecten te bespreken. Daarna krijgt u een brief met daarin de beslissing van het comité.
Heeft deze informatie u geholpen ?
Nee. Alleen een wettelijke vertegenwoordiger (een of twee ouders) van een minderjarig kind kan een Junior spaarrekening openen. Het minderjarige kind is houder van de rekening.
Eens de rekening geopend is, kan iedereen geld erop storten.
Heeft deze informatie u geholpen ?
Het is wettelijk verplicht om de identiteit te controleren van iedereen die klant wil worden bij de bank. Triodos heeft ervoor gekozen om de Triodos Mobile Banking App te gebruiken bij het openen van nieuwe klantendossiers (onboarding) vanwege de grotere veiligheid die de app waarborgt. Daarom is het gebruik van een smartphone noodzakelijk.
Ook al roepen bankingapps vaak vragen op en schrikken ze sommige klanten af, toch garanderen ze een hoger veiligheidsniveau, vooral via het gebruik van de Triodos Mobile Key, een functie binnen de Triodos Mobile Banking app
Met de Triodos Mobile Key kan je je identiteit bewijzen op een sterk beveiligde manier, door de combinatie van meerdere authenticatiefactoren:
De smartphone en identiteitskaart (wat je hebt)
De gezichtsregistratie (wie je bent)
Een geheime code van 5 cijfers (wat je weet)
Door deze unieke combinatie van meerdere factoren daalt het frauderisico gevoelig: identiteitsmisbruik wordt bijzonder ingewikkeld gemaakt.
Bovendien geniet deze technologie altijd van de meest recente updates krachtens de Europese eIDAS-verordening (Electronic Identification Authentification and Trust Services).
Heeft deze informatie u geholpen ?
Uw cookies kiezen
Triodos Bank gebruikt cookies om je beter en persoonlijker van dienst te zijn. Daarnaast zetten we cookies in om de website goed te laten functioneren en om anonieme informatie te verzamelen waarmee we de website kunnen verbeteren. Ook gebruiken we cookies van derden voor marketingdoeleinden. Door op ‘Aanvaard alle cookies’ te klikken, geef je hier toestemming voor. Wil je meer uitleg over elk type cookie of wil je de standaardcookie-instellingen aanpassen, klik dan op ‘Mijn cookievoorkeuren’.