Welke verrichtingen zijn mogelijk vanaf mijn spaarrekening?
De betaalopdrachten vanuit de spaarrekeningen kunnen alleen uitgevoerd worden ten gunste van een rekening op naam van de titularis(sen) bij een Belgische bank of van een Triodos-rekening op naam van een familielid tot de tweede graad inbegrepen.
Interesse in beleggen? Dat kan via onze Mobile Banking app
Download onze app op uw smartphone en ontdek zelf de mogelijkheden: zoek 'Triodos Bank BE' in de App Store of op Google Play
Heeft deze informatie je geholpen ?
Bij een gereglementeerde spaarrekening is de eerste schijf rente-inkomsten van 980 euro voor inkomsten 2023 vrijgesteld van roerende voorheffing. Voor rekeningen geopend op naam van gehuwden of wettelijk samenwonenden is dat het dubbele, m.a.w. een plafond van 1960 euro voor het inkomstenjaar 2023. Boven die grenzen wordt een roerende voorheffing van 15% ingehouden.
De vrijstelling van de roerende voorheffing wordt als volgt toegepast: bij elke uitbetaling van rente-inkomsten (basisrente en/of getrouwheidspremie) wordt gecontroleerd of het totaalbedrag dat in het lopende kalenderjaar werd uitbetaald, de grens voor de vrijstelling van roerende voorheffing niet heeft overschreden. Die controle gebeurt automatisch, voor elke rekening afzonderlijk. Maar wanneer je verschillende rekeningen (eventueel bij verschillende banken) hebt, dan moet je zelf de opstelsom maken en het juiste bedrag invullen in je belastingaangifte.
Heeft deze informatie je geholpen ?
Bij een overschrijving tussen je eigen gereglementeerde spaarrekeningen neem je de al opgebouwde maar nog niet verworven getrouwheidspremie mee.
Er zijn twee voorwaarden:
Je schrijft minstens 500 euro over.
De spaarrekeningen zijn bij dezelfde bank en minstens één titularis is dezelfde.
Zo heb je meer flexibiliteit hoef je niet te wachten tot de getrouwheidspremie is verworven alvorens zo een overschrijving te doen.
Een voorbeeld:
Mevrouw Smet heeft een Triodos-spaarrekening met daarop 12.500 euro. Ze heeft ook een gezamenlijke Triodos- spaarrekening met de heer Janssens. Naar die rekening schrijft ze 2.500 euro over. Ze behoudt de al opgebouwde getrouwheidspremie op het bedrag dat zij overschrijft.
In andere gevallen verlies je de opgebouwde getrouwheidspremie. Bijvoorbeeld als je geld overschrijft van je spaarrekening bij bank X naar jouw spaarrekening bij bank Y of als je overschrijft naar een Triodos-spaarrekening waarvan je geen medetitularis bent.
Geldt de proportionele overdracht van de te verwerven getrouwheidspremie ook bij een overschrijving naar een Triodos Impact Savings Junior spaarrekening?
Neen, de al opgebouwde maar nog niet verworven getrouwheidspremie wordt niet behouden omdat deze rekening niet dezelfde titularis heeft : de minderjarige is de titularis van een Triodos Impact Savings Junior spaarrekening (niet de ouders).
Hoe wordt getrouwheidspremie berekend bij een proportionele overdracht?
Een concreet voorbeeld:
15/12/2023: 10.000 euro wordt gestort op rekening A met een getrouwheidspremie (GP) van 0,55 %
15/04/2024: 10.000 euro wordt overgeschreven van rekening A naar rekening B bij dezelfde bank en met zelfde titularis met een GP van 1,50%
01/01/2025: de 10.000 euro is 12 maanden ononderbroken blijven staan (eerst op rekening A, daarna op rekening B): de getrouwheidspremie is dus verworven
01/01/2025: de getrouwheidspremie wordt uitbetaald op rekening B pro rata van:
4 maanden (4/12) pro rata van GP rek. A (0,55%): 10.000 euro x 0,55% x 4/12
8 maanden (8/12) pro rata van GP rek. B (1,50%) : 10.000 euro x 1,50% x 8/12
Heeft deze informatie je geholpen ?
Wanneer je geld stort op een spaarrekening of een Junior spaarrekening, heb je recht op een basisrente en een getrouwheidspremie.
De basisrente wordt toegekend vanaf de dag van de storting en berekend en tot de dag dat je het geld opvraagt. Die basisrente wordt elk jaar op 1 januari op uw spaarrekening gestort. Dat basistarief kan elk moment aangepast worden door Triodos Bank. De bank zal jou die wijziging schriftelijk meedelen (via brief, rekeninguittreksel, elektronische communicatie, e-mail, ... ).
De getrouwheidspremie is verworven op de bedragen die na de storting 12 maanden ononderbroken op de rekening zijn blijven staan. Die premie begint te lopen vanaf de dag van de storting. Het percentage van de getrouwheidspremie wordt voor die 12 maanden vastgelegd op het ogenblik dat je de storting doet. Tijdens die periode kan de bank dat percentage dus niet wijzigen voor het gestorte bedrag. Maar als je geld opvraagt vóór het einde van die periode van 12 maanden, dan verlies je de getrouwheidspremie voor het opgevraagde bedrag.
De verworven getrouwheidspremie (na de periode van 12 maanden) wordt de eerste dag van het volgende trimester gestort op de spaarrekening. Concreet betekent het dat dit gebeurt op 1 januari, 1 april, 1 juli en 1 oktober of bij de sluiting van de rekening.
Als je geld opvraagt van een spaarrekening, zal de getrouwheidspremie berekend worden volgens de LIFO-methode (Last In, First Out): het opgevraagde bedrag wordt verrekend op de bedragen waarvoor de premieverwerving het minst ver is gevorderd. Dat principe is dus in jouw voordeel.
Meer info vind je ook in de essentiële spaardersinformatie van elke spaarrekening.
Heeft deze informatie je geholpen ?
Elke rekening heeft een daglimiet. Voor particulieren is de standaardlimiet 5.000 euro per dag per rekening.
Je kan de daglimiet tijdelijk verlagen of verhogen via de Triodos Mobile Banking app of via Internet Banking. De daglimiet kan tot 50.000 euro verhoogd worden en gaat in vier uur na je aanvraag voor een periode van maximaal zeven dagen.
Zo pas je de daglimiet aan:
Triodos Mobile Banking app: in het menu onderaan kies je ‘Meer’ en vervolgens 'Rekeningen instellen'. Kies de rekening waarvan je de limiet wilt aanpassen en ga naar ‘Daglimiet’.
Internet Banking: kies in het menu Self Service > Rekeningen instellen. Selecteer de rekening waarvoor je de limiet wilt wijzigen en klik op 'Daglimiet'.
Heeft deze informatie je geholpen ?
Om te beleggen in onze fondsen in (het nieuwe deel van) Internet Banking of in de Mobile App, volg je deze stappen:
1: Nadat je bent ingelogd, ga je naar de effectenrekening en kies je voor 'Start met beleggen' of 'Andere beleggingen'. 2: Je komt op de overzichtpagina met alle fondsen in ons aanbod. Kies het gewenste fonds. 3. Je bent nu op de productpagina van dit fonds. Lees de informatie door tot helemaal beneden. 4: Eens je onderaan de pagina bent, wordt de knop ‘Aankopen’ groen. Klik erop om verder te gaan.
In de volgende schermen kies je:
5: in welke klasse je wilt investeren (R-Cap – kapitalisatie of R-DIS – distributie) 6: het bedrag dat je wilt investeren 7: de frequentie (eenmalig of maandelijks)
Nadat je die stappen hebt doorlopen, bevestig je de transactie met je geheime code (via de app) of met je wachtwoord (via Internet Banking).
Ter info is dit het verdere verloop:
De aankoop gebeurt op de bankwerkdag (D) waarop we het geldige aankooporder ontvangen vóór 11.30 u. Ontvangen we het order later, dan wordt je aankoop pas de volgende bankwerkdag verwerkt.
Op D+1 wordt de NIW (netto-inventariswaarde) berekend op basis van de beurskoers van de activa van het compartiment van de vorige dag (dag D) en krijg je een bevestiging van de uitvoering via Online Banking en/of per post, afhankelijk van jouw keuze.
Ja, we aanvaarden nu ook een elektronische handtekening, maar alleen als u die met uw Belgische identiteitskaart plaatst. Andere elektronische handtekeningen aanvaarden we niet.
Stuur ons daarna het elektronisch ondertekende document bij voorkeur per beveiligd bericht (via Internet Banking) terug of als u nog geen toegang hebt tot Internet Banking kan dat ook per e-mail .
Een paar aandachtspunten:
Wanneer u elektronisch tekent, zorg er dan voor dat u de optie ‘Vergrendel het document na ondertekening’ aanvinkt, anders wordt uw aanvraag niet aanvaard.
Als er voor een document meer dan één handtekening nodig is, moeten ze ofwel allemaal elektronisch ofwel allemaal handgeschreven zijn. Een combinatie van handgeschreven en elektronische handtekeningen op hetzelfde document wordt niet aanvaard.
Nee. De vraag van particulieren om over een zichtrekening met een betaalkaart te kunnen beschikken, is nochtans groot. Maar omdat het momenteel om aanzienlijke investeringskosten gaat, kunnen we die dienst niet aanbieden.
We blijven evenwel de ontwikkelingen voor betaaloplossingen (kaarten, mobiele betalingen, ... ) in de markt op de voet volgen. Daarnaast zijn er andere technologische evoluties die we blijven analyseren en ervoor kunnen zorgen dat we in de toekomst een zichtrekening met of zonder kaarten kunnen aanbieden met respect voor onze waarden en met behoud van een goed financieel evenwicht voor de bank.
Heeft deze informatie je geholpen ?
Een belangrijke vorm van internetfraude gebeurt via phishing. Het doel van phishing is het verzamelen van uw persoonlijke, geheime gegevens. Dat gebeurt op verschillende manieren: via e-mail, via een pop-up, via uw favorieten (een van uw favoriete links werd aangepast waardoor u op een andere site belandt) en zelfs telefonisch en via sms.
Laat u niet misleiden door een e-mail die afkomstig lijkt te zijn van een bekend bedrijf waarin u onder het mom van ‘controle of update van bestanden’ gevraagd wordt om te klikken op een link om uw persoonlijke gegevens aan te vullen!
Triodos Bank en andere betrouwbare bedrijven, zullen u nooit vragen om op zo'n manier dat soort gegevens te verstrekken.
Let ook op met informatie die u achterlaat op sociale netwerksites, bijvoorbeeld op Facebook en Netlog. Bepaalde gegevens zijn immers een goede bron van inlichtingen voor criminelen.
Wat kunt u doen?
Controleer altijd of het adres van uw Internet Bankingsessie begint met https://banking.triodos.be/. Als dat niet het geval is, bent u op een valse website beland. Verlaat die zo snel mogelijk.
Hebt u een verdachte e-mail ontvangen in naam van Triodos Bank? Stuur die e-mail (inclusief eventuele bijlagen) onmiddellijk door naar [email protected].
U kunt ook contact opnemen met onze helpdesk Online Banking op 02 548 28 00, van maandag tot vrijdag van 9 tot 13 uur.
Voor meer informatie over ‘phishing’ en andere fraudetechnieken kunt u ook terecht op de site van Febelfin: http://www.safeinternetbanking.be/nl.
Heeft deze informatie je geholpen ?
De Triodos Mobile Key is een functie van de Triodos Mobile Banking app waarmee je op een zeer veilige manier jouw identiteit kan aantonen.
In de banksector is veiligheid van het allergrootste belang. Bij het openen van jouw eerste rekening (bij het aansluiten bij de bank), voor het beheer van je rekening of om veilig transacties uit te voeren, moeten we controleren of jij het wel bent. Bekende traditionele verificatiemethoden zijn de digipass of de combinatie van een login en een wachtwoord.
De Triodos Mobile Key is een nieuwe digitale verificatiemethode die het hoogste veiligheidsniveau garandeert.
Waarom?
Met de Triodos Mobile Key kan je jouw identiteit op een zeer veilige manier aantonen via een multifactor-verificatie:
smartphone en identiteitskaart (wat je hebt)
gezichtsregistratie (wie je bent)
een 5-cijferige persoonlijke code (wat je weet)
Deze unieke combinatie van verschillende factoren vermindert het risico op fraude aanzienlijk omdat identiteitsdiefstal zo uiterst moeilijk wordt gemaakt.
Bovendien kan deze technologie steeds rekenen op de laatste updates die door de Europese wetgeving EIDAS (Electronic Identification Authentication and trust Services) worden bepaald.
Hoe gaat dat praktisch in zijn werk?
De Triodos Mobile Key is een functie in de Triodos Mobile Banking app die geactiveerd moet worden.
De procedure is snel en eenvoudig:
Om te beginnen download je (via je smartphone) in de App Store of Play Store de laatste versie van de Triodos Mobile Banking app (Triodos Banking BE).
Kies je taal en klik op ‘Aanmelden’ en dan op ‘Triodos Mobile Key’. Vul dan de informatie in. Je krijgt een e-mail met een verificatiecode. Klik in de app op ‘Volgende’ en vul de verificatiecode in.
Eén enkele keer dien je een opname te maken van de voor- en achterkant van jouw identiteitskaart (wij raden aan om de kaart op een neutraal gekleurde ondergrond, zoals een vel papier, te leggen en erop te letten dat je enkel de kaart fotografeert).
Ook één enkele keer neem je een selfie van jouw gezicht (wij adviseren om voor een neutraal gekleurde muur zonder decoratie te gaan staan en jouw hoofd langzaam opzij te draaien).
Nu kan je een geheime code van 5 cijfers kiezen.
Binnen maximaal 24 uur zullen wij per e-mail bevestigen dat jouw identificatie geslaagd is. Dan ben je klaar met de installatie van de Triodos Mobile Key.
Om aan te melden bij Online Banking (op je pc door de QR-code te scannen) of om transacties te bevestigen, zal je vanaf nu uitsluitend je smartphone gebruiken met de door jou gekozen geheime code van 5 cijfers.
Dat is makkelijk omdat je die waarschijnlijk altijd bij je hebt.
Bovendien is het niet langer nodig om ingewikkelde logins en wachtwoorden te onthouden.
Enkel wanneer je jouw telefoon verandert of voor transacties met een hoog risico (bv. grote bedragen) zullen wij opnieuw om de 3-factorcombinatie vragen.
Je kan jouw documenten dan elektronisch ondertekenen door de stappen te volgen die beschreven staan op de eID-site van de Belgische Federale Overheidsdienst. Belangrijk: Vergeet niet de optie ‘Vergrendel het document na ondertekening’ aan te vinken behalve als het om een document gaat dat ook nog door een medewerker van Triodos Bank moet ondertekend worden.
Verkoop je het mobiele apparaat waarop je de Mobile App had geïnstalleerd, de-installeer die dan eerst. In de handleiding van het apparaat vind je hoe je dat doet.
In ieder geval is het ook een goed idee om uw apparaat terug te zetten naar fabrieksinstellingen voor je het doorgeeft of verkoopt. Zo ben je er zeker van dat geen persoonlijke informatie (berichten, foto's,...) achterblijft op het apparaat.
Heeft deze informatie je geholpen ?
Vroeger kon je enkel aanmelden met gebruikersnaam en wachtwoord, een traditionele authenticatiemethode. Nu is er een nieuwe manier: je kunt je aanmelden met de Triodos Mobile Key, een extra functie in de Triodos Mobile Banking app. Je kan er niet alleen mee aanmelden maar ook verrichtingen mee uitvoeren op je computer of smartphone. Dat is:
(veel) sneller: je hoeft niet meer te wachten op een brief met de inloggegevens en hebt in enkele minuten toegang tot je rekeningen.
gemakkelijker: voor je verrichtingen heb je alleen maar je smartphone nodig, die je wellicht altijd bij je hebt. Je hoeft dus geen gebruikersnaam of wachtwoord meer te onthouden
zeer veilig: deze manier van inloggen biedt meer veiligheid, want hij wordt voortdurend geactualiseerd volgens de Europese regelgeving EIDAS (Electronic Identification Authentification and trust Services). Tot slot vermindert deze methode de kans op fraude aanzienlijk doordat je identificatie en authenticatie gegarandeerd zijn.
Hoe gaat dat praktisch in zijn werk?
De Triodos Mobile Key is een functie in de Triodos Mobile Banking app die geactiveerd moet worden.
De procedure is snel en eenvoudig:
Om te beginnen download je (via je smartphone) in de App Store of Play Store de laatste versie van de Triodos Mobile Banking app (Triodos Banking BE).
Kies je taal en klik op ‘Aanmelden’ en dan op ‘Triodos Mobile Key’. Vul dan de informatie in. Je krijgt een e-mail met een verificatiecode. Klik in de app op ‘Volgende’ en vul de verificatiecode in.
Eén enkele keer dien je een opname te maken van de voor- en achterkant van jouw identiteitskaart (wij raden aan om de kaart op een neutraal gekleurde ondergrond, zoals een vel papier, te leggen en erop te letten dat je enkel de kaart fotografeert).
Ook één enkele keer neem je een selfie van jouw gezicht (wij adviseren om voor een neutraal gekleurde muur zonder decoratie te gaan staan en jouw hoofd langzaam opzij te draaien).
Nu kan je een geheime code van 5 cijfers kiezen.
Binnen maximaal 24 uur zullen wij per e-mail bevestigen dat jouw identificatie geslaagd is. Dan ben je klaar met de installatie van de Triodos Mobile Key.
Om aan te melden bij Online Banking (op je pc door de QR-code te scannen) of om transacties te bevestigen, zal je vanaf nu uitsluitend je smartphone gebruiken met de door jou gekozen geheime code van 5 cijfers.
Dat is makkelijk omdat je die waarschijnlijk altijd bij je hebt.
Bovendien is het niet langer nodig om ingewikkelde logins en wachtwoorden te onthouden.
Wil je de Triodos Mobile Key niet gebruiken? Stuur ons een mailbericht op [email protected] of bel 02 548 28 00 en we bezorgen je alsnog een nieuwe gebruikersnaam en/of een nieuw wachtwoord.
Heeft deze informatie je geholpen ?
Alle Triodos-rekeningen voor particulieren zijn gratis. Er zijn geen kosten voor het openen, sluiten en beheren van de rekening.
Dat is zo voor een Triodos termijnrekening, een Triodos Impact Savings spaarrekening en een Triodos Impact Savings Junior spaarrekening.
Heeft deze informatie je geholpen ?
Twee weken voor de vervaldag krijg je een e-mail, waarin we je vragen om aan te geven wat je wenst te doen met het vrijgekomen bedrag.
Je kan vragen om het geld te storten op jouw Triodos spaarrekening.
Je kan een deel of alles herbeleggen op je termijnrekening voor een nieuwe looptijd.
Je kan vragen om gecontacteerd te worden om andere mogelijkheden te bekijken.
Als je ons niets laat weten, storten we het vervallen bedrag op de begunstigde rekening die je koos bij het openen van de termijnrekening.
Beschikt Triodos niet over een geldig tegenrekening, dan wordt het vrijgekomen bedrag op een interne rekening gestort in afwachting van jouw instructies.
Heeft deze informatie je geholpen ?
Triodos Bank zoekt oplossingen die werken voor al haar bijkantoren. itsme is buiten België niet beschikbaar, of toch niet in een mature versie.
Heeft deze informatie je geholpen ?
Biometrische gegevens zijn de fysieke kenmerken die eigen zijn aan een bepaalde persoon.
In de banksector is veiligheid van het allergrootste belang. Bij het openen van uw eerste rekening (bij het aansluiten bij de bank), voor het beheer van uw rekening of om veilig transacties uit te voeren, moeten we controleren of u het wel bent. Bekende traditionele verificatiemethoden zijn de digipass of de combinatie van een login en een wachtwoord.
De Triodos Mobile Key is een nieuwe digitale verificatiemethode die het hoogste veiligheidsniveau garandeert en uw akkoord vereist voor de verwerking van uw biometrische gegevens.
Uw biometrische gegevens worden alleen gebruikt voor de beveiligde identificatieprocedure. Die bestaat uit een combinatie van verschillende verificatiefactoren:
smartphone (of tablet) en identiteitskaart (wat u heeft)
gezichtsregistratie (wie u bent)
een 5-cijferige geheime code (wat u weet)
Deze unieke combinatie van verschillende factoren vermindert het risico op fraude aanzienlijk, aangezien identiteitsdiefstal zo uiterst moeilijk wordt gemaakt.
Deze procedure vindt maar één keer plaats. Daarna zullen uw smartphone en de door u gekozen 5-cijferige code dienen als identificatiemethode om u aan te melden bij de online bank.
Alleen als u van telefoon verandert of voor transacties met een hoog risico (bv. grote bedragen), wordt u opnieuw om de 3-factorcombinatie gevraagd.
Meer informatie over de verwerking van uw gegevens vindt u in ons privacycharter.
Heeft deze informatie je geholpen ?
Neen. Wij vinden relaties en contacten tussen mensen heel belangrijk, maar we versterken wel onze multichannel-aanpak. We integreren digitalisering in onze administratieve procedures. Het gebruik van de meest recente technologieën en van multifactoridentificatie biedt meer veiligheid. En onze klanten meer snelheid/flexibiliteit/gebruiksvriendelijkheid aanbieden, leidt tot meer efficiëntie.
Op die manier kunnen we onze medewerkers vrijstellen van taken die geautomatiseerd kunnen verlopen. Zo kunnen zij zich meer toeleggen op vragen waar hun expertise nuttig is, waar hun advies een echte meerwaarde heeft, en waar de technologie niet van pas komt, bijvoorbeeld om met jou te spreken over een grote belegging of een hypothecaire lening.
Wij zijn een middelgrote bank en het gebruik van digitale technologieën is onze manier om onze groei en kosten te beheren zodat we onze opdracht verder kunnen vervullen.
Heeft deze informatie je geholpen ?
Een bankattest is een officieel document dat jouw Triodos rekeningnummer bevestigt.
Het saldo kan desgewenst ook vermeld worden.
Het is ook mogelijk om de taal van het attest te kiezen.
Je kan zelf een gratis bankattest downloaden vanuit Internet Banking.
Het attest kan je downloaden door in te loggen in Internet Banking en vervolgens te navigeren naar Self Service > Downloads > Bankattest.
Heeft deze informatie je geholpen ?
Ben je verhuisd ?
Zodra je adres officieel is gewijzigd, geef je jouw nieuwe adres aan ons door:
via Internet Banking > Self Service > Domicilieadres > Wijzigen
via de Mobile app > Meer > Persoonlijke gegevens
Heb je een nieuw telefoonnummer of emailadres?
Dit kan je zelf aanpassen in Internet Banking via het menu Self Service of in de app via het menu 'Meer' en dan "Persoonlijke gegevens".
Ben je een particulier en ben je al klant bij Triodos? Wil je gemakkelijk en snel een nieuwe rekening openen? Dat kan via de Triodos Mobile Banking app:
Log in op de app
Klik op Meer > Een rekening openen. Kies dan het type rekening dat je wilt openen: een effectenrekening, een Triodos Impact Savings spaarrekening of een Triodos Impact Portfolio.
Volg de stappen om de rekening van jouw keuze te openen.
In de toekomst zullen ook andere soorten rekeningen op dezelfde wijze kunnen worden geopend.
Heeft deze informatie je geholpen ?
Stuur ons de nummers van de ontbrekende rekeningen via:
per post naar: Triodos Bank, Customer Administration, Boudewijnlaan 31/5 - 1000 Brussel
Goed om te weten: in Internet Banking en in de app zie je enkel de rekeningen waarvoor je toegang tot Online Banking hebt aangevraagd, ofwel bij het openen van je rekening, ofwel via een apart aanvraagformulier. Als een van je rekeningen (of die van je kind) niet verschijnt, moeten we die toevoegen aan je eerdere aanvraag tot toegang.
Heeft deze informatie je geholpen ?
Nee. Alleen een wettelijke vertegenwoordiger (een of twee ouders) van een minderjarig kind kan een Junior spaarrekening openen. Het minderjarige kind is houder van de rekening.
Eens de rekening geopend is, kan iedereen geld erop storten.
Heeft deze informatie je geholpen ?
Huurwaarborgrekeningen kunnen geopend worden voor:
Klanten van sociale immokantoren (Logement pour tous, la Maïs, IRIS, La Baïta, Comme chez toi of AISAC) Professionele klanten met een krediet bij ons
Om de rekening te openen, neem je contact op met onze diensten via [email protected].
Heeft deze informatie je geholpen ?
Ja, daar zijn kosten aan verbonden.
Een contract verbreken: altijd dossierkosten
Je kunt je kapitaal normaal gezien alleen op de vervaldag opvragen. Vraag je je geld vroeger op, dan verbreek je jouw contract en moet je dossierkosten betalen. Die bedragen 1 % van het totaalbedrag van het contract (met een maximum van 250 euro).
Moet ik een verbrekingsvergoeding betalen?
Je moet een verbrekingsvergoeding betalen voor de resterende looptijd indien de referentierentevoet voor de resterende looptijd van het contract op het moment van de verbreking hoger is dan de referentierentevoet op de begindatum van het termijncontract. Als de nieuwe referentierentevoet lager of gelijk is, dan betaal je geen verbrekingsvergoeding, enkel dossierkosten.
Hoeveel bedraagt de verbrekingsvergoeding?
Wij maken hiervoor gebruik van de OLO-referentievoet. OLO staat voor 'Obligation Linéaire/Lineaire Obligatie'. We berekenen het verschil tussen de referentierentevoet op de begindatum van het contract, voor de volledige looptijd van het contract, en de referentierentevoet op de datum van de verbreking, voor de resterende looptijd van het contract.
Een fictief voorbeeld:
Op 01/03/2020 begon je termijncontract ter waarde van 10.000 euro met een looptijd van 10 jaar en met referentierentevoet van -0.10 %.
Drie jaar later, op 01/03/2023 verbreek je het contract. De referentierentevoet bedraagt op die dag 2,50 % en de resterende looptijd was normaal gezien nog 7 jaar.
Het verschil tussen beide referentierentevoeten bedraagt 2,60 % (2,50 % - (-0,10 %).
Toegepast op de resterende looptijd (7 jaar) van het contract (10.000 euro), geeft dit: 2,60 % x 7 jaar x 10.000 euro = 1.820 euro.
Dat bedrag actualiseren we aan de hand van de inflatie en dat geeft dan 1.648,87 euro.
Kan ik vrijstelling van verbrekingsvergoeding krijgen?
Je kunt alleen worden vrijgesteld van een verbrekingsvergoeding als je het contract verbreekt in het kader van een eerste of enig woonproject. De dossierkosten van 1 % blijven ook in dit kader behouden.
Vermeld duidelijk in de aanvraag voor de verbreking van het termijncontract dat het gaat om een eerste of enig woonproject. De bank kan je vragen om je aanvraag te staven met documenten.
Vragen over een vroegtijdige stopzetting van een termijncontract?
Of vul de formulier “Wijzigingen in de Online Banking-instellingen voor particuliere klanten” in en stuur het ondertekend terug via Internet Banking, via e-mail naar [email protected] of per post.
Ter info of ter herinnering:
Vanaf je Triodos Impact Savings spaarrekening kun je alleen geld overschrijven naar vooraf vastgelegde begunstigde rekeningen. Die moeten op jouw naam staan of op naam van je medetitularis en geopend zijn bij een Belgische bank.
Voor een Triodos Impact Savings Junior rekening moeten de begunstigde rekeningen eveneens in België geopend zijn en op naam van de minderjarige. Als het rekeningen bij Triodos Bank in België zijn, kunnen ze ook op naam staan van de wettelijke vertegenwoordigers.
Triodos Foundation steunt kleinschalige projecten in België die een duidelijke impact hebben: sociaal, ecologisch of cultureel. Voorbeelden zijn projecten in domeinen als jeugdzorg, milieu, kunst en cultuur, onderwijs of gezondheidszorg. De bijdrage van Triodos Foundation moet een reëel verschil maken voor het begunstigde project.
De middelen van Triodos Foundation zijn afkomstig van rechtstreekse giften van burgers.
Triodos Fonds en Triodos Foundation, wat is het verschil?
Triodos Fonds is de officiële naam van de juridische entiteil, een vzw opgericht in 1993, om de ontwikkelingen aan te moedigen van positieve, vernieuwende, kleinschalige projecten die plaatselijk een grote verandering willen realiseren. Triodos Foundation is de naam die gebruikt wordt in de communicatie vanaf mei 2021.
Aan welke criteria moet je project voordoen om in aanmerking te komen voor een schenking van Triodos Foundation ?
Je project wordt in België ontwikkeld.
Je project beoogt een maatschappelijk doel, geen winstgevend doel.
Je project is bij voorkeur kleinschalig of moet nog opgestart worden. Er zal rekening gehouden worden met de mogelijke ontwikkeling op grotere schaal.
De schenking van Triodos Foundation heeft een grote impact op de concrete opstart van je project.
Hoe kan ik steun aanvragen bij Triodos Foundation? Vul het formulier op die pagina om een aanvraagformulier te ontvangen.
De aanvraag moet 4 maanden vóór de start van uw project gebeuren. Het evaluatiecomité van Triodos Foundation vergadert 4 keer per jaar om de aanvragen van de projecten te bespreken. Daarna krijgt u een brief met daarin de beslissing van het comité.
Heeft deze informatie je geholpen ?
De vroegere manier van aanmelden met gebruikersnaam en wachtwoord wordt niet meer aangeboden. Voortaan kan je aanmelden met de Triodos Mobile Key, een extra functie in de Triodos Mobile Banking app. Je kan er niet alleen mee aanmelden maar ook verrichtingen mee uitvoeren op je computer of smartphone. Dat is:
(veel) sneller: je hoeft niet meer te wachten op een brief met de inloggegevens en hebt in enkele minuten toegang tot je rekeningen.
gemakkelijker: voor je verrichtingen heb je alleen maar je smartphone nodig, die je wellicht altijd bij je hebt. Je hoeft dus geen gebruikersnaam of wachtwoord meer te onthouden
zeer veilig: deze manier van inloggen biedt meer veiligheid, want hij wordt voortdurend geactualiseerd volgens de Europese regelgeving EIDAS (Electronic Identification Authentification and trust Services). Tot slot vermindert deze methode de kans op fraude aanzienlijk doordat je identificatie en authenticatie gegarandeerd zijn.
Je hebt van ons al een e-mail of brief gekregen over de veranderingen die gaande zijn en over de voordelen van de Triodos Mobile Key. Je krijgt ook nog een verificatiecode van ons om de Triodos Mobile Key te activeren. Vervolgens hoef je alleen nog de stappen op je scherm te doorlopen. Dat gaat snel, in enkele minuten.
Heeft deze informatie je geholpen ?
Je kan je rekeninguittreksels als pdf downloaden in Internet Banking via Self Service > Downloads.
De frequentie van je rekeninguittreksels kan je wijzigen via Rekeningen instellen > Instellingen van je rekeninggegevens.
Op diezelfde plaats, onderaan, kan je ervoor kiezen om rekeninguittreksels niet langer per post te ontvangen door het vakje uit te vinken.
In de Triodos Mobile Banking app kan je je papieren rekeninguittreksels deactiveren via Meer > Rekeningen instellen.
Heeft deze informatie je geholpen ?
Uw cookies kiezen
Triodos Bank gebruikt cookies om je beter en persoonlijker van dienst te zijn. Daarnaast zetten we cookies in om de website goed te laten functioneren en om anonieme informatie te verzamelen waarmee we de website kunnen verbeteren. Ook gebruiken we cookies van derden voor marketingdoeleinden. Door op ‘Aanvaard alle cookies’ te klikken, geef je hier toestemming voor. Wil je meer uitleg over elk type cookie of wil je de standaardcookie-instellingen aanpassen, klik dan op ‘Mijn cookievoorkeuren’.