Zichtrekening
Hoe kunnen wij u helpen?
Hoe kunnen wij u helpen?
Nee, dat kan niet.
Dat kan alleen via een overschrijving. Cash geld storten kan niet.
Uw rekening kunt u ook met verschillende mobiele en online betaaloplossingen associëren.
Het manueel exporteren van uw rekeninguittreksels is verleden tijd met CodaBox. Uw boekhouding is altijd up-to-date en u vermijdt fouten, wat een enorme tijdswinst betekent voor u en uw boekhouder.
Uw toestemming geven volstaat zodat CodaBox u de rekeninguittreksels van uw Triodos zicht-, spaar- en/of termijnrekening automatisch ter beschikking stelt in uw boekhoudpakket.
Triodos Bank rekent u voor die dienst geen kosten aan. CodaBox zal rechtstreeks factureren aan uw boekhouder of het administratiekantoor/fiduciair waarmee u werkt.
Ja, we aanvaarden nu ook een elektronische handtekening, maar alleen als u die met uw Belgische identiteitskaart plaatst. Andere elektronische handtekeningen aanvaarden we niet.
Concreet: voor elk aanvraagdocument dat naar Triodos Bank wordt teruggestuurd, kunt u uw elektronische handtekening plaatsen (met uw Belgische identiteitskaart) in de plaats van dat handgeschreven te doen.
Stuur ons daarna het elektronisch ondertekende document bij voorkeur per beveiligd bericht (via Internet Banking) terug of als u nog geen toegang hebt tot Internet Banking kan dat ook per e-mail .
Een paar aandachtspunten:
Ja, die 9 EUR per trimester dient als vergoeding voor de diensten die gelinkt zijn aan het gebruik van een zichtrekening.
De wet ter voorkoming van witwassen van geld en financiering van terrorisme verplicht banken om de uiteindelijke begunstigden van hun klanten te identificeren, in het bijzonder wanneer die klanten vennootschappen zijn of andere juridische constructies met of zonder rechtspersoonlijkheid die geld beheren of uitkeren. Die vennootschappen en andere juridische constructies zijn ook verplicht om de identiteit van hun uiteindelijke begunstigden mee te delen.
De excelfile voor het invullen van de verklaring over de identitieit van de uiteindelijke begunstigden is op vraag beschikbaar. De verklarende nota vindt u alvast hieronder.
De wetgeving tot voorkoming van het gebruik van het financiële stelsel voor het witwassen van geld en de financiering van terrorisme verplicht de banken om de uiteindelijke begunstigden van hun klanten te identificeren en hun identiteit te controleren als het gaat om rechtspersonen of andere juridische constructies.
Toepasselijke Belgische regelgeving:
De wetgeving bepaalt dat de uiteindelijke begunstigden van een organisatie de natuurlijke personen zijn “voor wiens rekening of ten voordele van wie een verrichting wordt uitgevoerd of een zakelijke relatie wordt aangegaan of die de uiteindelijke eigenaar zijn van de klant of er de controle over uitoefenen”.
De excelfile voor het invullen van de verklaring over de identitieit van de uiteindelijke begunstigden is op vraag beschikbaar. De verklarende nota vindt u alvast hieronder.
U kunt er al een paar jaren voorr kiezen om alleen nog elektronische rekeninguittreksels te krijgen. Dat is ecologischer en even veilig. U vermijdt daardoor ook eventuele kosten (zie bijgaande tarieflijsten).
U kunt op elk moment via Internet Banking uw keuze aanpassen in de instellingen van elke rekening. U kunt ook de periodiciteit van uw rekeninguittreksels bepalen. De periodiciteit geeft aan hoe vaak de rekeninguittreksels worden aangemaakt. U kunt een andere keuze maken voor elke rekening die u in Internet Banking beheert.
Is uw organisatie verhuisd?
Vul het wijzigingsformulier voor contactgegevens voor professionelen in en stuur het ondertekend en per post naar ons op in een gesloten enveloppe samen met een kopie van de meest recente publicatie in het Belgisch Staatsblad. U kunt alles ook ingescand via een beveiligd bericht in Internet Banking opsturen.
Hebt u een nieuw e-mailadres of telefoonnummer?
U kunt uw instellingen via Internet Banking wijzigen. U kunt ons ook een e-mail naar info@triodos.be sturen met uw nieuwe gegevens of bellen naar 02 548 28 51.
Andere wijzigingen in het beheer?
Vul dan het wijzigingsformulier in dat past bij uw rechtsvorm en stuur het ondertekend en per post naar ons op in een gesloten enveloppe samen met de gevraagde documenten.
Er is momenteel een wachttijd van ongeveer 7 tot 8 weken voor het wijzigen van een zichtrekening. We begrijpen dat dit vervelend is voor u en verontschuldigen ons voor de vertraging.
Om documenten elektronisch te ondertekenen, hebt u het volgende nodig:
U kunt uw documenten dan elektronisch ondertekenen door de stappen te volgen die beschreven staan op de eID-site van de Belgische Federale Overheidsdienst.
Belangrijk: Vergeet niet de optie ‘Vergrendel het document na ondertekening’ aan te vinken behalve als het om een document gaat dat ook nog door een medewerker van Triodos Bank moet ondertekend worden.
Kijk voor alle details of bij technische problemen op de pagina met vragen en antwoorden van de eID-site van de Belgische Federale Overheidsdienst of neem rechtstreeks contact op met hen.
Nee. Een betaalkaart kunnen we momenteel niet aanbieden. We analyseren wel de mogelijkheid om die dienst te ontwikkelen.
In afwachting hiervan kunnen wij u verzekeren dat wij continu werken aan het verbeteren en het vervolledigen van ons professioneel aanbod. Met onze Triodos Mobile Banking app bijvoorbeeld kunt u nu al uw overschrijvingen en doorlopende opdrachten invoeren wanneer u dat het best uitkomt.
U kunt uw Business zichtrekening ook koppelen aan bestaande betaaloplossingen die op de markt zijn. U vindt meer info over die aanvullende diensten in de rubriek ‘Diensten’ op de Zichtrekening Business pagina.
De verklaring over de identiteit van de uiteindelijke begunstigden is op vraag beschikbaar en moet ingevuld en ondertekend worden door de personen die statutair gemachtigd zijn om de vennootschap of entiteit te vertegenwoordigen. De verklarende nota vindt u alvast hieronder.
Dat is afhankelijk van het bedrag en het land. Raadpleeg hier de tarieflijst.
Hebt u nog vragen? Neem dan contact op met een medewerker van de dienst betalingsverkeer:
Een zicht- of spaarrekening afsluiten:
Stuur ons het document voor het afsluiten van een rekening ingevuld en ondertekend door alle bevoegde personen van de organisatie terug via de post of ingescand via een beveiligd bericht in Internet Banking.
Een termijnrekening afsluiten:
U betaalt altijd dossierkosten en als er nog een contract is dat niet op vervaldag is, betaalt u ook een wederbeleggingsvergoeding (zie de tarieflijst voor alle details)
Een effectenrekening of Triodos Impact Portfolio afsluiten:
Wij zullen automatisch al uw beleggingen verkopen.
Hebt u vragen? Neem dan zeker contact op met een medewerker van Customer Services.
De creditrentevoet is van toepassing op Triodos zichtrekeningen en spaarrekeningen (Plus) Business.
Als de volledig beschikbare middelen op alle Triodos zichtrekeningen en spaarrekeningen (Plus) Business op naam van eenzelfde organisatie maandelijks gemiddeld boven de 500.000 euro uitkomen, is er sinds 1 juli 2020 een negatieve rente van toepassing. Als een deel van de middelen op een rekening geblokkeerd is, bijvoorbeeld in het kader van een bankgarantie of een kredietcontract, wordt dat niet-beschikbare bedrag niet meegenomen in de maandelijkse berekening.
Triodos Bank leent alleen geld aan ondernemers die zich inzetten voor en meewerken aan positieve verandering. Het onderzoek van die kredietdossiers gebeurt zeer grondig en er is dus altijd een lange doorlooptijd tussen het ogenblik dat wij spaargeld ontvangen en het moment dat wij het effectief kunnen uitlenen.
Banken moeten bovendien altijd een deel van de toevertrouwde middelen onder de vorm van ‘liquiditeiten’, ook wel ‘buffer’ genaamd, behouden. Net zoals andere banken, plaatst Triodos Bank haar liquiditeiten bij de Europese Centrale Bank (ECB). Zij rekent voor die dienst een negatieve interest aan.
Nee. Die beslissing is vóór de COVID-19-crisis genomen en staat er volledig los van.
Aan het einde van elke maand worden de gemiddelde bedragen op zichtrekeningen en spaarrekeningen van eenzelfde organisatie samengeteld. Als de som boven de 500.000 EUR uitkomt, wordt een negatieve interest van -0,50% (op jaarlijkse basis) geheven op het bedrag dat erboven uitkomt. Als het berekende gemiddelde in die maand lager is dan 500.000 EUR, bedraagt de creditrentevoet 0%.
Op het einde van elke maand tellen we de dagelijks beschikbare saldo’s op zichtrekeningen en spaarrekeningen van eenzelfde organisatie samen. Die som wordt dan gedeeld door het aantal dagen van de maand.
Bijvoorbeeld:
U hebt een rekening met een beschikbaar saldo van 100.000 EUR. Op de 21e dag van de maand schrijft u het volledige bedrag over naar een andere rekening (buiten Triodos). Het gemiddelde saldo van uw rekening aan het einde van de maand bedraagt dan 64.516,13 EUR, zie ook onderstaande tabel.
1
100.000 €100.000 €2100.000 €200.000 €3100.000 €300.000 € 4100.000 €400.000 € 5100.000 €500.000 € 6100.000 €600.000 € 7100.000 €700.000 € 8100.000 €800.000 €9100.000 €900.000 € 10100.000 €1.000.000 € 11100.000 €1.100.000 € 12100.000 €1.200.000 € 13100.000 €1.300.000 € 14100.000 €1.400.000 € 15100.000 €1.500.000 € 16100.000 €1.600.000 € 17100.000 €1.700.000 € 18100.000 €1.800.000 € 19100.000 €1.900.000 € 20100.000 €2.000.000 € 210 €2.000.000 € 220 € 2.000.000 € 230 € 2.000.000 € 240 € 2.000.000 € 250 € 2.000.000 € 260 € 2.000.000 € 270 € 2.000.000 € 280 € 2.000.000 € 290 € 2.000.000 € 300 € 2.000.000 € 310 € 2.000.000 €Maandelijks berekenen we de rente in functie van het aantal dagen in die maand. Bijvoorbeeld: 30/365 voor de maanden met 30 dagen, 31/365 voor de maanden met 31 dagen.
Bijvoorbeeld:
Op het einde van de maand november bedraagt het gemiddelde saldo op alle spaarrekeningen samen 550.000 euro.
Er wordt dan een creditrente van -0,5 % aangerekend op 50.000 euro.
De maand november telt 30 dagen. Op jaarbasis komt dat dus neer op: (50.000 euro * 0,5%)*(30/365) = 20,54 euro.
In dat geval maken we de som van de gemiddelde saldo’s van de verschillende rekeningen waarvan u titularis bent.
Bijvoorbeeld:
U bent titularis van een spaar- én een zichtrekening.
Het maandgemiddelde van uw spaarrekening bedraagt 300.000 EUR.
Het maandgemiddelde van uw zichtrekening bedraagt 250.000 EUR.
Het totaal is dus 550.000 EUR, waardoor een rente van -0.5% van toepassing is op 50.000 EUR.
Die beslissing is helemaal onafhankelijk genomen en veel eerder dan het begin van de COVID-19-crisis. Wij steunen onze klanten in hun financiering. Deze maatregel geldt enkel voor deposito’s en alleen voor bedragen hoger dan 500.000 EUR. De maatregel past in het evenwichtig beheer van de bank in de context van extreem lage interestvoeten en bijkomende kosten vanwege de toenemende vereisten op het vlak van regelgeving.
Triodos Bank waakt over haar rendabiliteit en werkt aan haar efficiëntie.. Haar werknemers krijgen geen bonussen uitgekeerd en geen opties op aandelen aangeboden.
Maar de opvolging van fraudegevallen, de hogere vereisten op het vlak van veiligheid en de bescherming van gegevens van onze klanten, , de kleinere winstmarges op kredietverlening en de negatieve interesten die we aan de Europese Centrale Bank moeten betalen, zijn voortdurend stijgende kosten die de negatieve rente noodzakelijk maken.
Door de rente te berekenen op het gemiddelde van de saldo’s op zicht- en spaarrekeningen, is de mogelijke invloed van tijdelijke saldoschommelingen beperkt.
Het is alleen als het maandelijkse gemiddelde hoger is dan 500.000 EUR, dat de negatieve interest van -0,50% zal toegepast worden en dan alleen maar op het bedrag dat erboven uitkomt.
De limiet van 2 miljoen EUR per rekening is geen actueel gegeven meer en dus is er geen maximumbedrag meer voorzien. De klant kan zo vrij zijn beschikbare fondsen beheren.
Uw rekening werd gedebiteerd voor een bedrag dat u eerder had ontvangen. De melding op uw rekeninguittreksel luidt: 'Correctie dubbele betaling' of 'Correctie niet-uitgevoerde betaling voor technische redenen'?
Het Reglement voor SEPA betalingen (betalingen in euro’s) laat de bank van de opdrachtgever van een overschrijving toe aan de bank van de begunstigde uitzonderlijk de annulering van de overschrijving vragen. Dat is enkel mogelijk in geval van een technisch probleem of een dubbele betaling en dat binnen de 10 dagen na de uitvoering van de betaling.
Neem contact met de opdrachtgever voor meer info over die verrichting.
U kunt ervoor kiezen om uw boekhouding te vergemakkelijken dankzij ons partnership met CodaBox.
CodaBox is een Belgisch bedrijf, sinds 2011 dé specialist voor het aanleveren van geautomatiseerde CODA-bestanden. Zij fungeren als tussenpersoon tussen de banken die rekeninguittreksels leveren en de boekhouders (intern/extern) die de bankverrichtingen registreren in het boekhoudsysteem van hun klanten.
CodaBox haalt alle elektronische rekeninguittreksels en stelt ze ter beschikking van elk bedrijf voor rekening van het boekhoudkantoor of voor zichtzelf en dat bij alle banken waar het bedrijf rekeningen heeft.
Hiervoor kunnen verschillende redenen zijn:
U kunt geweigerde verrichtingen nakijken in het menu "In behandeling/memodatum" > "Geweigerde verichtingen". Neem contact op met een medewerker van Customer Services op het nummer 02 548 28 51 als u hierover vragen hebt.
Bij het openen van een rekening:
Om volmacht te geven, vult u de gegevens van de volmachtdrager in op het formulier.
De handtekeningkaart vult u in als titularis en u vraagt aan de persoon die u volmacht geeft om het formulier en de handtekeningkaart te tekenen als volmachtdrager.
Bij het formulier voor het openen van uw rekening voegt u een recto-versokopie van de identiteitskaart van de volmachtdrager(s).
Een volmacht geven of verwijderen na het openen van een rekening:
Als u het achteraf wilt doen, neem dan contact op met een medewerker van Customer Services om uw vraag te behandelen.
Een CODA (CODed statement of Account) of gecodeerd rekeninguittreksel is een elektronisch bestand met daarin de gegevens vermeld op uw rekeninguittreksels en hun bijlagen.
Iedere beweging op uw rekening wordt op gestructureerde wijze geïdentificeerd aan de hand van een eigen code, waardoor uw IT-systeem die beweging ondubbelzinnig kan herkennen en opnemen in uw boekhouding.
Neem contact op met uw leverancier om een domiciliëringsmandaat op te stellen waardoor uw betalingen automatisch kunnen betaald worden.
U kunt een domiciliëring niet zelf opstellen via Internet Banking maar u kunt het zelf stopzetten.
Alle professionele rekeningen worden online beheerd, via Intenet Banking of via de Mobile Banking app.
U hebt de modaliteiten voor het beheer van uw rekeningen bepaald bij het openen van uw rekening via het openingsformulier.
Als u wijzigingen wilt aanbrengen voor het beheer van uw rekeningen, vul dan het specifieke wijzigingsformulier in
en stuur het ingevuld en ondertekend per post terug naar
Triodos Bank
Customer Administration
Hoogstraat 139/3
1000 Brussel.
Hebt u vragen?Onze medewerkers geven u graag een antwoord.
Hebt u meerdere zichtrekeningen Business en/of spaarrekeningen Business (Plus), dan wordt de negatieve rente gedebiteerd van de eerste rekening die bij Triodos Bank is geopend (rekening met de vroegste openingsdatum), ongeacht of dat een zicht- of spaarrekening is. Als u het bedrag van een andere rekening wilt laten debiteren, contacteer dan uw relatiebeheerder of de klantendienst (via een bericht in Internet Banking of via e-mail naar info@triodos.be).
De uiteindelijke begunstigden zijn de natuurlijke personen die de vennootschap/juridische constructie bezitten of er de uiteindelijke controle over hebben, direct of indirect (via tussenliggende vennootschappen). Meestal zijn het de grootaandeelhouders, de voornaamste begunstigden en de besluitvormers.
De wet maakt een onderscheid naargelang het over een vennootschap of een juridische constructie gaat. De gedetailleerde informatie over wie als uiteindelijke begunstigde wordt beschouwd en welke vakken u moet aanvinken en invullen op de verklaring, vindt u ook bij die vakken zelf en/of in de verklarende nota die deel uitmaakt van die verklaring.
De excelfile voor het invullen van de verklaring over de identitieit van de uiteindelijke begunstigden is op vraag beschikbaar. De verklarende nota vindt u alvast hieronder.
SEPA staat voor Single Euro Payments Area, een eengemaakte Europese betaalmarkt. Die zal ervoor zorgen dat consumenten, bedrijven en overheden hun betalingen kunnen uitvoeren naar alle lidstaten van de Europese Unie, de lidstaten van de Europese Vrijhandelsorganisatie (EFTA) en Monaco en dat met dezelfde betaalinstrumenten (kaarten, overschrijvingen, domiciliëringen).
SEPA bestaat uit volgende elementen: de euro als eenheidsmunt, het IBAN-rekeningnummer als rekeningidentificatie en de BIC als bankidentificatie.
Meer info op www.sepabelgium.be.
Ja, dat kan via Internet Banking.
Als u niet met Internet Banking werkt, dan stuurt u een aanvraagformulier met handtekening per fax of per post naar onze dienst betalingsverkeer.
Niet gevonden wat u zocht?
Neem contact met ons op