U kunt ervoor kiezen om uw boekhouding te vergemakkelijken dankzij ons partnership met CodaBox.
CodaBox is een Belgisch bedrijf, sinds 2011 dé specialist voor het aanleveren van geautomatiseerde CODA-bestanden. Zij fungeren als tussenpersoon tussen de banken die rekeninguittreksels leveren en de boekhouders (intern/extern) die de bankverrichtingen registreren in het boekhoudsysteem van hun klanten.
CodaBox haalt alle elektronische rekeninguittreksels en stelt ze ter beschikking van elk bedrijf voor rekening van het boekhoudkantoor of voor zichtzelf en dat bij alle banken waar het bedrijf rekeningen heeft.
Heeft deze informatie u geholpen ?
Ja, we aanvaarden nu ook een elektronische handtekening, maar alleen als u die met uw Belgische identiteitskaart plaatst. Andere elektronische handtekeningen aanvaarden we niet.
Concreet: voor elk aanvraagdocument dat naar Triodos Bank wordt teruggestuurd, kunt u uw elektronische handtekening plaatsen (met uw Belgische identiteitskaart) in de plaats van dat handgeschreven te doen.
Stuur ons daarna het elektronisch ondertekende document bij voorkeur per beveiligd bericht (via Internet Banking) terug of als u nog geen toegang hebt tot Internet Banking kan dat ook per e-mail .
Een paar aandachtspunten:
Wanneer u elektronisch tekent, zorg er dan voor dat u de optie ‘Vergrendel het document na ondertekening’ aanvinkt, anders wordt uw aanvraag niet aanvaard.
Als er voor een document meer dan één handtekening nodig is, moeten ze ofwel allemaal elektronisch ofwel allemaal handgeschreven zijn. Een combinatie van handgeschreven en elektronische handtekeningen op hetzelfde document wordt niet aanvaard.
U kunt er al een paar jaren voorr kiezen om alleen nog elektronische rekeninguittreksels te krijgen. Dat is ecologischer en even veilig. U vermijdt daardoor ook eventuele kosten (zie bijgaande tarieflijsten).
U kunt op elk moment via Internet Banking uw keuze aanpassen in de instellingen van elke rekening. U kunt ook de periodiciteit van uw rekeninguittreksels bepalen. De periodiciteit geeft aan hoe vaak de rekeninguittreksels worden aangemaakt. U kunt een andere keuze maken voor elke rekening die u in Internet Banking beheert.
U kunt uw documenten dan elektronisch ondertekenen door de stappen te volgen die beschreven staan op de eID-site van de Belgische Federale Overheidsdienst. Belangrijk: Vergeet niet de optie ‘Vergrendel het document na ondertekening’ aan te vinken behalve als het om een document gaat dat ook nog door een medewerker van Triodos Bank moet ondertekend worden.
Een belangrijke vorm van internetfraude gebeurt via phishing. Het doel van phishing is het verzamelen van uw persoonlijke, geheime gegevens. Dat gebeurt op verschillende manieren: via e-mail, via een pop-up, via uw favorieten (een van uw favoriete links werd aangepast waardoor u op een andere site belandt) en zelfs telefonisch en via sms.
Laat u niet misleiden door een e-mail die afkomstig lijkt te zijn van een bekend bedrijf waarin u onder het mom van ‘controle of update van bestanden’ gevraagd wordt om te klikken op een link om uw persoonlijke gegevens aan te vullen!
Triodos Bank en andere betrouwbare bedrijven, zullen u nooit vragen om op zo'n manier dat soort gegevens te verstrekken.
Let ook op met informatie die u achterlaat op sociale netwerksites, bijvoorbeeld op Facebook en Netlog. Bepaalde gegevens zijn immers een goede bron van inlichtingen voor criminelen.
Wat kunt u doen?
Controleer altijd of het adres van uw Internet Bankingsessie begint met https://banking.triodos.be/. Als dat niet het geval is, bent u op een valse website beland. Verlaat die zo snel mogelijk.
Hebt u een verdachte e-mail ontvangen in naam van Triodos Bank? Stuur die e-mail (inclusief eventuele bijlagen) onmiddellijk door naar phishing@triodos.be.
U kunt ook contact opnemen met onze helpdesk Online Banking op 02 548 28 00, van maandag tot vrijdag van 9 tot 17 uur.
Voor meer informatie over ‘phishing’ en andere fraudetechnieken kunt u ook terecht op de site van Febelfin: http://www.safeinternetbanking.be/nl.
Heeft deze informatie u geholpen ?
Alle Business rekeningen zijn niet automatisch gelinkt en zichtbaar in Internet Banking of de Mobile Banking app.
Vraag ons om het wijzigingsdocument of stuur ons een beveiligd bericht in Internet Banking. Zodra we uw ondertekende aanvraag verwerkt hebben, zult u de rekeningen van uw organisatie terugvinden via Online Banking.
Heeft deze informatie u geholpen ?
Dat is afhankelijk van het bedrag en het land. Raadpleeg hier de tarieflijst.
Hebt u nog vragen? Neem dan contact op met een medewerker van de dienst betalingsverkeer:
U kunt de pagina's het best bekijken met de volgende browsers:
Microsoft Internet Explorer 8 of hoger
Mozilla Firefox 10.0 of hoger
Safari 5.0 of hoger
Chrome 20.0 of hoger
Heeft deze informatie u geholpen ?
Nee, dat kan niet.
voor internationale betalingen in USD is het embargo van de Verenigde Staten op banken in Cuba nog altijd uitgebreid van toepassing. Transacties in USD zijn dus niet mogelijk.
voor internationale betalingen in EUR is Triodos Bank voor de afhandeling afhankelijk van een correspondentbank. Momenteel laat die geen transacties naar Cuba toe. Zodra daar verandering in komt, passen we onze dienstverlening aan.
Heeft deze informatie u geholpen ?
Dat kan alleen via een overschrijving. Cash geld storten kan niet.
Uw rekening kunt u ook met verschillende mobiele en online betaaloplossingen associëren.
Heeft deze informatie u geholpen ?
Het manueel exporteren van uw rekeninguittreksels is verleden tijd met CodaBox. Uw boekhouding is altijd up-to-date en u vermijdt fouten, wat een enorme tijdswinst betekent voor u en uw boekhouder.
Uw toestemming geven volstaat zodat CodaBox u de rekeninguittreksels van uw Triodos zicht-, spaar- en/of termijnrekening automatisch ter beschikking stelt in uw boekhoudpakket.
Triodos Bank rekent u voor die dienst geen kosten aan. CodaBox zal rechtstreeks factureren aan uw boekhouder of het administratiekantoor/fiduciair waarmee u werkt.
Uw rekening werd gedebiteerd voor een bedrag dat u eerder had ontvangen. De melding op uw rekeninguittreksel luidt: 'Correctie dubbele betaling' of 'Correctie niet-uitgevoerde betaling voor technische redenen'?
Het Reglement voor SEPA betalingen (betalingen in euro’s) laat de bank van de opdrachtgever van een overschrijving toe aan de bank van de begunstigde uitzonderlijk de annulering van de overschrijving vragen. Dat is enkel mogelijk in geval van een technisch probleem of een dubbele betaling en dat binnen de 10 dagen na de uitvoering van de betaling.
Neem contact met de opdrachtgever voor meer info over die verrichting.
Heeft deze informatie u geholpen ?
Ja, die 9 EUR per trimester dient als vergoeding voor de diensten die gelinkt zijn aan het gebruik van een zichtrekening.
Heeft deze informatie u geholpen ?
Hiervoor kunnen verschillende redenen zijn:
er is onvoldoende saldo op uw rekening
uw rekening is geblokkeerd omdat wij nog niet over alle documenten beschikken
uw betaling werd niet geautoriseerd
U kunt geweigerde verrichtingen nakijken in het menu "In behandeling/memodatum" > "Geweigerde verichtingen". Neem contact op met een medewerker van Customer Services op het nummer 02 548 28 51 als u hierover vragen hebt.
Heeft deze informatie u geholpen ?
De wet ter voorkoming van witwassen van geld en financiering van terrorisme verplicht banken om de uiteindelijke begunstigden van hun klanten te identificeren, in het bijzonder wanneer die klanten vennootschappen zijn of andere juridische constructies met of zonder rechtspersoonlijkheid die geld beheren of uitkeren. Die vennootschappen en andere juridische constructies zijn ook verplicht om de identiteit van hun uiteindelijke begunstigden mee te delen.
De excelfile voor het invullen van de verklaring over de identitieit van de uiteindelijke begunstigden is op vraag beschikbaar. De verklarende nota vindt u alvast hieronder.
De wetgeving tot voorkoming van het gebruik van het financiële stelsel voor het witwassen van geld en de financiering van terrorisme verplicht de banken om de uiteindelijke begunstigden van hun klanten te identificeren en hun identiteit te controleren als het gaat om rechtspersonen of andere juridische constructies.
Toepasselijke Belgische regelgeving:
De wet van 18 september 2017 tot voorkoming van witwassen van geld en financiering van terrorisme en tot beperking van het gebruik van contanten
Het reglement van de Nationale Bank van België van 21 november 2017 betreffende de voorkoming van witwassen van geld en financiering van terrorisme, goedgekeurd door het koninklijk besluit van 10 december 2017
De circulaire CBFA_2010_09 van 6 april 2010, gewijzigd door de circulaire CBFA_2011_09 van 1 maart 2011, betreffende de waakzaamheidsplicht ten aanzien van het cliënteel, voorkoming van het gebruik van het financiële stelsel voor witwassen van geld en terrorismefinanciering, en voorkoming van de financiering van de proliferatie van massavernietigingswapens.
De wetgeving bepaalt dat de uiteindelijke begunstigden van een organisatie de natuurlijke personen zijn “voor wiens rekening of ten voordele van wie een verrichting wordt uitgevoerd of een zakelijke relatie wordt aangegaan of die de uiteindelijke eigenaar zijn van de klant of er de controle over uitoefenen”.
De excelfile voor het invullen van de verklaring over de identitieit van de uiteindelijke begunstigden is op vraag beschikbaar. De verklarende nota vindt u alvast hieronder.
De downloadfunctie kunt u gebruiken om een groep gegevens vanuit Internet Banking naar uw boekhoudpakket te exporteren.
Triodos Bank maakt hiervoor gebruik van verschillende bestanden:
Excel
csv
CODA (een CODA-bestand is een bestand dat voldoet aan het bankformaat layout-128)
In het menu "Download" kiest u de rekening(en) waarvoor u gegevens wilt exporteren, u vult de data in en kiest het bestandsformaat. Ten slotte klikt u op "Download".
Heeft deze informatie u geholpen ?
Is uw organisatie verhuisd?
Vul het wijzigingsformulier voor contactgegevens voor professionelen in en stuur het ondertekend en per post naar ons op in een gesloten enveloppe samen met een kopie van de meest recente publicatie in het Belgisch Staatsblad. U kunt alles ook ingescand via een beveiligd bericht in Internet Banking opsturen.
Hebt u een nieuw e-mailadres of telefoonnummer?
U kunt uw instellingen via Internet Banking wijzigen. U kunt ons ook een e-mail naar info@triodos.be sturen met uw nieuwe gegevens of bellen naar 02 548 28 51.
Andere wijzigingen in het beheer?
Vul dan het wijzigingsformulier in dat past bij uw rechtsvorm en stuur het ondertekend en per post naar ons op in een gesloten enveloppe samen met de gevraagde documenten.
Er is momenteel een wachttijd van ongeveer 7 tot 8 weken voor het wijzigen van een zichtrekening. We begrijpen dat dit vervelend is voor u en verontschuldigen ons voor de vertraging.
Aan het einde van elke maand worden de gemiddelde bedragen op zichtrekeningen en spaarrekeningen van eenzelfde organisatie samengeteld. Als de som boven de 500.000 EUR uitkomt, wordt een negatieve interest van -0,50% (op jaarlijkse basis) geheven op het bedrag dat erboven uitkomt. Als het berekende gemiddelde in die maand lager is dan 500.000 EUR, bedraagt de creditrentevoet 0%.
Heeft deze informatie u geholpen ?
Als dat nog niet het geval is, koppelen wij op vraag de effectenrekening van uw organisatie aan uw Online Banking-toegang. Dat is mogelijk voor elke gebruiker. Vul daarvoor het wijzigingsformulier in dat past bij de rechtsvorm van uw organisatie en stuur het ons ondertekend terug.
Aankoop- en verkooporders zelf doorgeven
U kunt makkelijk zelf de aankoop- en verkooporders (eenmalig of maandelijks) in alle veiligheid doorgeven via uw smartphone of tablet dankzij onze Triodos Mobile Banking app. Het volstaat om titularis te zijn van een Triodos Business spaarrekening en een Triodos effectenrekening. Daarna kiest u voor 'Overzicht' onder de effectenrekening van uw organisatie en hoeft u alleen maar de instructies van de app te volgen.
De effectenrekening van uw organisatie raadplegen
U vindt zowel in Internet Banking als in de app een overzicht van de beleggingen en u ziet er ook alle orders van de afgelopen 5 jaar, ook die in behandeling. Bovendien kunt u via Internet Banking alle rekeninguittreksels en halfjaarlijkse overzichten bekijken, printen en bewaren in PDF-formaat.
U hebt onze Mobile Banking app nog niet gedownload?
Neem contact op met de helpdesk: stuur een mail met de omschrijving van het probleem naar helpdesk@triodos.be. Vermeld in de mail uw naam, voornaam en het serienummer van de digipass. Stuur uw digipass terug zodat wij die recycleren. Nadien sturen wij u afzonderlijk per post uw pincode en uw digipass.
Als u uw digipass verloren bent
Neem zo snel mogelijk contact op met de helpdesk via telefoon (02 548 28 00) of via mail (helpdesk@triodos.be). Triodos Bank doet dan het nodige om deze digipass te blokkeren. Nadien sturen wij u afzonderlijk per post uw nieuwe pincode en digipass.
Elke nieuwe digipass kost 25 EUR. Dit bedrag wordt automatisch gedebiteerd van de rekening vermeld op het aanvraagformulier Internet Banking.
Heeft deze informatie u geholpen ?
Nee. Een betaalkaart kunnen we momenteel niet aanbieden. We analyseren wel de mogelijkheid om die dienst te ontwikkelen.
In afwachting hiervan kunnen wij u verzekeren dat wij continu werken aan het verbeteren en het vervolledigen van ons professioneel aanbod. Met onze Triodos Mobile Banking app bijvoorbeeld kunt u nu al uw overschrijvingen en doorlopende opdrachten invoeren wanneer u dat het best uitkomt.
U kunt uw Business zichtrekening ook koppelen aan bestaande betaaloplossingen die op de markt zijn. U vindt meer info over die aanvullende diensten in de rubriek ‘Diensten’ op de Zichtrekening Business pagina.
Heeft deze informatie u geholpen ?
De verklaring over de identiteit van de uiteindelijke begunstigden is op vraag beschikbaar en moet ingevuld en ondertekend worden door de personen die statutair gemachtigd zijn om de vennootschap of entiteit te vertegenwoordigen. De verklarende nota vindt u alvast hieronder.
Stuur ons het document voor het afsluiten van een rekening ingevuld en ondertekend door alle bevoegde personen van de organisatie terug via de post of ingescand via een beveiligd bericht in Internet Banking.
Een termijnrekening afsluiten:
U betaalt altijd dossierkosten en als er nog een contract is dat niet op vervaldag is, betaalt u ook een wederbeleggingsvergoeding (zie de tarieflijst voor alle details)
Een effectenrekening of Triodos Impact Portfolio afsluiten:
Wij zullen automatisch al uw beleggingen verkopen.
Hebt u vragen? Neem dan zeker contact op met een medewerker van Customer Services.
De creditrentevoet is van toepassing op Triodos zichtrekeningen en spaarrekeningen (Plus) Business.
Heeft deze informatie u geholpen ?
Als de volledig beschikbare middelen op alle Triodos zichtrekeningen en spaarrekeningen (Plus) Business op naam van eenzelfde organisatie maandelijks gemiddeld boven de 500.000 euro uitkomen, is er sinds 1 juli 2020 een negatieve rente van toepassing. Als een deel van de middelen op een rekening geblokkeerd is, bijvoorbeeld in het kader van een bankgarantie of een kredietcontract, wordt dat niet-beschikbare bedrag niet meegenomen in de maandelijkse berekening.
Heeft deze informatie u geholpen ?
Triodos Bank leent alleen geld aan ondernemers die zich inzetten voor en meewerken aan positieve verandering. Het onderzoek van die kredietdossiers gebeurt zeer grondig en er is dus altijd een lange doorlooptijd tussen het ogenblik dat wij spaargeld ontvangen en het moment dat wij het effectief kunnen uitlenen.
Banken moeten bovendien altijd een deel van de toevertrouwde middelen onder de vorm van ‘liquiditeiten’, ook wel ‘buffer’ genaamd, behouden. Net zoals andere banken, plaatst Triodos Bank haar liquiditeiten bij de Europese Centrale Bank (ECB). Zij rekent voor die dienst een negatieve interest aan.
Heeft deze informatie u geholpen ?
Nee. Die beslissing is vóór de COVID-19-crisis genomen en staat er volledig los van.
Heeft deze informatie u geholpen ?
Uw cookies kiezen
Bij Triodos Bank waarderen we uw keuzes met betrekking tot privacy. Bij het betreden van deze website worden cookies voor technische doeleinden op uw computer geplaatst en om te analyseren hoe onze website wordt gebruikt. Daarnaast gebruiken we cookies om uw ervaring te personaliseren en cookies van derden ter ondersteuning van marketingactiviteiten. Als u tevreden bent hoe wij cookies gebruiken, klik dan op “Aanvaard alle cookies”, of u kan meer informatie vinden over hoe wij cookies gebruiken en hoe u uw privacy-instellingen kan beheren door op “Uw persoonlijke cookie-instellingen” te klikken.