Lokaal is een feest: voor het oog, de smaakpapillen en de gemeenschap. Wellicht heeft dat te maken met de basis waarop het project van start ging: vier vrienden die vanuit een positieve gedrevenheid aan het verhaal begonnen. Woordvoerder en een van de vier initiatiefnemers Karel Deknudt: “We zijn met zijn vieren gestart, allemaal met onze eigen motivatie. Voor Sjarel Buysschaert en Lies De Vos was het ouderschap een keerpunt. Zo’n eerste kindje krijgen, dat doet je nadenken over je verantwoordelijkheden, over hoe je mee de wereld beter kan maken. Bert Destoop is zelf een boerenzoon. Hij weet hoe moeilijk het boerenbestaan is. En ikzelf ben erg aantrokken door het duurzame aspect van onze markt.” Nog een inspiratiebron waren de markten in het zuiden en het rechtstreekse contact met de boeren wanneer je er groenten, vlees of zuivel koopt.

Een betere deal voor de boer

Boeren vooruit helpen is een van de doelstellingen. En dat blijkt te lukken. Karel Deknudt: “In dit systeem weten we dat landbouwers correct betaald worden voor hun harde werk. Hun omzet is wel degelijk gestegen dankzij onze markten. Dat was ook een van de belangrijkste motivaties. Het doet deugd dat wij dit voor hen kunnen betekenen.”

Bruno Iserbyt, Relationship Manager bij Triodos Bank: “Lokaal was een project waarvan ik meteen wist dat het iets voor Triodos Bank was. Bert weet als boerenzoon heel goed wat de uitdagingen in de landbouwsector zijn. Het dichter bij elkaar brengen van boer en eindconsument is zowel ecologisch als economisch zeer waardevol. Het feit dat de ontwijde Sint-Amanduskerk ook nog eens een zeer gesmaakte herbestemming krijgt, maakt het verhaal alleen maar mooier.”

De meeste boeren met een kraam in Lokaal komen uit de buurt. “We proberen samen te werken met boerderijen op maximaal 20 km van de markt.” Dat kan niet voor alle producten. Vis komt van iets verder, voor geitenkaas moest Lokaal het 50 à 60 km verderop gaan zoeken.

Het lekkerste geduld

Bij Lokaal koop je de meest verse producten rechtstreeks van de mensen die ze voor ons produceerden. Als consument is dat een heel fijne ervaring. Zo weet je welk gezicht bij de handen hoort die in de aarde hebben gewroet voor wat er ‘s avonds op je bord ligt. Je weet waarom dit jaar de selder extreem groot is uitgevallen of de pastinaken goedkoop zijn.

Je krijgt weer voeling met de seizoenen, want in februari zijn er nu eenmaal geen kerstomaten, maar dan kan je wel al beginnen uitkijken naar de eerste asperges. Dat wachten op het seizoen van deze of gene groente staat op de website van Lokaal vermeld als één van de tien voordelen van de markt. Het is de lekkerste vorm van geduld uitoefenen.

Elk voordeel heb z’n voordeel

Omdat de producten korte afstanden afleggen, is er minder transport nodig, met minder uitstoot tot gevolg. De markten zorgen voor werkgelegenheid, niet alleen op de verkooppunten zelf, maar ook bij de boeren, die meer klanten en dus ook meer werk hebben. Winkelen is supergemakkelijk, omdat Lokaal werkt met een centraal betaalsysteem. Aan het kraam zet je de inkopen op je kaart, bij het buitengaan betaal je het totaalbedrag. Je sukkelt niet voortdurend met wisselgeld. Of je koopt online en haalt je waren snel op. Maar waarom zou je dat doen, als winkelen bij Lokaal zo ontspannend en gezellig is?

Een kinderatelier zorgt ervoor dat de kroost zich amuseert. Moeder en vader genieten intussen van de sfeer, of drinken iets aan de bar. De menselijke kant is misschien wel het grootste voordeel aan het shoppen in de kerk. Karel Deknudt: “Ons publiek is heel gemengd, vooral de intergenerationele mix valt op. Jonge twintigers drinken hier een glas naast mensen van boven de zeventig. Je vindt niet gemakkelijk zulke plekken. Maar hier heeft de mix gewerkt.”

Duurzame voeding

Wilt u met uw beroepsactiviteiten in de voedingssector bijdragen aan een duurzamere samenleving? Bent u op zoek naar een financiële partner die uw specifieke behoeften door en door kent? Onze expertise staat ter beschikking van de hele duurzame voedselproductieketen.

Samen gaan we voor meer duurzame voeding