Absurde spits

Andries Aumann en Hadiel Holail Mohamed werkten in een recent verleden voor een fietskoerierbedrijf. Het viel hen op dat de verkeersdrukte in de steden – die geen weldenkend mens kan negeren – vooral tijdens de ochtend- en avondspits absurde proporties aanneemt.

Een studie van de FOD Mobilitieit uit 2014 bracht aan het licht dat bijna 66% van de werknemers nog steeds met de wagen naar het werk rijdt. 30% kiest dus voor een alternatief, zoals de fiets. Maar wat houdt de rest tegen? Wind, regen, een langere reistijd?

Mensen zijn bereid om de fiets te nemen voor afstanden tot zeven kilometer. Met een elektrische fiets stijgt die afstand tot 25 km en met een high-speed elektrische fiets rijden mensen gewillig tot wel 40 km ver. Niet iedereen is echter bereid om een elektrische fiets te kopen. Zo’n fiets is tamelijk prijzig en vraagt onderhoud. Ook de veiligheidsvoorschriften zijn, afhankelijk van de maximumsnelheid, anders dan bij een gewone fiets.

Als je als ondernemer in 2017 niet met duurzaamheid bezig bent, is je businessmodel achterhaald. Wij verwachten dat van onze leveranciers en ook van onze bank.
Andries Aumann

Gezond totaalpakket

Hadiel en Andries vonden een oplossing die het beste van twee werelden biedt: op een elektrische fiets van Cyclobility heb je geen last van tegenwind, noch hoef je enig fileleed te ondergaan. Toch zijn het niet de fietsen, wel de hele omkadering die het bedrijf tot een succes maken, zo zegt Andries Aumann: “Ons model is uniek. Het verschil met andere fietsleasingbedrijven is dat wij een totaalpakket bieden. We streven naar een one-stop-shop-model. Je kan bij ons terecht voor alle aspecten van de fietsverhuur en hoeft nooit langs een tussenpersoon te gaan.”

Zo vallen de high-speed fietsen in de categorie lichte bromfiets. Daar heb je dus een helm en een verzekering voor nodig. “Die brengen wij voor jou in orde. Je kan een fietsslot, -tas, -helm, tot zelfs regenkledij mee huren. Ook bijstand bij pech zit in het pakket.”

Het verhuursysteem is gebaseerd op cash-for-bike. “De kostprijs van een elektrische fiets is vaak een reden om er geen te kopen. Bij ons kan je al een fiets huren voor minder dan 70 euro per maand, maar dan wel met allerlei extra diensten inbegrepen. Zo’n fietsproject kan bovendien budgetneutraal worden geïmplementeerd en dat voor zowel de werkgever als de werknemer.”

Goede vooruitzichten

De grootste troef van de fietsen, naast de evidente boost voor de gezondheid, is misschien wel tijdwinst. Een van de klanten van Cyclobility is een thuisverpleegdienst. Sinds ze overschakelden op de elektrische huurfietsen winnen ze gemiddeld een uur tijd per dag.

Cyclobility bestaat sinds augustus 2016 en het gaat hard, zo zegt Aumann: “We zijn voortdurend bezig. Nochtans gaat de omschakeling niet voor elk bedrijf even snel. Ze vergt een ingrijpende aanpassing voor de meeste bedrijven. Afhankelijk van de overlegcultuur kan het zes tot achttien maanden duren voor men effectief de overstap maakt. Maar we blijven geen witte raven. We zijn intussen actief in heel België en verwachten dat nieuwe, concurrerende bedrijven het licht zullen zien.”

Triodos Bank: een logische partner

Andries en Hadiel hebben met het totaalpakket van Cyclobolity een zeer innovatief concept uitgedacht. Het is bovendien mooi om te zien dat ze zelf rotsvast geloven in hun project. En terecht. Cyclobility haalt met zijn fietsen een aanzienlijk aantal auto’s van de weg.

Voor Andries Aumann was Triodos Bank een evidente keuze als financier: “Als je als ondernemer in 2017 niet met duurzaamheid bezig bent, is je businessmodel achterhaald. Wij verwachten dat van onze leveranciers en ook van onze bank. Uit onze gesprekken met Jan (Depoortere, Relationship Manager) en Bruno bleek Triodos Bank de logische partner.”

[email protected]