Hilde Verhaert, directrice Parcival

In een smalle straat middenin de Joodse wijk in Berchem bellen we aan bij een groot herenhuis. In en achter dit huis ligt Parcival, de enige Steinerschool voor buitengewoon onderwijs in België. 211 kinderen en jongeren met een ontwikkelingsprobleem volgen hier lager en middelbaar onderwijs volgens de Steiner-pedagogie.

Die methode werd aan het begin van de vorige eeuw ontwikkeld door de Oostenrijkse filosoof Rudolf Steiner op vraag van de eigenaar van de sigarettenfabriek Waldorf-Astoria, vertelt directrice Hilde Verhaert: “Dat doet me nog altijd iets als ik daaraan denk. De Steinerpedagogie heeft tegenwoordig aan populariteit gewonnen bij de middenklasse, maar oorspronkelijk werd ze ontwikkeld voor arbeiderskinderen. Fabrieksbazen wilden hun arbeiders en directeurs dichter bij elkaar brengen via het onderwijs voor hun kinderen.”

Het mooie aan onze pedagogie is dat we actief op zoek gaan naar de kwaliteiten van onze leerlingen én naar wat ze nodig hebben. En dan bedoel ik niet alleen de zorg, maar wat ze nodig hebben om te groeien als mens.
Hilde Verhaert, directrice Parcival

Meer dan een methodologie

Hilde Verhaert:  “Wij benaderen de mens in zijn geheel. We hebben niet alleen aandacht voor het intellectuele, maar ook voor het sociale gevoelsleven en onze handelingen. We hebben bijvoorbeeld meer aandacht voor kunstzinnige vakken, voor ritmiek en cultuurbeschouwing en praktische vaardigheden”.  Die aanpak is volgens Hilde bij uitstek geschikt voor kinderen met een mentale beperking. We willen niet alleen bezig zijn met wat onze leerlingen niet kunnen. Het mooie aan onze pedagogie is dat we actief op zoek gaan naar de kwaliteiten van onze leerlingen én naar wat ze nodig hebben. En dan bedoel ik niet alleen de zorg, maar wat ze nodig hebben om te groeien als mens.”

Ruimte voor iedereen

De Parcival-school is de enige school voor buitengewoon in België die volgens deze pedagogie werkt. Daardoor is het aantal leerlingen almaar gegroeid. Hilde: “Toen ik hier begon, waren we met een zeventigtal leerlingen. Nu zijn we met 211.” Daarom heeft de school nu al voor de tweede keer nieuwe, gebouwen bijgebouwd, opnieuw met behulp van een lening van Triodos Bank.

Dit keer koos de directrice voluit voor duurzame gebouwen: “We hebben een architect ingeschakeld die veel ervaring heeft met het ontwerpen van milieuvriendelijke gebouwen. We willen onze leerlingen immers niet alleen onderwijzen dat aandacht voor de milieuproblematiek belangrijk is, we willen het ook zelf doen.” Wanneer ze ons door de nieuwe gebouwen rondleidt, wordt het laatste laagje verf net aangebracht.

Maar Hilde kijkt alweer vooruit. Over de speelplaats ligt namelijk een plat dak waar ze wilde plannen mee heeft. “Het zou fantastisch zijn mochten we op dit dak een moestuin kunnen aanleggen waar onze leerlingen de handen uit de mouwen kunnen steken”, droomt ze hardop. “Ik heb het al nagevraagd, technisch is het perfect haalbaar. Maar het budget ontbreekt ons momenteel nog.”

 


Een ideale partner

“Onze keuze voor Triodos Bank was vanzelfsprekend”, zegt Hilde vastberaden. “Ons geld kan eenvoudigweg niet beter besteed worden dan bij Triodos Bank. We hebben natuurlijk voorafgaandelijk een marktonderzoek gegaan. Een grote bank  wou ons overtuigen dat ook zij duurzame fondsen en leningen hadden. Maar met alle respect, dat zit niet in de werking van die banken. Niet zoals bij Triodos Bank waar duurzaamheid fundamenteel deel uitmaakt van de beginselen van de bank. Bovendien waren de voorwaarden competitief en zat het vertrouwen met onze contactpersoon meteen goed. Lang hebben we daar dus eigenlijk niet over hoeven na te denken.”