Hoe geef ik als professionele klant een adreswijziging of andere wijzigingen door?
Is jouw organisatie verhuisd? Zijn er andere wijzigingen in het beheer?
Vul het wijzigingsformulier in dat bij jouw juridische structuur past en stuur het ondertekend en gescand terug via een beveiligd bericht in Internet Banking. Voeg hier ook een kopie aan toe van de meest recente publicatie in het Belgisch Staatsblad.
Je kan alles ook per post opsturen.
Heb je een nieuw e-mailadres of telefoonnummer?
Je kan je instellingen via Internet Banking wijzigen.
Je kan ons ook een e-mail sturen ([email protected]) sturen met de nieuwe gegevens.
PSD2 is een Europese richtlijn voor het betalingsverkeer die bedoeld is om meer concurrentie en innovatie op de financiële markt mogelijk te maken. De Europese Commissie wil het betalingsverkeer er ook veiliger en goedkoper mee maken.
Uw betalingen: nog veiliger, nog handiger en alleen als u dat wilt
We betalen met z’n allen alsmaar meer digitaal. Daarom is de nieuwe betaalrichtlijn PSD2 belangrijk en goed nieuws.
Betalen wordt nog veiliger In ons land liepen we al voorop in veilig aankopen op het internet. Nu wordt dat in heel Europa nog veiliger. Voor al uw digitale betalingen moet uvanaf nu vaker aantonen dat u het echt bent. Afhankelijk van de situatie, moet u zich identificeren aan de hand van twee van de hieronder vermelde criteria: ─ iets wat u weet (bijv. uw pincode), ─ iets wat u bezit (bijv. uw kaartlezer of smartphone), ─ iets wat u eigen is (bijv. uw vingerafdruk).
Een overzicht en inzicht maken het u nog makkelijker Vanaf nu kunt u al uw betaalrekeningen bij verschillende banken raadplegen in één app, in één overzicht. Dat is zo bij de meeste banken en binnenkort ook bij Triodos Bank. Zo krijgt u meteen ook meer inzicht, bijvoorbeeld in hoe u uw geld uitgeeft. Dat overzicht en inzicht krijgt u uiteraard alleen als u uw gegevens deelt met andere banken of partijen.
Alleen als u dat wilt U beslist zélf welke gegevens u deelt en met wie. U geeft wel of niet de toestemming aan andere banken of partijen om uw gegevens te gebruiken voor andere doeleinden. U merkt het: bankieren wordt dus echt wel nog veiliger, nog handiger en nog persoonlijker. En dat dankzij de Payment Services Directive – PSD2. Want zo heet ‘de nieuwe Europese richtlijn voor online betalingen’ officieel in het Engels.
Lees alle details over PSD2 en hoe Triodos Bank die richtlijn in de praktijk brengt in onze FAQ’s.
Een belangrijke vorm van internetfraude gebeurt via phishing. Het doel van phishing is het verzamelen van uw persoonlijke, geheime gegevens. Dat gebeurt op verschillende manieren: via e-mail, via een pop-up, via uw favorieten (een van uw favoriete links werd aangepast waardoor u op een andere site belandt) en zelfs telefonisch en via sms.
Laat u niet misleiden door een e-mail die afkomstig lijkt te zijn van een bekend bedrijf waarin u onder het mom van ‘controle of update van bestanden’ gevraagd wordt om te klikken op een link om uw persoonlijke gegevens aan te vullen!
Triodos Bank en andere betrouwbare bedrijven, zullen u nooit vragen om op zo'n manier dat soort gegevens te verstrekken.
Let ook op met informatie die u achterlaat op sociale netwerksites, bijvoorbeeld op Facebook en Netlog. Bepaalde gegevens zijn immers een goede bron van inlichtingen voor criminelen.
Wat kunt u doen?
Controleer altijd of het adres van uw Internet Bankingsessie begint met https://banking.triodos.be/. Als dat niet het geval is, bent u op een valse website beland. Verlaat die zo snel mogelijk.
Hebt u een verdachte e-mail ontvangen in naam van Triodos Bank? Stuur die e-mail (inclusief eventuele bijlagen) onmiddellijk door naar [email protected].
U kunt ook contact opnemen met onze helpdesk Online Banking op 02 548 28 00, van maandag tot vrijdag van 9 tot 13 uur.
Voor meer informatie over ‘phishing’ en andere fraudetechnieken kunt u ook terecht op de site van Febelfin: http://www.safeinternetbanking.be/nl.
Heeft deze informatie je geholpen ?
Een zicht- of spaarrekening afsluiten:
Stuur ons het document voor het afsluiten van een rekening ingevuld en ondertekend door alle bevoegde personen van de organisatie terug via de post of ingescand via een beveiligd bericht in Internet Banking.
Een termijnrekening afsluiten:
U betaalt altijd dossierkosten en als er nog een contract is dat niet op vervaldag is, betaalt u ook een wederbeleggingsvergoeding (zie de tarieflijst voor alle details)
Een effectenrekening of Triodos Impact Portfolio afsluiten:
Wij zullen automatisch al uw beleggingen verkopen.
Hebt u vragen? Neem dan zeker contact op met een medewerker van Customer Services.
Een bankattest is een officieel document dat jouw Triodos rekeningnummer bevestigt.
Het saldo kan desgewenst ook vermeld worden.
Het is ook mogelijk om de taal van het attest te kiezen.
Je kan zelf een gratis bankattest downloaden vanuit Internet Banking.
Het attest kan je downloaden door in te loggen in Internet Banking en vervolgens te navigeren naar Self Service > Downloads > Bankattest.
Heeft deze informatie je geholpen ?
Ja, we aanvaarden nu ook een elektronische handtekening, maar alleen als u die met uw Belgische identiteitskaart plaatst. Andere elektronische handtekeningen aanvaarden we niet.
Stuur ons daarna het elektronisch ondertekende document bij voorkeur per beveiligd bericht (via Internet Banking) terug of als u nog geen toegang hebt tot Internet Banking kan dat ook per e-mail .
Een paar aandachtspunten:
Wanneer u elektronisch tekent, zorg er dan voor dat u de optie ‘Vergrendel het document na ondertekening’ aanvinkt, anders wordt uw aanvraag niet aanvaard.
Als er voor een document meer dan één handtekening nodig is, moeten ze ofwel allemaal elektronisch ofwel allemaal handgeschreven zijn. Een combinatie van handgeschreven en elektronische handtekeningen op hetzelfde document wordt niet aanvaard.
Je bent een “US Person” als je volgens de onderstaande definities een Amerikaanse staatsburger of een Amerikaanse inwoner bent.
Amerikaanse staatsburger
Je bent een Amerikaanse staatsburger wanneer je:
geboren bent in de Verenigde Staten;
geboren bent in de Commonwealth van Puerto Rico, Guam, of de U.S. Virgin Islands;
geboren bent in de Commonwealth van de Northern Mariana Islands na 3 november 1986;
genaturaliseerd bent tot Amerikaanse staatsburger;
of ten minste één ouder hebt die een Amerikaanse staatsburger is. In dit geval moet ook nog aan andere voorwaarden worden voldaan. Welke dat zijn, kan je vinden op www.irs.gov.
Amerikaanse inwoner
Je wordt als een Amerikaanse inwoner beschouwd indien je:
een bepaald soort U.S. Green Card bezit of bezeten hebt. Om welk soort U.S. Green Card het gaat, kan je aan een belastingadviseur vragen. Je kan informatie over U.S. Green Cards ook vinden op www.irs.gov.
voldoet aan de zogeheten test van aanwezigheid, zoals hierna gedefinieerd.
Test van aanwezigheid
Om aan de test van aanwezigheid te voldoen, moet je fysiek aanwezig zijn geweest in de Verenigde Staten gedurende ten minste:
31 dagen in het lopende jaar; en
183 dagen in de driejaarsperiode die bestaat uit het lopende jaar en de twee direct voorafgaande jaren. Voor de 183 dagen-test geldt de som van: i. alle dagen waarop je aanwezig was in het lopende jaar; ii. een derde van de dagen waarop je aanwezig was in het eerste jaar dat voorafgaat aan het lopende jaar; en iii. een zesde van de dagen waarop je aanwezig was in het tweede jaar dat voorafgaat aan het lopende jaar
Wanneer ben je Amerikaanse belasting verschuldigd?
Indien je wordt aangemerkt als verbonden aan de Verenigde Staten, kan je Amerikaanse belasting verschuldigd zijn. Er zijn echter uitzonderingen, bijvoorbeeld voor studenten met een visum en diplomaten. Er kunnen ook nog andere omstandigheden zijn op grond waarvan je Amerikaanse belasting verschuldigd bent of een vrijstelling daarvan geniet. Let op, de lijst hierboven is niet exhaustief. Indien je er niet zeker van bent of je verbonden aan de Verenigde Staten bent, kan je een belastingadviseur of de site www.irs.gov raadplegen
Je kan jouw documenten dan elektronisch ondertekenen door de stappen te volgen die beschreven staan op de eID-site van de Belgische Federale Overheidsdienst. Belangrijk: Vergeet niet de optie ‘Vergrendel het document na ondertekening’ aan te vinken behalve als het om een document gaat dat ook nog door een medewerker van Triodos Bank moet ondertekend worden.
Onze professionele klanten kunnen een ‘supermandataris’ aanstellen.
Dat is een natuurlijk persoon die het mandaat krijgt van de wettelijke vertegenwoordigers om ZELF/OP EIGEN INITIATIEF wijzigingen aan te brengen aan de parameters van de organisatie, zoals (maar niet beperkt tot):
- wijzigen van de gegevens van de organisatie: naam, adres van de maatschappelijke zetel, correspondentieadres, NACE-code;
- toevoegen/verwijderen van de mandatarissen van de rekening;
- wijzigen van toegangsrechten of parameters voor online bankieren: invoeren of valideren van transacties, wijzigen van de begunstigde rekening of transactielimieten;
- openen van bijkomende rekeningen op naam van de organisatie;
- wijzigen van de uiteindelijke begunstigden (UBO);
- afsluiten van de rekening(en).
De supermandataris krijgt een mandaat voor het beheren van ALLE rekeningen die op naam van de organisatie zijn geopend en bij Triodos Bank zijn geregistreerd. Hij kan ook alleen alle documenten voor aanpassing alleen handtekenen.
De benoeming van een supermandataris doet geen afbreuk aan de bestaande rechten van de wettelijke vertegenwoordigers om wijzigingen in het beheer van de organisatie te ondertekenen, en blijft facultatief.
Om een supermandataris aan te stellen, moet een aanvraag worden ingevuld en ondertekend door de wettelijke vertegenwoordigers.
Het document kan digitaal worden ondertekend en verstuurd per e-mail of via een beveiligd bericht in Internet Banking.
Eenmaal je rekening geopend is, wordt ze gescreend op dubieuze activiteiten en verdachte of verboden transacties (bv. met landen waartegen een embargo bestaat). Die screenings worden uitgevoerd op basis van vooraf bepaalde parameters, zoals het risicoprofiel van de landen, organisaties en personen die betrokken zijn bij de transacties. Ook wordt gecheckt of het klantenprofiel overeenkomt met het doel en de aard van bepaalde transacties.
Het is dus mogelijk dat we je vragen stellen over een bepaalde transactie, zoals: ‘wat is je band met de tegenpartij?’ of ‘Waarom beschik je over een rekening in het buitenland?’. Ook kunnen we je vragen om bewijsstukken voor te leggen, zoals een factuur of een schenkingsakte, die de herkomst of het gebruik van de fondsen staven.
Dat helpt om er zeker van te zijn dat de transactie normaal is binnen jouw klantenprofiel. Bij twijfel wordt verder onderzoek opgestart en zal Triodos, indien nodig, melding doen bij de bevoegde overheid.
Heeft deze informatie je geholpen ?
Dat is afhankelijk van het bedrag en het land. Raadpleeg hier de tarieflijst.
Hebt u nog vragen? Neem dan contact op met een medewerker van de dienst betalingsverkeer:
Een CODA (CODed statement of Account) of gecodeerd rekeninguittreksel is een elektronisch bestand met daarin de gegevens vermeld op uw rekeninguittreksels en hun bijlagen.
Iedere beweging op uw rekening wordt op gestructureerde wijze geïdentificeerd aan de hand van een eigen code, waardoor uw IT-systeem die beweging ondubbelzinnig kan herkennen en opnemen in uw boekhouding.
Heeft deze informatie je geholpen ?
Het manueel exporteren van uw rekeninguittreksels is verleden tijd met CodaBox. Uw boekhouding is altijd up-to-date en u vermijdt fouten, wat een enorme tijdswinst betekent voor u en uw boekhouder.
Uw toestemming geven volstaat zodat CodaBox u de rekeninguittreksels van uw Triodos zicht-, spaar- en/of termijnrekening automatisch ter beschikking stelt in uw boekhoudpakket.
Triodos Bank rekent u voor die dienst geen kosten aan. CodaBox zal rechtstreeks factureren aan uw boekhouder of het administratiekantoor/fiduciair waarmee u werkt.
Een feitelijke vereniging kan niet langer een rekening openen bij Triodos Bank, behalve wanneer de overkoepelende organisatie van de feitelijke vereniging al klant is bij Triodos Bank.
Heeft deze informatie je geholpen ?
Banken vervullen een cruciale rol in de economie doordat ze financiële transacties en betalingen mogelijk maken. Maar er is ook een keerzijde: soms wordt geld gebruikt om criminele activiteiten zoals terrorisme te financieren, of wordt geld uit criminele milieus witgewassen.
Om de samenleving daartegen te beschermen, zijn banken door (inter)nationale wetten verplicht bepaalde gegevens op te vragen, verdachte praktijken of verrichtingen op te sporen en zo nodig verder te onderzoeken en eventueel te melden bij de bevoegde overheid.
Om dat proces op te starten, moeten banken weten wie hun klanten zijn en waarom ze een rekening willen openen. Daarom vragen we jou om identiteits- en andere gegevens te delen en om die regelmatig te actualiseren. We beseffen dat dit voor jou een administratieve last is. Maar het is een noodzakelijk onderdeel van de strijd tegen witwassen en fraude.
Heeft deze informatie je geholpen ?
De wet ter voorkoming van witwassen van geld en financiering van terrorisme verplicht banken om de uiteindelijke begunstigden van hun klanten te identificeren. In het bijzonder wanneer deze klanten vennootschappen zijn of andere juridische constructies met of zonder rechtspersoonlijkheid die geld beheren of uitkeren.
Een andere wettelijke verplichting is dat nieuwe klanten een bewijs van registratie in het UBO-register moeten voorleggen. UBO staat voor Ultimate Beneficial Owners of ‘uiteindelijke begunstigden’.
Triodos Bank mag deze registratie niet als enige informatiebron over de uiteindelijke begunstigden gebruiken en stelt je daarom bijkomende vragen om de uiteindelijke begunstigden te identificeren.
De Excel-file voor het invullen van de verklaring over de identitieit van de uiteindelijke begunstigden is op vraag beschikbaar. De verklarende nota vind je alvast hieronder.
Uw rekening werd gedebiteerd voor een bedrag dat u eerder had ontvangen. De melding op uw rekeninguittreksel luidt: 'Correctie dubbele betaling' of 'Correctie niet-uitgevoerde betaling voor technische redenen'?
Het Reglement voor SEPA betalingen (betalingen in euro’s) laat de bank van de opdrachtgever van een overschrijving toe aan de bank van de begunstigde uitzonderlijk de annulering van de overschrijving vragen. Dat is enkel mogelijk in geval van een technisch probleem of een dubbele betaling en dat binnen de 10 dagen na de uitvoering van de betaling.
Neem contact met de opdrachtgever voor meer info over die verrichting.
Heeft deze informatie je geholpen ?
Met de Europese Domiciliëring (SEPA Direct Debit) automatiseer je de betaling van je terugkerende facturen en de inning van je facturen bij klanten.
Uitgaande betalingen
Om je facturen gemakkelijk via een SEPA-domiciliëring te betalen, neem je het best contact op met je leverancier en sluit je een domiciliëringsmandaat op basis van de gegevens in je contract. Deze laatste zal zich dan rechtstreeks richten tot Triodos Bank om de betaling uit te voeren.
Je voorkomt laattijdige betalingen en elke factuur wordt automatisch van je rekening gedebiteerd zonder dat je de betaling zelf hoeft uit te voeren.
Zo behoud je de controle over je schuldeisers, deadlines en je betalingen met domiciliëring via Internet Banking en onze mobiele applicatie.
Binnenkomende betalingen
De Europese Domiciliëring (SEPA Direct Debit) geeft je bedrijf of organisatie de mogelijkheid om facturen of invorderingen onmiddellijk te innen bij klanten die jou hiertoe een mandaat hebben gegeven. De invorderingen worden automatisch betaald zonder dat je klant hierin moet tussenkomen. De Europese Domiciliëring kan gebruikt worden in de gehele SEPA-zone voor betalingen in euro.
Er zijn 2 manieren om de betaling van loonbestanden uit te voeren:
1. Je geeft zelf de loonbetalingen in via Internet Banking. Dit kan manueel of door een upload van een bestand met betalingen uit jouw boekhoudpakket.
2. Het sociaal secretariaat stuurt de loonbestanden in XML-formaat (pain 001) via een beveiligd kanaal (sFTP) naar Triodos Bank.
Dit kan momenteel met de sociale secretariaten SD Worx, Acerta, Liantis en Sodalis. Jouw dossierbeheerder helpt je graag om dit in orde te brengen. Staat jouw sociaal secretariaat niet op de lijst? Vraag hen dan met ons contact op te nemen via [email protected]. Zo kunnen we nagaan of we een verbinding kunnen opzetten.
Heeft deze informatie je geholpen ?
Triodos Bank is wettelijk verplicht om te voldoen aan EU-richtlijnen zoals PSD2, maar wij hebben er natuurlijk voor gezorgd dat PSD2 op een veilige manier en met respect voor uw privacy wordt nageleefd. Inderdaad, sinds 14 september 2019 helpen wij u om de toegang tot uw betaalrekeningen heel bewust te beheren:
Uw betaalrekeninggegevens worden alleen gedeeld als u toestemming geeft aan derde partijen met uw Triodos digipass.
Uw betaalrekeninggegevens worden alleen gedeeld met geregistreerde dienstverleners. Dat wil zeggen met partijen die opgenomen zijn in het centrale register van de European Banking Authority of in de lijsten van de Nationale Bank van België.
Via de Mobile Banking app (in het menu onder 'Voorkeur en privacy') ziet u een overzicht van alle derde partijen aan wie u toegang tot uw rekeninggegevens hebt gegeven. U kunt op elk moment het detail van de toelatingen die u aan derde partijen hebt gegeven raadplegen en/of verwijderen
Heeft deze informatie je geholpen ?
Wanneer je een bankrekening opent, vragen we jou om je te identificeren aan de hand van je identiteitskaart.
Verder hebben we minstens deze gegevens nodig:
Natuurlijke personen: naam, voornaam, geboorteplaats, datum en officieel adres
Rechtspersonen: maatschappelijke naam, adres van de maatschappelijke zetel, identiteitsgegevens van de bestuurders, gemachtigden en uiteindelijke begunstigden.
Afhankelijk van je beroep of je gezinssituatie, kunnen we je ook vragen waarom je een rekening wil openen en wat de herkomst en hoeveelheid is van het geld dat op de rekening zal circuleren. In dat geval vragen we je ook bepaalde documenten die je antwoorden staven.
Heeft deze informatie je geholpen ?
Meer details en info over PSD2 vindt u in het Engels
Als je een rekening wil openen bij Triodos Bank NV, dan is de eerste stap: je identificeren. Dat doe je door ons de nodige identiteits- en andere gegevens te bezorgen. Dat laat ons toe om de klantenrelatie op een correcte manier te omkaderen en, indien nodig, gepaste maatregelen te nemen tegen financiële criminaliteit. Banken hebben namelijk een cruciale rol in de economie op dat vlak.
We beseffen dat daar ook langs jouw kant best wat administratief werk komt bij kijken, maar het is noodzakelijk, want met jouw antwoorden op onze informatieverzoeken help je mee om terrorismefinanciering en witwassen een halt toe te roepen. Je gegevens worden vertrouwelijk behandeld en bewaard met het grootste respect voor je privacy.
Heeft deze informatie je geholpen ?
PSD2 is momenteel alleen van toepassing op betaalrekeningen, bij Triodos Bank dus enkel op Business zichtrekeningen. In de toekomst zou de wetgeving kunnen evolueren en mogelijk ook van toepassing worden op spaarrekeningen en beleggingsrekeningen.
Toegang tot uw rekeningen U kunt aan een derde partij toestaan om toegang te hebben tot uw rekeningen. Die derde partij kan een onderneming zijn of een handelaar of een andere bank … Via die toegang kunnen derde partijen u dan weer een reeks andere diensten voorstellen.
Al uw betaalrekeningen in één overzicht Als u bij verschillende banken betaalrekeningen hebt, kunt u toestemming geven aan een derde partij om uw betaalgegevens op te vragen bij die banken. Door alles te groeperen op één plaats, en alleen met uw uitdrukkelijke toestemming, kan een derde partij u onmiddellijk een overzicht geven van het totale saldo op al uw betaalrekeningen en van al uw inkomsten en uitgaven.
Rechtstreeks betalen via een derde partij Sommige derde partijen maken het mogelijk dat u direct betalingen kunt doen via uw betaalrekening. Als u online aankopen doet, is het vaak niet mogelijk om te betalen zonder een creditcard. Met PSD2 kunt u aan de webwinkel een mandaat geven om in uw naam een betaalopdracht uit te voeren op uw zichtrekening. Een creditcard is dan niet meer nodig en er is ook geen uitgestelde betaling: u stemt ermee in dat de derde partij uw betaalrekening rechtstreeks en onmiddellijk debiteert.
Bevestiging van het beschikbare saldo U kunt toestemming verlenen aan een derde partij om te vragen naar het beschikbare saldo op uw Business zichtrekening. Dat laat hen ook toe om nog meer betalingsdiensten aan u voor te stellen.
Heeft deze informatie je geholpen ?
FATCA richt zich net als CRS op het voorkomen van belastingontduiking. FATCA is alleen van toepassing op de Verenigde Staten, terwijl meerdere landen deelnemen aan CRS. Het doel van FATCA is dat Amerikaanse personen belastingaangifte doen bij de Amerikaanse Internal Revenue Service (IRS) over hun tegoeden bij financiële instellingen buiten de VS. Daarom verstrekt Triodos Bank gegevens van personen en organisaties (en hun uiteindelijke begunstigden) die US Person zijn aan de belastingdienst. Als wij vermoeden dat jouw organisatie of een van haar uiteindelijke begunstigden belastingplichtig is in de VS, vragen wij je om een formulier in te vullen. Met het formulier ‘Zelfcertificering: fiscale woonplaats in het buitenland’ kan een verklaring voor zowel CRS als FATCA worden afgegeven.
Alle Business rekeningen zijn niet automatisch gelinkt en zichtbaar in Internet Banking of de Mobile Banking app.
Vraag ons om het wijzigingsdocument of stuur ons een beveiligd bericht in Internet Banking. Zodra we uw ondertekende aanvraag verwerkt hebben, zult u de rekeningen van uw organisatie terugvinden via Online Banking.
Als je een rekening voor particulieren wilt openen:
Kies het type rekening dat je wilt openen op onze website.
Vul de aanvraag in. Duid aan dat je al Triodos-klant bent, maar geen smartphone hebt (want als zakelijke klant kun je geen rekening voor particulieren openen in de app).
Je wordt dan verder geleid naar een formulier om in te vullen.
Heeft deze informatie je geholpen ?
Uw cookies kiezen
Triodos Bank gebruikt cookies om je beter en persoonlijker van dienst te zijn. Daarnaast zetten we cookies in om de website goed te laten functioneren en om anonieme informatie te verzamelen waarmee we de website kunnen verbeteren. Ook gebruiken we cookies van derden voor marketingdoeleinden. Door op ‘Aanvaard alle cookies’ te klikken, geef je hier toestemming voor. Wil je meer uitleg over elk type cookie of wil je de standaardcookie-instellingen aanpassen, klik dan op ‘Mijn cookievoorkeuren’.