Ik heb al een digipass bij een andere bank. Kan ik die gebruiken voor Internet Banking bij Triodos Bank?
Neen, u kunt enkel de digipass gebruiken die Triodos Bank België u toestuurde.
Neen, u kunt enkel de digipass gebruiken die Triodos Bank België u toestuurde.
Een belangrijke vorm van internetfraude gebeurt via phishing. Het doel van phishing is het verzamelen van uw persoonlijke, geheime gegevens. Dat gebeurt op verschillende manieren: via e-mail, via een pop-up, via uw favorieten (een van uw favoriete links werd aangepast waardoor u op een andere site belandt) en zelfs telefonisch en via sms.
Laat u niet misleiden door een e-mail die afkomstig lijkt te zijn van een bekend bedrijf waarin u onder het mom van ‘controle of update van bestanden’ gevraagd wordt om te klikken op een link om uw persoonlijke gegevens aan te vullen!
Triodos Bank en andere betrouwbare bedrijven, zullen u nooit vragen om op zo'n manier dat soort gegevens te verstrekken.
Let ook op met informatie die u achterlaat op sociale netwerksites, bijvoorbeeld op Facebook en Netlog. Bepaalde gegevens zijn immers een goede bron van inlichtingen voor criminelen.
Wat kunt u doen?
Voor meer informatie over ‘phishing’ en andere fraudetechnieken kunt u ook terecht op de site van Febelfin: http://www.safeinternetbanking.be/nl.
Voor uw overschrijvingen in Online Banking is er een limietbedrag vastgesteld per dag en per rekening.
Dat bedrag is vastgesteld bij de opening van uw rekening: de standaardlimiet voor particuliere klanten is 5.000 EUR per dag per rekening, tenzij u een ander bedrag hebt ingevuld en dat aanvaard is door de bank.
U kunt de pagina's het best bekijken met de volgende browsers:
Ja, we aanvaarden nu ook een elektronische handtekening, maar alleen als u die met uw Belgische identiteitskaart plaatst. Andere elektronische handtekeningen aanvaarden we niet.
Concreet: voor elk aanvraagdocument dat naar Triodos Bank wordt teruggestuurd, kunt u uw elektronische handtekening plaatsen (met uw Belgische identiteitskaart) in de plaats van dat handgeschreven te doen.
Stuur ons daarna het elektronisch ondertekende document bij voorkeur per beveiligd bericht (via Internet Banking) terug of als u nog geen toegang hebt tot Internet Banking kan dat ook per e-mail .
Een paar aandachtspunten:
De downloadfunctie kunt u gebruiken om een groep gegevens vanuit Internet Banking naar uw boekhoudpakket te exporteren.
Triodos Bank maakt hiervoor gebruik van verschillende bestanden:
In het menu "Download" kiest u de rekening(en) waarvoor u gegevens wilt exporteren, u vult de data in en kiest het bestandsformaat. Ten slotte klikt u op "Download".
Bent u verhuisd, wilt u een correspondentieadres toevoegen of hebt u een nieuw telefoonnummer?
Stuur ons dan een e-mail naar info@triodos.be met de nieuwe adresgegevens of het nieuwe telefoonnummer of stuur ons via Internet Banking een beveiligd bericht.
Triodos Bank behoudt zich het recht voor om in sommige gevallen een recent woonplaatsbewijs te vragen. Dat bewijs kan een kopie zijn van de gegevens op de microchip van uw eID of een kopie van een recente telefoon- of energiefactuur van hoogstens 3 maanden oud.
Hebt u een nieuw e-mailadres?
Die gegevens kunt u makkelijk zelf aanpassen in Internet Banking via het menu ‘Instellingen/Uw profiel’.
U kunt er al een paar jaren voorr kiezen om alleen nog elektronische rekeninguittreksels te krijgen. Dat is ecologischer en even veilig. U vermijdt daardoor ook eventuele kosten (zie bijgaande tarieflijsten).
U kunt op elk moment via Internet Banking uw keuze aanpassen in de instellingen van elke rekening. U kunt ook de periodiciteit van uw rekeninguittreksels bepalen. De periodiciteit geeft aan hoe vaak de rekeninguittreksels worden aangemaakt. U kunt een andere keuze maken voor elke rekening die u in Internet Banking beheert.
Om documenten elektronisch te ondertekenen, hebt u het volgende nodig:
U kunt uw documenten dan elektronisch ondertekenen door de stappen te volgen die beschreven staan op de eID-site van de Belgische Federale Overheidsdienst.
Belangrijk: Vergeet niet de optie ‘Vergrendel het document na ondertekening’ aan te vinken behalve als het om een document gaat dat ook nog door een medewerker van Triodos Bank moet ondertekend worden.
Kijk voor alle details of bij technische problemen op de pagina met vragen en antwoorden van de eID-site van de Belgische Federale Overheidsdienst of neem rechtstreeks contact op met hen.
Als uw digipass beschadigd is
Neem contact op met de helpdesk: stuur een mail met de omschrijving van het probleem naar helpdesk@triodos.be. Vermeld in de mail uw naam, voornaam en het serienummer van de digipass. Stuur uw digipass terug zodat wij die recycleren. Nadien sturen wij u afzonderlijk per post uw pincode en uw digipass.
Als u uw digipass verloren bent
Neem zo snel mogelijk contact op met de helpdesk via telefoon (02 548 28 00) of via mail (helpdesk@triodos.be). Triodos Bank doet dan het nodige om deze digipass te blokkeren. Nadien sturen wij u afzonderlijk per post uw nieuwe pincode en digipass.
Elke nieuwe digipass kost 25 EUR. Dit bedrag wordt automatisch gedebiteerd van de rekening vermeld op het aanvraagformulier Internet Banking.
Hiervoor kunnen verschillende redenen zijn:
U kunt geweigerde verrichtingen nakijken in het menu "In behandeling/memodatum" > "Geweigerde verichtingen". Neem contact op met een medewerker van Customer Services op het nummer 02 548 28 51 als u hierover vragen hebt.
Om een verrichting te kunnen uitvoeren moet u deze autoriseren.
U kunt eveneens ingevoerde betalingen bewaren in de map 'Te autoriseren verrichtingen' om ze nadien pas te autoriseren.
Als dat nog niet het geval is, koppelen wij op vraag de effectenrekening van uw organisatie aan uw Online Banking-toegang. Dat is mogelijk voor elke gebruiker. Vul daarvoor het wijzigingsformulier in dat past bij de rechtsvorm van uw organisatie en stuur het ons ondertekend terug.
Aankoop- en verkooporders zelf doorgeven
U kunt makkelijk zelf de aankoop- en verkooporders (eenmalig of maandelijks) in alle veiligheid doorgeven via uw smartphone of tablet dankzij onze Triodos Mobile Banking app. Het volstaat om titularis te zijn van een Triodos Business spaarrekening en een Triodos effectenrekening. Daarna kiest u voor 'Overzicht' onder de effectenrekening van uw organisatie en hoeft u alleen maar de instructies van de app te volgen.
De effectenrekening van uw organisatie raadplegen
U vindt zowel in Internet Banking als in de app een overzicht van de beleggingen en u ziet er ook alle orders van de afgelopen 5 jaar, ook die in behandeling. Bovendien kunt u via Internet Banking alle rekeninguittreksels en halfjaarlijkse overzichten bekijken, printen en bewaren in PDF-formaat.
U hebt onze Mobile Banking app nog niet gedownload?
Kijk dan snel op onze Triodos Mobile Banking pagina of download onze app op uw smartphone of tablet en ontdek zelf de mogelijkheden: zoek 'Triodos Bank BE' in de App Store of op Google Play
Neem gerust contact op met een van onze medewerkers als u nog vragen hebt.
Uw rekening werd gedebiteerd voor een bedrag dat u eerder had ontvangen. De melding op uw rekeninguittreksel luidt: 'Correctie dubbele betaling' of 'Correctie niet-uitgevoerde betaling voor technische redenen'?
Het Reglement voor SEPA betalingen (betalingen in euro’s) laat de bank van de opdrachtgever van een overschrijving toe aan de bank van de begunstigde uitzonderlijk de annulering van de overschrijving vragen. Dat is enkel mogelijk in geval van een technisch probleem of een dubbele betaling en dat binnen de 10 dagen na de uitvoering van de betaling.
Neem contact met de opdrachtgever voor meer info over die verrichting.
Voor uw overschrijvingen in Online Banking is er een limietbedrag vastgesteld per dag en per rekening.
Dat bedrag is vastgesteld bij de opening van uw rekening: de standaardlimiet voor professionele klanten is 50.000 EUR per dag per rekening, tenzij u een ander bedrag hebt ingevuld en dat aanvaard is door de bank.
Wilt u de standaardlimiet of de validatiestructuur definitief aanpassen? Stuur het onderstaande document "Aanvraag Online Banking-toegang voor bestaande professionele klanten" ondertekend terug via beveiligd bericht of per post. Na ontvangst en goedkeuring, worden uw Internet Banking instellingen gewijzigd.
Dat is afhankelijk van het bedrag en het land. Raadpleeg hier de tarieflijst.
Hebt u nog vragen? Neem dan contact op met een medewerker van de dienst betalingsverkeer:
U kunt een Triodos-rekening online beheren via Online Banking (Internet Banking en de Mobile Banking app).
De online mogelijkheden zijn
=> voor een effectenrekening
Hebt u onze Mobile Banking app nog niet gedownload?
Ontdek dan snel de mogelijkheden:
zoek 'Triodos Bank BE' in de App Store of op Google Play en download de app op uw smartphone of tablet.
=> voor een spaarrekening
=> voor een Junior spaarrekening
Belangrijk: alleen wettelijke vertegenwoordigers kunnen de rekening van hun kind via Internet Banking raadplegen en beheren.
=> voor een termijnrekening
U vindt zowel in Internet Banking als in de app een overzicht van uw beleggingen en u ziet er ook alle orders van de afgelopen 5 jaar, ook die in behandeling. Bovendien kunt u via Internet Banking uw rekeninguittreksels en halfjaarlijkse overzichten bekijken, printen en bewaren in PDF-formaat.
U hebt onze Mobile Banking app nog niet gedownload?
Kijk dan snel op onze Triodos Mobile Banking pagina of download onze app op uw smartphone of tablet en ontdek zelf de mogelijkheden: zoek 'Triodos Bank BE' in de App Store of op Google Play
Neem gerust contact op met een van onze medewerkers als u nog vragen hebt.
Via Internet Banking of in de app ziet u alleende rekening(en) waarvoor u bij de opening ineens een Online Banking-toegang hebt gevraagd of waarvoor u nadien een aanvraagformulier voor Online Banking hebt ingevuld.
Vul elke rekening die u online wilt beheren in op het aanvraagformulier en stuur het ons ondertekend terug, bijvoorbeeld via een beveiligd bericht in Internet Banking.
Zodra we uw ondertekende aanvraag verwerkt hebben, zult u uw rekeningen terugvinden via Online Banking.
De betaalopdrachten vanuit de spaarrekeningen kunnen allen uitgevoerd worden ten gunste van een rekening op naam van de titularis(sen) bij een Belgische bank of van een Triodos-rekening op naam van een familielid tot de tweede graad inbegrepen.
Interesse in beleggen? Dat kan via onze Mobile Banking app
Download onze app op uw smartphone of tablet en ontdek zelf de mogelijkheden: zoek 'Triodos Bank BE' in de App Store of op Google Play
U kunt ervoor kiezen om uw boekhouding te vergemakkelijken dankzij ons partnership met CodaBox.
CodaBox is een Belgisch bedrijf, sinds 2011 dé specialist voor het aanleveren van geautomatiseerde CODA-bestanden. Zij fungeren als tussenpersoon tussen de banken die rekeninguittreksels leveren en de boekhouders (intern/extern) die de bankverrichtingen registreren in het boekhoudsysteem van hun klanten.
CodaBox haalt alle elektronische rekeninguittreksels en stelt ze ter beschikking van elk bedrijf voor rekening van het boekhoudkantoor of voor zichtzelf en dat bij alle banken waar het bedrijf rekeningen heeft.
Neem contact op met uw leverancier om een domiciliëringsmandaat op te stellen waardoor uw betalingen automatisch kunnen betaald worden.
U kunt een domiciliëring niet zelf opstellen via Internet Banking maar u kunt het zelf stopzetten.
Voor elke gereglementeerde spaarrekening is een gedetailleerde renteberekening beschikbaar.
Het gaat om een overzicht van de verworven en betaalde getrouwheidspremie én van de nog volledig te verwerven getrouwheidspremie en is driemaandelijks beschikbaar (op 1 april,1 juli, 1 oktober, 1 januari) via Internet Banking of op vraag.
Alle professionele rekeningen worden online beheerd, via Intenet Banking of via de Mobile Banking app.
U hebt de modaliteiten voor het beheer van uw rekeningen bepaald bij het openen van uw rekening via het openingsformulier.
Als u wijzigingen wilt aanbrengen voor het beheer van uw rekeningen, vul dan het specifieke wijzigingsformulier in
en stuur het ingevuld en ondertekend per post terug naar
Triodos Bank
Customer Administration
Hoogstraat 139/3
1000 Brussel.
Hebt u vragen?Onze medewerkers geven u graag een antwoord.