Ik heb al een digipass bij een andere bank. Kan ik die gebruiken voor Internet Banking bij Triodos Bank?
De Triodos digipass is een persoonlijke digipass. Je kan enkel de digipass gebruiken die Triodos Bank België je toestuurde.
We gebruiken functionele en anonieme analytische cookies om ervoor te zorgen dat onze website goed functioneert en om inzicht te krijgen in het gebruik ervan. Daarnaast plaatsen we cookies van derden om gepersonaliseerde advertenties te tonen en social media functies aan te bieden.
Door op "Accepteren" te klikken, accepteer je alle cookies (inclusief cookies van derde partijen). Door op "Afwijzen" te klikken, accepteer je alleen functionele en anonieme analytische cookies. Klik op "Cookie-instellingen" om je voorkeuren aan te passen en om meer te lezen over ons privacybeleid.
De Triodos digipass is een persoonlijke digipass. Je kan enkel de digipass gebruiken die Triodos Bank België je toestuurde.
Een bankattest is een officieel document dat jouw Triodos rekeningnummer bevestigt.
Het saldo kan desgewenst ook vermeld worden.
Het is ook mogelijk om de taal van het attest te kiezen.
Je kan zelf een gratis bankattest downloaden vanuit Internet Banking.
Het attest kan je downloaden door in te loggen in Internet Banking en vervolgens te navigeren naar Self Service > Downloads > Bankattest.
U kunt de pagina's het best bekijken met de volgende browsers:
Je kan je rekeninguittreksels als pdf downloaden in
De frequentie van je rekeninguittreksels kan je wijzigen via Rekeningen instellen > Frequentie rekeninguittreksels.
De Triodos Mobile Key is een nieuwe digitale verificatiemethode die het hoogste beveiligingsniveau garandeert.
Voor Triodos Bank is veiligheid van het allergrootste belang. Bij het openen van jouw eerste rekening (bij het aansluiten bij de bank), voor het beheer van je rekening of om veilig transacties uit te voeren, moeten we controleren of jij het wel bent. Bekende traditionele verificatiemethoden zijn de digipass of de combinatie van een login en een wachtwoord.
Hoe werkt het?
Met de Triodos Mobile Key kan je jouw identiteit op een zeer veilige manier aantonen via multifactor-verificatie. Je bevestigt je identiteit aan de hand van 3 verschillende factoren:
Deze unieke combinatie van verschillende factoren vermindert het risico op fraude aanzienlijk omdat identiteitsdiefstal zo uiterst moeilijk wordt gemaakt.
Hoe gaat dat praktisch in zijn werk?
De Triodos Mobile Key is een functie in de Triodos Mobile Banking app die geactiveerd moet worden.
De procedure is snel en eenvoudig:
Om je aan te melden op Online Banking (op je pc door de QR-code te scannen) of om transacties te bevestigen, zal je vanaf nu steeds je smartphone gebruiken met de door jou gekozen geheime code van 5 cijfers.
Daardoor is het niet langer nodig om ingewikkelde logins en wachtwoorden te onthouden.
Enkel wanneer je jouw telefoon verandert of voor transacties met een hoog risico (bv. grote bedragen) zullen wij opnieuw vragen om de stappen hierboven nog eens te doorlopen. .
Dat is afhankelijk van het bedrag en het land.
De kosten die in rekening gebracht worden, krijg je te zien in Internet Banking of de Mobile App vooraleer je de transactie bevestigt.
Let op, de ontvangende bank kan extra kosten aanrekenen voor het verwerken van vreemde valuta.Vroeger kon je enkel aanmelden met gebruikersnaam en wachtwoord, een traditionele authenticatiemethode. Nu is er een nieuwe manier: je kunt je aanmelden met de Triodos Mobile Key, een extra functie in de Triodos Mobile Banking app. Je kan er niet alleen mee aanmelden maar ook verrichtingen mee uitvoeren op je computer of smartphone. Dat is:
Hoe gaat dat praktisch in zijn werk?
De Triodos Mobile Key is een functie in de Triodos Mobile Banking app die geactiveerd moet worden.
De procedure is snel en eenvoudig:
Om aan te melden bij Online Banking (op je pc door de QR-code te scannen) of om transacties te bevestigen, zal je vanaf nu uitsluitend je smartphone gebruiken met de door jou gekozen geheime code van 5 cijfers.
Dat is makkelijk omdat je die waarschijnlijk altijd bij je hebt.
Bovendien is het niet langer nodig om ingewikkelde logins en wachtwoorden te onthouden.
Wil je de Triodos Mobile Key niet gebruiken?
Stuur ons een mailbericht op [email protected] of bel 02 548 28 00 en we bezorgen je alsnog een nieuwe gebruikersnaam en/of een nieuw wachtwoord.
Als dat nog niet het geval is, koppelen wij op vraag de effectenrekening van jouw organisatie aan je Online Banking-toegang. Dat is mogelijk voor elke gebruiker. Vul daarvoor het wijzigingsformulier in dat past bij de rechtsvorm van jouw organisatie en stuur het ons ondertekend terug.
Aankoop- en verkooporders zelf doorgeven
Je kunt makkelijk zelf de aankoop- en verkooporders (eenmalig of maandelijks) in alle veiligheid doorgeven via je smartphone dankzij onze Triodos Mobile Banking app. Het volstaat om titularis te zijn van een Triodos Business spaarrekening en een Triodos-effectenrekening. Daarna kies je voor 'Overzicht' onder de effectenrekening van je organisatie en volg je gewoon de instructies in de app.
De effectenrekening van je organisatie raadplegen
Je vindt zowel in Internet Banking als in de app een overzicht van de beleggingen en je ziet er ook alle orders van de afgelopen 5 jaar, ook die in behandeling. Bovendien kun je via Internet Banking alle rekeninguittreksels en halfjaarlijkse overzichten bekijken, printen en bewaren in PDF-formaat.
Je hebt onze Mobile Banking app nog niet gedownload?
Kijk dan snel op onze Triodos Mobile Banking pagina of download onze app op je smartphone en ontdek zelf de mogelijkheden: zoek 'Triodos Bank BE' in de App Store of op Google Play
Neem gerust contact op met een van onze medewerkers als je nog vragen hebt.
Biometrische gegevens zijn de fysieke kenmerken die eigen zijn aan een bepaalde persoon.
In de banksector is veiligheid van het allergrootste belang. Bij het openen van je eerste rekening (bij het aansluiten bij de bank), voor het beheer van uw rekening of om veilig transacties uit te voeren, moeten we controleren of jij het wel bent. Bekende traditionele verificatiemethoden zijn de digipass of de combinatie van een login en een wachtwoord.
De Triodos Mobile Key is een nieuwe digitale verificatiemethode die het hoogste veiligheidsniveau garandeert en je akkoord vereist voor de verwerking van uw biometrische gegevens.
Jouw biometrische gegevens worden alleen gebruikt voor de beveiligde identificatieprocedure. Die bestaat uit een combinatie van verschillende verificatiefactoren:
Deze unieke combinatie van verschillende factoren vermindert het risico op fraude aanzienlijk, aangezien identiteitsdiefstal zo uiterst moeilijk wordt gemaakt.
Deze procedure vindt maar één keer plaats. Daarna zullen je smartphone en de door jou gekozen 5-cijferige code dienen als identificatiemethode om aan te melden bij Online Banking.
Alleen als je van telefoon verandert of voor transacties met een hoog risico (bv. grote bedragen), word je opnieuw om de 3-factorcombinatie gevraagd.
Meer informatie over de verwerking van uw gegevens vind je in ons privacycharter.
Volg deze stappen om een nieuwe pincode in te stellen:
Met jouw digipass bij de hand, bel je nu een medewerker van de helpdesk op het nummer 02 548 28 00 (van 09.00 tot 13.00). Onze medewerker zal jou verder met het instellen van een nieuwe persoonlijke pincode.
Als uw digipass beschadigd is
Neem contact op met ons via mail: [email protected].
Vermeld in de mail je naam, voornaam en het serienummer van de digipass. Stuur de digipass terug zodat wij die recycleren. Nadien sturen wij jou afzonderlijk per post je pincode en de digipass.
Als u uw digipass verloren bent
Neem zo snel mogelijk contact op met de helpdesk via telefoon op het nummer 02 548 28 00 (van 09.00 tot 13.00) of via mail [email protected].
Triodos Bank doet dan het nodige om deze digipass te blokkeren. Nadien sturen wij afzonderlijk per post de nieuwe pincode en digipass.
Elke nieuwe digipass kost 25 EUR. Dit bedrag wordt automatisch gedebiteerd van de rekening vermeld op het aanvraagformulier Internet Banking.
Je rekening werd gedebiteerd voor een bedrag dat je eerder had ontvangen. De melding op het rekeninguittreksel luidt: 'Correctie dubbele betaling' of 'Correctie niet-uitgevoerde betaling voor technische redenen'?
Het Reglement voor SEPA betalingen (betalingen in euro’s) laat de bank van de opdrachtgever van een overschrijving toe aan de bank van de begunstigde uitzonderlijk de annulering van de overschrijving vragen. Dat is enkel mogelijk in geval van een technisch probleem of een dubbele betaling en dat binnen de 10 dagen na de uitvoering van de betaling.
Neem contact met de opdrachtgever voor meer info over die verrichting.
Je kan ervoor kiezen om je boekhouding te vergemakkelijken dankzij ons partnership met CodaBox.
CodaBox is een Belgisch bedrijf, sinds 2011 dé specialist voor het aanleveren van geautomatiseerde CODA-bestanden. Zij fungeren als tussenpersoon tussen de banken die rekeninguittreksels leveren en de boekhouders (intern/extern) die de bankverrichtingen registreren in het boekhoudsysteem van hun klanten.
CodaBox haalt alle elektronische rekeninguittreksels en stelt ze ter beschikking van elk bedrijf voor rekening van het boekhoudkantoor of voor zichtzelf en dat bij alle banken waar het bedrijf rekeningen heeft.
Hiervoor kunnen verschillende redenen zijn:
Je kan geweigerde verrichtingen nakijken in het menu "In behandeling/memodatum" > "Geweigerde verichtingen". Neem contact op met een medewerker van Customer Services op het nummer 02 548 28 00 (van 09.00 tot 13.00) als u hierover vragen hebt.