Waarom is mijn betalingsopdracht nog niet uitgevoerd?
Hiervoor kunnen verschillende redenen zijn:
er is onvoldoende saldo op uw rekening
uw rekening is geblokkeerd omdat wij nog niet over alle documenten beschikken
uw betaling werd niet geautoriseerd
U kunt geweigerde verrichtingen nakijken in het menu "In behandeling/memodatum" > "Geweigerde verichtingen". Neem contact op met een medewerker van Customer Services op het nummer 02 548 28 00 (van 09.00 tot 13.00) als u hierover vragen hebt.
Heeft deze informatie je geholpen ?
Om documenten elektronisch te ondertekenen, heb je het volgende nodig:
jouw identiteitskaart en de bijbehorende pincode
een identiteitskaartlezer (extern of ingebouwd in uw computer)
Je kan jouw documenten dan elektronisch ondertekenen door de stappen te volgen die beschreven staan op de eID-site van de Belgische Federale Overheidsdienst. Belangrijk: Vergeet niet de optie ‘Vergrendel het document na ondertekening’ aan te vinken behalve als het om een document gaat dat ook nog door een medewerker van Triodos Bank moet ondertekend worden.
Ja, we aanvaarden nu ook een elektronische handtekening, maar alleen als u die met uw Belgische identiteitskaart plaatst. Andere elektronische handtekeningen aanvaarden we niet.
Stuur ons daarna het elektronisch ondertekende document bij voorkeur per beveiligd bericht (via Internet Banking) terug of als u nog geen toegang hebt tot Internet Banking kan dat ook per e-mail .
Een paar aandachtspunten:
Wanneer u elektronisch tekent, zorg er dan voor dat u de optie ‘Vergrendel het document na ondertekening’ aanvinkt, anders wordt uw aanvraag niet aanvaard.
Als er voor een document meer dan één handtekening nodig is, moeten ze ofwel allemaal elektronisch ofwel allemaal handgeschreven zijn. Een combinatie van handgeschreven en elektronische handtekeningen op hetzelfde document wordt niet aanvaard.
Een bankattest is een officieel document dat jouw Triodos rekeningnummer bevestigt.
Het saldo kan desgewenst ook vermeld worden.
Het is ook mogelijk om de taal van het attest te kiezen.
Je kan zelf een gratis bankattest downloaden vanuit Internet Banking.
Het attest kan je downloaden door in te loggen in Internet Banking en vervolgens te navigeren naar Self Service > Downloads > Bankattest.
Heeft deze informatie je geholpen ?
Elke rekening heeft een daglimiet. Voor particulieren is de standaardlimiet 5.000 euro per dag per rekening.
Je kan de daglimiet tijdelijk verlagen of verhogen via de Triodos Mobile Banking app of via Internet Banking. De daglimiet kan tot 50.000 euro verhoogd worden en gaat in vier uur na je aanvraag voor een periode van maximaal zeven dagen.
Zo pas je de daglimiet aan:
Triodos Mobile Banking app: in het menu onderaan kies je ‘Meer’ en vervolgens 'Rekeningen instellen'. Kies de rekening waarvan je de limiet wilt aanpassen en ga naar ‘Daglimiet’.
Internet Banking: kies in het menu Self Service > Rekeningen instellen. Selecteer de rekening waarvoor je de limiet wilt wijzigen en klik op 'Daglimiet'.
Wil je de limiet definitief aanpassen? Stuur je vraag dan ondertekend via een beveiligd bericht. Wanneer we je vraag ontvangen en goedgekeurd hebben, worden je instellingen in Internet Banking en in de app gewijzigd.
Heeft deze informatie je geholpen ?
Een belangrijke vorm van internetfraude gebeurt via phishing. Het doel van phishing is het verzamelen van uw persoonlijke, geheime gegevens. Dat gebeurt op verschillende manieren: via e-mail, via een pop-up, via uw favorieten (een van uw favoriete links werd aangepast waardoor u op een andere site belandt) en zelfs telefonisch en via sms.
Laat u niet misleiden door een e-mail die afkomstig lijkt te zijn van een bekend bedrijf waarin u onder het mom van ‘controle of update van bestanden’ gevraagd wordt om te klikken op een link om uw persoonlijke gegevens aan te vullen!
Triodos Bank en andere betrouwbare bedrijven, zullen u nooit vragen om op zo'n manier dat soort gegevens te verstrekken.
Let ook op met informatie die u achterlaat op sociale netwerksites, bijvoorbeeld op Facebook en Netlog. Bepaalde gegevens zijn immers een goede bron van inlichtingen voor criminelen.
Wat kunt u doen?
Controleer altijd of het adres van uw Internet Bankingsessie begint met https://banking.triodos.be/. Als dat niet het geval is, bent u op een valse website beland. Verlaat die zo snel mogelijk.
Hebt u een verdachte e-mail ontvangen in naam van Triodos Bank? Stuur die e-mail (inclusief eventuele bijlagen) onmiddellijk door naar [email protected].
U kunt ook contact opnemen met onze helpdesk Online Banking op 02 548 28 00, van maandag tot vrijdag van 9 tot 13 uur.
Voor meer informatie over ‘phishing’ en andere fraudetechnieken kunt u ook terecht op de site van Febelfin: http://www.safeinternetbanking.be/nl.
Heeft deze informatie je geholpen ?
Om te beleggen in onze fondsen in (het nieuwe deel van) Internet Banking of in de Mobile App, volg je deze stappen:
1: Nadat je bent ingelogd, ga je naar de effectenrekening en kies je voor 'Start met beleggen' of 'Andere beleggingen'. 2: Je komt op de overzichtpagina met alle fondsen in ons aanbod. Kies het gewenste fonds. 3. Je bent nu op de productpagina van dit fonds. Lees de informatie door tot helemaal beneden. 4: Eens je onderaan de pagina bent, wordt de knop ‘Aankopen’ groen. Klik erop om verder te gaan.
In de volgende schermen kies je:
5: in welke klasse je wilt investeren (R-Cap – kapitalisatie of R-DIS – distributie) 6: het bedrag dat je wilt investeren 7: de frequentie (eenmalig of maandelijks)
Nadat je die stappen hebt doorlopen, bevestig je de transactie met je geheime code (via de app) of met je wachtwoord (via Internet Banking).
Ter info is dit het verdere verloop:
De aankoop gebeurt op de bankwerkdag (D) waarop we het geldige aankooporder ontvangen vóór 11.30 u. Ontvangen we het order later, dan wordt je aankoop pas de volgende bankwerkdag verwerkt.
Op D+1 wordt de NIW (netto-inventariswaarde) berekend op basis van de beurskoers van de activa van het compartiment van de vorige dag (dag D) en krijg je een bevestiging van de uitvoering via Online Banking en/of per post, afhankelijk van jouw keuze.
U kunt de pagina's het best bekijken met de volgende browsers:
Microsoft Internet Explorer 8 of hoger
Mozilla Firefox 10.0 of hoger
Safari 5.0 of hoger
Chrome 20.0 of hoger
Heeft deze informatie je geholpen ?
Neen. Wij vinden relaties en contacten tussen mensen heel belangrijk, maar we versterken wel onze multichannel-aanpak. We integreren digitalisering in onze administratieve procedures. Het gebruik van de meest recente technologieën en van multifactoridentificatie biedt meer veiligheid. En onze klanten meer snelheid/flexibiliteit/gebruiksvriendelijkheid aanbieden, leidt tot meer efficiëntie.
Op die manier kunnen we onze medewerkers vrijstellen van taken die geautomatiseerd kunnen verlopen. Zo kunnen zij zich meer toeleggen op vragen waar hun expertise nuttig is, waar hun advies een echte meerwaarde heeft, en waar de technologie niet van pas komt, bijvoorbeeld om met jou te spreken over een grote belegging of een hypothecaire lening.
Wij zijn een middelgrote bank en het gebruik van digitale technologieën is onze manier om onze groei en kosten te beheren zodat we onze opdracht verder kunnen vervullen.
Heeft deze informatie je geholpen ?
Dat is afhankelijk van het bedrag en het land. Raadpleeg hier de tarieflijst.
Hebt u nog vragen? Neem dan contact op met een medewerker van de dienst betalingsverkeer:
Ja, een overschrijving met memodatum kan nog gewijzigd worden nadat u deze autoriseerde. In het menu "In behandeling/memodatum" > "In behandeling/memodatum" vindt u deze overschrijvingen terug. Elke overschrijving kan apart gewijzigd worden via de toets "Wijzigen".
Heeft deze informatie je geholpen ?
Je kan je rekeninguittreksels als pdf downloaden in Internet Banking via Self Service > Downloads.
De frequentie van je rekeninguittreksels kan je wijzigen via Rekeningen instellen > Instellingen van je rekeninggegevens.
Op diezelfde plaats, onderaan, kan je ervoor kiezen om rekeninguittreksels niet langer per post te ontvangen door het vakje uit te vinken.
In de Triodos Mobile Banking app kan je je papieren rekeninguittreksels deactiveren via Meer > Rekeningen instellen.
Heeft deze informatie je geholpen ?
Geld dat op Triodos zichtrekeningen, spaarrekeningen of termijnrekeningen staat, valt onder het depositogarantiestelsel (DGS).
Certificaten van aandelen Triodos Bank en deelbewijzen in Triodos Sicav I, beleggingsfonds naar Luxemburgs recht, zijn niet gegarandeerd.
Verrichtingen vanuit jouw spaarrekening kunnen enkel ten gunste van een vooraf bepaalde rekening.
Die rekening moet geopend zijn op naam van de titularis en/of medetitularis bij een Belgische bank of bij Triodos Bank België op naam van een familielid tot de tweede graad inbegrepen.
Om de begunstigde rekening te wijzigen of te schrappen, heb je twee mogelijkheden :
Stuur het document “Wijzigingen in de Online Banking-instellingen voor particuliere klanten” volledig ingevuld en ondertekend terug, ingescand via e-mail naar [email protected] of via een beveiligd bericht in internet banking
Je zal een mail ontvangen die deze wijziging zal bevestigen.
Vermeld in de mail uw naam, voornaam en het serienummer van de digipass. Stuur uw digipass terug zodat wij die recycleren. Nadien sturen wij u afzonderlijk per post uw pincode en uw digipass.
Als u uw digipass verloren bent
Neem zo snel mogelijk contact op met de helpdesk via telefoon op het nummer 02 548 28 00 (van 09.00 tot 13.00) of via mail [email protected].
Triodos Bank doet dan het nodige om deze digipass te blokkeren. Nadien sturen wij u afzonderlijk per post uw nieuwe pincode en digipass.
Elke nieuwe digipass kost 25 EUR. Dit bedrag wordt automatisch gedebiteerd van de rekening vermeld op het aanvraagformulier Internet Banking.
Heeft deze informatie je geholpen ?
Uw rekening werd gedebiteerd voor een bedrag dat u eerder had ontvangen. De melding op uw rekeninguittreksel luidt: 'Correctie dubbele betaling' of 'Correctie niet-uitgevoerde betaling voor technische redenen'?
Het Reglement voor SEPA betalingen (betalingen in euro’s) laat de bank van de opdrachtgever van een overschrijving toe aan de bank van de begunstigde uitzonderlijk de annulering van de overschrijving vragen. Dat is enkel mogelijk in geval van een technisch probleem of een dubbele betaling en dat binnen de 10 dagen na de uitvoering van de betaling.
Neem contact met de opdrachtgever voor meer info over die verrichting.
Heeft deze informatie je geholpen ?
Een zicht- of spaarrekening afsluiten:
Stuur ons het document voor het afsluiten van een rekening ingevuld en ondertekend door alle bevoegde personen van de organisatie terug via de post of ingescand via een beveiligd bericht in Internet Banking.
Een termijnrekening afsluiten:
U betaalt altijd dossierkosten en als er nog een contract is dat niet op vervaldag is, betaalt u ook een wederbeleggingsvergoeding (zie de tarieflijst voor alle details)
Een effectenrekening of Triodos Impact Portfolio afsluiten:
Wij zullen automatisch al uw beleggingen verkopen.
Hebt u vragen? Neem dan zeker contact op met een medewerker van Customer Services.
De betaalkaart voor de zichtrekening Business is sinds 1 september beschikbaar voor onze zakelijke klanten via Internet Banking.
Heeft deze informatie je geholpen ?
De Triodos Mobile Key is een functie van de Triodos Mobile Banking app waarmee je op een zeer veilige manier jouw identiteit kan aantonen.
In de banksector is veiligheid van het allergrootste belang. Bij het openen van jouw eerste rekening (bij het aansluiten bij de bank), voor het beheer van je rekening of om veilig transacties uit te voeren, moeten we controleren of jij het wel bent. Bekende traditionele verificatiemethoden zijn de digipass of de combinatie van een login en een wachtwoord.
De Triodos Mobile Key is een nieuwe digitale verificatiemethode die het hoogste veiligheidsniveau garandeert.
Waarom?
Met de Triodos Mobile Key kan je jouw identiteit op een zeer veilige manier aantonen via een multifactor-verificatie:
smartphone en identiteitskaart (wat je hebt)
gezichtsregistratie (wie je bent)
een 5-cijferige persoonlijke code (wat je weet)
Deze unieke combinatie van verschillende factoren vermindert het risico op fraude aanzienlijk omdat identiteitsdiefstal zo uiterst moeilijk wordt gemaakt.
Bovendien kan deze technologie steeds rekenen op de laatste updates die door de Europese wetgeving EIDAS (Electronic Identification Authentication and trust Services) worden bepaald.
Hoe gaat dat praktisch in zijn werk?
De Triodos Mobile Key is een functie in de Triodos Mobile Banking app die geactiveerd moet worden.
De procedure is snel en eenvoudig:
Om te beginnen download je (via je smartphone) in de App Store of Play Store de laatste versie van de Triodos Mobile Banking app (Triodos Banking BE).
Kies je taal en klik op ‘Aanmelden’ en dan op ‘Triodos Mobile Key’. Vul dan de informatie in. Je krijgt een e-mail met een verificatiecode. Klik in de app op ‘Volgende’ en vul de verificatiecode in.
Eén enkele keer dien je een opname te maken van de voor- en achterkant van jouw identiteitskaart (wij raden aan om de kaart op een neutraal gekleurde ondergrond, zoals een vel papier, te leggen en erop te letten dat je enkel de kaart fotografeert).
Ook één enkele keer neem je een selfie van jouw gezicht (wij adviseren om voor een neutraal gekleurde muur zonder decoratie te gaan staan en jouw hoofd langzaam opzij te draaien).
Nu kan je een geheime code van 5 cijfers kiezen.
Binnen maximaal 24 uur zullen wij per e-mail bevestigen dat jouw identificatie geslaagd is. Dan ben je klaar met de installatie van de Triodos Mobile Key.
Om aan te melden bij Online Banking (op je pc door de QR-code te scannen) of om transacties te bevestigen, zal je vanaf nu uitsluitend je smartphone gebruiken met de door jou gekozen geheime code van 5 cijfers.
Dat is makkelijk omdat je die waarschijnlijk altijd bij je hebt.
Bovendien is het niet langer nodig om ingewikkelde logins en wachtwoorden te onthouden.
Enkel wanneer je jouw telefoon verandert of voor transacties met een hoog risico (bv. grote bedragen) zullen wij opnieuw om de 3-factorcombinatie vragen.
Als de verbinding terug hersteld is, ga dan na of uw verrichtingen onder één van volgende rubrieken werd geregistreerd:
"In behandeling/memodatum" > "In behandeling/memodatum": de verrichting werd ingevoerd en geautoriseerd. De betaling wacht op uitvoering en u hoeft niets meer te doen.
"Autoriseren": de verrichting werd geregistreerd, maar u moet ze nog autoriseren zodat ze kan uitgevoerd worden.
Indien de verbinding voor lange tijd onderbroken werd, check dan ook de rubrieken:
"Saldi en verrichtingen": de verrichting is uitgevoerd.
"In behandeling/memodatum" > "Geweigerde verrichtingen": de verrichting is geweigerd. Neem dan contact op met een medewerker van Customer Services op het nummer 02 548 28 00 (van 09.00 tot 13.00) .
Indien u uw verrichting onder geen van bovenstaande rubrieken terugvindt, dan moet u ze opnieuw invoeren.
Heeft deze informatie je geholpen ?
De vroegere manier van aanmelden met gebruikersnaam en wachtwoord wordt niet meer aangeboden. Voortaan kan je aanmelden met de Triodos Mobile Key, een extra functie in de Triodos Mobile Banking app. Je kan er niet alleen mee aanmelden maar ook verrichtingen mee uitvoeren op je computer of smartphone. Dat is:
(veel) sneller: je hoeft niet meer te wachten op een brief met de inloggegevens en hebt in enkele minuten toegang tot je rekeningen.
gemakkelijker: voor je verrichtingen heb je alleen maar je smartphone nodig, die je wellicht altijd bij je hebt. Je hoeft dus geen gebruikersnaam of wachtwoord meer te onthouden
zeer veilig: deze manier van inloggen biedt meer veiligheid, want hij wordt voortdurend geactualiseerd volgens de Europese regelgeving EIDAS (Electronic Identification Authentification and trust Services). Tot slot vermindert deze methode de kans op fraude aanzienlijk doordat je identificatie en authenticatie gegarandeerd zijn.
Hoe gaat dat praktisch in zijn werk?
De Triodos Mobile Key is een functie in de Triodos Mobile Banking app die geactiveerd moet worden.
De procedure is snel en eenvoudig:
Om te beginnen download je (via je smartphone) in de App Store of Play Store de laatste versie van de Triodos Mobile Banking app (Triodos Banking BE).
Kies je taal en klik op ‘Aanmelden’ en dan op ‘Triodos Mobile Key’. Vul dan de informatie in. Je krijgt een e-mail met een verificatiecode. Klik in de app op ‘Volgende’ en vul de verificatiecode in.
Eén enkele keer dien je een opname te maken van de voor- en achterkant van jouw identiteitskaart (wij raden aan om de kaart op een neutraal gekleurde ondergrond, zoals een vel papier, te leggen en erop te letten dat je enkel de kaart fotografeert).
Ook één enkele keer neem je een selfie van jouw gezicht (wij adviseren om voor een neutraal gekleurde muur zonder decoratie te gaan staan en jouw hoofd langzaam opzij te draaien).
Nu kan je een geheime code van 5 cijfers kiezen.
Binnen maximaal 24 uur zullen wij per e-mail bevestigen dat jouw identificatie geslaagd is. Dan ben je klaar met de installatie van de Triodos Mobile Key.
Om aan te melden bij Online Banking (op je pc door de QR-code te scannen) of om transacties te bevestigen, zal je vanaf nu uitsluitend je smartphone gebruiken met de door jou gekozen geheime code van 5 cijfers.
Dat is makkelijk omdat je die waarschijnlijk altijd bij je hebt.
Bovendien is het niet langer nodig om ingewikkelde logins en wachtwoorden te onthouden.
Heeft deze informatie je geholpen ?
Een feitelijke vereniging kan niet langer een rekening openen bij Triodos Bank, behalve wanneer de overkoepelende organisatie van de feitelijke vereniging al klant is bij Triodos Bank.
Heeft deze informatie je geholpen ?
De uploadfunctie kunt u gebruiken om een groep gegevens vanuit uw boekhoudpakket te importeren in Internet Banking. Triodos Bank maakt hiervoor gebruik van CIRI-bestanden (voor uw binnenlandse verrichtingen) of SEPA XML (voldoet aan bankformaat pain 001.001.02 of pain 001.001.03, voor uw internationale verrichtingen).
In het menu "Verrichtingen" > "Upload" sleep uw bestand of selecteer het bestand dat u wilt importeren. Daarna zult u het bestand terugvinden onder "Uploadhistoriek". Deze geïmporteerde bestanden moeten ook geautoriseerd worden.
Heeft deze informatie je geholpen ?
Is uw organisatie verhuisd?
Vul het wijzigingsformulier voor contactgegevens voor professionelen in en stuur het ondertekend en per post naar ons op in een gesloten enveloppe samen met een kopie van de meest recente publicatie in het Belgisch Staatsblad. U kunt alles ook ingescand via een beveiligd bericht in Internet Banking opsturen.
Hebt u een nieuw e-mailadres of telefoonnummer?
U kunt uw instellingen via Internet Banking wijzigen. U kunt ons ook een e-mail naar [email protected] sturen met uw nieuwe gegevens of bellen naar 02 548 28 51.
Andere wijzigingen in het beheer?
Vul dan het wijzigingsformulier in dat past bij uw rechtsvorm en stuur het ondertekend en per post naar ons op in een gesloten enveloppe samen met de gevraagde documenten.
De downloadfunctie kunt u gebruiken om een groep gegevens vanuit Internet Banking naar uw boekhoudpakket te exporteren.
Triodos Bank maakt hiervoor gebruik van verschillende bestanden:
Excel
csv
CODA (een CODA-bestand is een bestand dat voldoet aan het bankformaat layout-128)
In het menu "Download" kiest u de rekening(en) waarvoor u gegevens wilt exporteren, u vult de data in en kiest het bestandsformaat. Ten slotte klikt u op "Download".
Heeft deze informatie je geholpen ?
Een CODA (CODed statement of Account) of gecodeerd rekeninguittreksel is een elektronisch bestand met daarin de gegevens vermeld op uw rekeninguittreksels en hun bijlagen.
Iedere beweging op uw rekening wordt op gestructureerde wijze geïdentificeerd aan de hand van een eigen code, waardoor uw IT-systeem die beweging ondubbelzinnig kan herkennen en opnemen in uw boekhouding.
Heeft deze informatie je geholpen ?
Als dat nog niet het geval is, koppelen wij op vraag de effectenrekening van jouw organisatie aan je Online Banking-toegang. Dat is mogelijk voor elke gebruiker. Vul daarvoor het wijzigingsformulier in dat past bij de rechtsvorm van jouw organisatie en stuur het ons ondertekend terug.
Aankoop- en verkooporders zelf doorgeven
Je kunt makkelijk zelf de aankoop- en verkooporders (eenmalig of maandelijks) in alle veiligheid doorgeven via je smartphone dankzij onze Triodos Mobile Banking app. Het volstaat om titularis te zijn van een Triodos Business spaarrekening en een Triodos-effectenrekening. Daarna kies je voor 'Overzicht' onder de effectenrekening van je organisatie en volg je gewoon de instructies in de app.
De effectenrekening van je organisatie raadplegen
Je vindt zowel in Internet Banking als in de app een overzicht van de beleggingen en je ziet er ook alle orders van de afgelopen 5 jaar, ook die in behandeling. Bovendien kun je via Internet Banking alle rekeninguittreksels en halfjaarlijkse overzichten bekijken, printen en bewaren in PDF-formaat.
Je hebt onze Mobile Banking app nog niet gedownload?
Alle Business rekeningen zijn niet automatisch gelinkt en zichtbaar in Internet Banking of de Mobile Banking app.
Vraag ons om het wijzigingsdocument of stuur ons een beveiligd bericht in Internet Banking. Zodra we uw ondertekende aanvraag verwerkt hebben, zult u de rekeningen van uw organisatie terugvinden via Online Banking.
Heeft deze informatie je geholpen ?
Uw cookies kiezen
Triodos Bank gebruikt cookies om je beter en persoonlijker van dienst te zijn. Daarnaast zetten we cookies in om de website goed te laten functioneren en om anonieme informatie te verzamelen waarmee we de website kunnen verbeteren. Ook gebruiken we cookies van derden voor marketingdoeleinden. Door op ‘Aanvaard alle cookies’ te klikken, geef je hier toestemming voor. Wil je meer uitleg over elk type cookie of wil je de standaardcookie-instellingen aanpassen, klik dan op ‘Mijn cookievoorkeuren’.