Dossier : Klimaat en sociale inclusie

  • Op Belgisch niveau bedroeg het aandeel van de transportsector in de totale uitstoot van broeikasgassen 22,5% in 2017 tegenover 14,3% in 19901.

In Brussel is een op de tien voertuigen een bestelwagen. Het gebruik van meer milieuvriendelijke voertuigen voor het personenverkeer zal dus weinig veranderen aan het probleem van de files in de hoofdstad en aan de povere luchtkwaliteit.

Urbike: de start-up die goederenleveringen in de stad heruitvindt

Wie ooit al door Azië heeft gereisd, is vertrouwd met het fenomeen van fietsers met ladingen die de wetten van de zwaartekracht tarten. Daar vond de Brusselse start-up Urbike zijn inspiratie. Door aan hun tweewielers een aanhangwagen te bevestigen die een container van anderhalve kubieke meter kan dragen, hebben de drie oprichters Delphine Lefebvre, Philippe Lovens en Renaud Sarrazin de fietscargo uitgevonden.

Urbike lost de problematiek van de laatste kilometer op: in een logistieke keten is dit de duurste kilometer met de grootste impact op het milieu
Renaud Sarrazin, Urbike

Alexia de Jonghe, Relationship Manager bij Triodos Bank, voegt toe: “Sommige projecten financieren we al, zoals de elektrische deelfietsen van het merk Billy. We volgen innovaties  op vlak van mobiliteit van nabij op en houden regelmatig contact met de initiatiefnemers. Andere projecten die nog in de experimentele fase zitten, zoals Urbike, ondersteunen we door hen binnen ons netwerk in contact te brengen met andere actoren gericht op financiering van projecten in een heel vroeg stadium. Van zodra de financiële leefbaarheid van het project dat verantwoordt, stappen we met een bancair krediet ook zelf mee in het project .”

“Tegen 2020 gaan we verschillende modellen testen om te evalueren welk model het best scoort op economisch, ecologisch en sociaal vlak. Vier grote bedrijven steunen ons: vanuit hun warenhuizen gaan we hun goederen doorheen Brussel vervoeren via lokale hubs of in leveringszones”, legt Renaud Sarrazin uit.

Urbike mikt op 115.000 leveringen in 2020, wat 550 ton CO2-uitstoot zou uitsparen in de hoofdstad. Vier jaar en 750.000 leveringen later zou de teller op een besparing van 3.600 ton staan

Urbike omvat ook een sociaal aspect. De koeriers van Urbike zullen per uur betaald worden (en niet per transport) en zullen als eerste een deel van de winst ontvangen (het saldo van de verdeelbare winst zal vervolgens onder de medewerkers verdeeld worden, met een maximum van 6%). Dit model steekt fel af tegen sommige praktijken uit de zogenaamde deeleconomie.

1. bron: www. klimaat.be

Zie wat uw geld doet

Triodos Bank financiert enkel en alleen duurzame en lokale ondernemers. Wij zijn 100% transparant. Zie nu wat uw geld doet.